Alla inlägg den 8 augusti 2016

Av Krister - 8 augusti 2016 16:00




Det sägs att mellan 10 och 20 procent av Sveriges befolkning har symtom på torra ögon. För egen del är det förmodligen åldersrelaterat. Besökte ögonkliniken i Kista i förmiddags för uppföljning av ögontorrheten som jag haft i flera år, en behandling som ger resultat.  - När tillståndet förvärrades i november förra året, sökte jag läkarvård för ögonsvedan och ljuskänsligheten.  Av läkaren på vårdcentralen fick jag receptfria smörjande ögondroppar utskrivna mot allergi, vilket det inte var fråga om.


Vid ett senare tillfälle en anticeptisk ögonsalva för lättare ögoninflammation i ögonlock och öga, utskrivet av läkaren på närakuten. För att undvika ett farande mellan vårdcentralen och apoteken, sökte jag upp Källmarkskliniken i Kista. Där fick jag veta att körtlarna i ögonlockskanterna var infekterade, blefarit, vilket gav en instabil tårfilm som håller ögonen fuktiga.  


-  Varje morgon och kväll behandlas ögonen med värmekudde och rengörs med ett ögonskum under morgonen och en steril våtservett under kvällarna. Jag tar också en kapsel med 1200 mg Omega-3 för att förbättra resultatet. Fler kapslar än så förtunnar blodet och ger näsblod vilket jag undviker. 







 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards