Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av Krister - 13 augusti 2016 23:49





Inom lchf pratas det en del om fettkaffe.  Man mixar ihop bryggkaffet med kokosolja, en klick smör och vispgrädde och toppar med kanel på för att uppnå en mättnadskänsla på morgonen. Hittills har inte jag funnit något kafé som erbjuder fettkaffe till gästerna, om det nu ens finns en efterfrågan.  Däremot kan man fråga om man får en klick grädde i kaffet och toppa med kanel vilket oftast går bra.  -  Som här Café Leaf i Kista galleria i fredags kväll. Den runda lilla chokladbollen som innehöll fikonmassa uppgavs vara både laktos- och sockerfri, men fikon innehåller en hel del kolhydrarer som omvandlas till socker, så det lät motsägelsefullt. 






 













Av Krister - 13 augusti 2016 20:22




Numera har jag som vana att läsa näringsvärdena i innehållsförteckningen på förpackningarna jag köper. Det har blivit en riktigt kul vana och en utmaning att proviantera, sådant som hade varit otänkbart att äta innan kostomläggningen. -  Kelda Skärgårdssoppa som jag åt av i dag, innehåller 6,2 g kolhydrater varav 2,2 g sockerarter per 100 g.

Helst ska man ligga under 5 g per 100 g om man nu ska snacka om strikt LCHF.    


Ikväll blandade jag i Alaska pollok som kokades upp innan och så i med broccolin och blomkålen och naturell creme fraiche. I morse blev det varmkorv skurna i bitar och ägg med broccoli och blomkål.  -  Jag brukar dricka ett halvt glas Alpro kokosmjölk till maten.





 





Av Krister - 13 augusti 2016 17:15




Kärt barn får många namn, sägs det.  -  Växten Mjölke, eller Rallarros och Mjölkört, benämningar som jag känner till, kallas även för Brudfackla, Dunstav, Kropp, Praktduna, Rävrumpa, Rävsvans, Almök och Skogsbloss.  - Rallarros förekommer i hela landet från Skåne till Lapplands fjälltrakter. Den växer gärna på sandiga marker som banvallar, vägkanter och kulturmark där det är stenigt och grusigt, på kalhyggen och i fjällbjörkskog. Den kan i stort sett dyka upp överrallt.


Arten är känd sedan medeltiden. Fröhåren användes förr som stoppningsmaterial. Späda skott kokas och äts som sparris och de stärkelserika rötterna  torkas och äts råa eller kokas.  Bladen blir en bra bas för örtte och det går tydligen bra att göra saft och soppa på den också. Det är väl bara att prova på då.  - Bild från idag.






 





Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards