Alla inlägg den 17 augusti 2016

Av Krister - 17 augusti 2016 22:10




Har lagt märke till att ungdomar har börjat bära den modell av glasögonbågar som Mikael Wiehe har burit under alla år, eller Harry Potter, så även jag en period. -  Jag skaffade mina första runda proggbrillor i slutet av sjuttiotalet och bar dem fram till slutet av nittiotalet ungefär, jag skaffade mig flera par. Min syster fick något politiskt i blicken och sa högljutt att det var kommunistglasögon, men den politiska vinklingen tonades ner i och med att fler började bära bågen över lag. Man kunde variera utseendet på bågen genom att ta bort den tunna bruna plasten runt glasen, och bågen i guldmetall ser rätt aristokratisk ut, tycker jag.







 



 





Av Krister - 17 augusti 2016 11:50





Återigen blir vi påminda om i dagens nyhetsflöde att trängselavgifterna ger staten ett rejält kassatillskott. Trängselskatten i Göteborg och Stockholm drar in stora summor. Sedan 2009, under alliansregeringens tid, har Transportstyrelsen fått in över 8 miljarder kronor. En stor del, drygt 10 procent, utgörs av en straffavgift på en femhundring som skickas ut direkt om man inte betalar in avgiften i tid. Det är en ansenligt hög summa om det försummade beloppet nu ligger på en tjuga. I privata sammanhang skulle det kallas ocker, säger pressansvarig på Motormännen. 

 

För drygt tre år sedan föreslog dåvarande borgerliga regering en statlig utredning att avgiften skulle sänkas til 100 kronor. Förändringen skulle träda i kraft den 1 januari 2014, men att låta förslaget vila har staten kasserat in över 308 miljoner kronor.  -  Nuvarande vänsterregering är inte så mycket bättre.  Statssekreterare Leif Jacobsson på Finansdepartementer säger att inga förändringar förbereds just nu. Det ska finnas en avgift som gör att man verkligen betalar trängselskatten. Och tillägger att infrastruktursatsningar annars riskerar att frysa inne.  -  Det räcker alltså inte med att parkeringsbolag med nollavtal jagar kunder vid köpcentran med blåslampa för att man råkat glömma lägga fram parkeringsskivan synlig i framrutan och med rätt inställd tid. Och så har vi dessa fartkamror att hålla reda på.  -   Jag har funderat över varför en parkeringsbot ska betalas inom åtta dagar. Det är lite väl snävt.








Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<<
Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards