Alla inlägg under oktober 2016

Av Krister - 24 oktober 2016 22:45





Den fantastiska sagan om ABBA började 1992 i det nybyggda bostadsområdet Dragonvreten vid Rosengårdsvägen i Vallentuna 3 mil norr om Stockholm.

Agnetha Fältskog och Björn Ulvaeus bodde på Rosengårdsvägen 87. De hade ett mer skyddat läge för insyn med grönytor utanför bostaden i mitt tycke, alltså den fastighet med mörkbetsad fasad och blå dörr i bild.  Anni-Frid Lyngstad och Benny Andersson bodde på 115 i samma bostadsområde. Radhuset var tidigare vitmålat men hade den 20 oktober 2011, då jag publicerade inlägget i metrobloggen, fått en gråare nyans.


För att samordna resorna var det nog praktiskt med att ha garageplatserna 115 och 87 intill varandra. Björn och Agnetha bodde kvar i Dragonvreten fram till oktober 1974, den nya adressen blev Lidingö. Benny och Frida flyttade året efter till Gamla Stan. ABBA blev för stora för det lilla Vallentuna.

 

Den tionde maj 2014 fick jag en oväntad kommentar från Kjell Annermo i metrobloggens kommentarfält som löd så här:

"Vi bodde grannar med Björn o Frida i Dragvreten Rosengårdsvägen åren 1973-74,

Vi var 12 par som träffades vid en fest när ABBA vann -74 stort jubel i byn den kvällen. Finns mycket att berätta."





     








Av Krister - 23 oktober 2016 14:10





Steg upp vid halvtio tiden i morse. Blev tillfrågad om jag ville hänga på mina etiopiska vänner till Grand garbo, nattklubbrestaurangen i Sundbyberg igår kväll. Kom inte därifrån förän efter stängningsdags efter tre och sängen vid halvfem. Det påminner mig om hur det kändes att jobba nattpass som bussförare en gång i tiden. Man kommer hem tidigt på morgonen och sover halva dagen för att försöka kompensera sömnbristen. Jag dricker inte alkohol sedan mer än trettio år tillbaka, så det blev mineralvatten och disco på dansgolvet. Undrar varför jag i min ålder utsätter mig för det. Jag hämtade upp med bilen också.



Hann i varjefall i tid till elvagudstjänsten, den är viktig för min inre uppbyggelse och livsglädje. Tyvärr fanns inte lovprisningen med i gudstjänstordningen, det är den som lyfter. Tillsammans gör vi en skillnad, sa prästen vid några tillfällen i predikan, men gav inga konkreta exempel. 

 

Förr i tiden tilläts evangelisation i pauserna på danspalatset Nalen då bland annat Frälsningsarmén fick sjunga andliga sånger, vilket skulle vara otänkbart på en nattklubbrestaurang som Garbos idag. Gränsdragningen mellan det andliga och värdsliga intressena har som jag ser det, blivit tydligare.





Av Krister - 22 oktober 2016 18:30




Lindt Excellence är en schweizisk mörk nittioprocentig choklad lindt.com  på 100g kakan och är den choklad jag köper mest av. Den har procentuellt sett en av de högsta kakaoinnehållet i den dagliga varuhandeln. Den finns oftast tillgänglig i de flesta butikshyllor bortsett från lågpriskedjornas. 


-  Ser man till innehållet ligger fetthalten på 55g varav mättat fett 30g per 100 gram. Kolhydrater 14g varav socker 7,0 g.  Chokladen innehåller bland annat fettruducerat kakaopulver, vanilj och soja. Om det är sojalecitin framgår inte.  -  Jag tar den som en slags normchoklad för att jämföra andra sorter, en bland de bästa på marknaden. Lite bitter är den ju, men är god med lite tillvänjning och har en bra eftersmak.

En kaffe med vispad grädde och kanel till så blir det bra. 





        

  

 

 





Av Krister - 21 oktober 2016 10:00




Gjorde en blodtrycksmätning på Minutkliniken på Ica Maxi i Häggvik igår igen, Apoteket hjärtat. Nivån låg på normala 140/80 men hade önskat att det hade legat på 123/82 som vid den tidigare tagningen i juli. Jag äter fortfarande Enalapril 5mg som ordinerats. Den styrkan är inte ens behandlade. Frågan ställs varje gång om jag ska plocka bort medicinen helt, får rådfråga läkaren vid tillfälle. 





 

Av Krister - 20 oktober 2016 17:30



Stannade till vid vägkanten utanför Görväln och tog bilder av det sista av solrosbeståndet innan nattfrosten sopar varje blomma bort. Jag tycker att höstfärgerna tar över mycket av den sena blomningen och blir inte lika framträdande som under sommarsäsongen. 





     

Av Krister - 20 oktober 2016 08:33



Vaknade fortfarande trött i morse och hoppade därför över tvättiden. Körde det sena träningspasset sent igår kväll så jag vet ju anledningen till sömnbehovet. Vikten låg i varjefall på 77,6 kilo, så det kändes bra. Blodsockret låg i morse på lite lägre nivå än igår, 5,9 mmol/L. 

 

 

Av Krister - 20 oktober 2016 00:15



Var ut en stund till Görvälns slott i eftermiddags som ligger i Järfälla kommun norr om Stockholm. Mikael Håfströms film efter Jan Guillous "Ondskan" spelades delvis in vid Görvälns slott. Även teveprogrammet "Stjärnorna på slottet" spelades sommaren 2011 in på samma plats. Slottet används nu som hotell och restaurang. Bilder från slottsparken och en bit av Mälaren igår.




      

 







Av Krister - 19 oktober 2016 09:25





Ett normalt blodsocker anses ligga på ungefär mellan 4-6 mmol/L fastande, och upp till max 8,7 efter måltid. Pre-diabetes kan man ha om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke fastande är 8,7-12,1. Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >12,2 mmol/L.

När jag mätte blodsockret med teststicka i morse fastande, låg sockret på mellan 6,6 och 6,1 mmol/L vilket jag tycker är för högt, fastän det ligger inom gränsen till normalt värde, pre-diabetes. Jag mätte nivån fyra gånger med olika resultat med sticka.

 

Hämtade förresten ut en liten låda från OneMed som levereras av Bring igår till en annan person som har diabetes 2, men en mer misskött sådan. Värdena med mätsticka låg senast på 16,0 mmol/L under kvällen, som mäts en gång i veckan av hemtjänstpersonal. Personen injicerar och tar Metformin. -  Lådan som hämtades ut hade gått sönder i emballaget, knappt att förpackningen höll sig kvar i lådan. Man undrar ju hur framtiden kommer att se ut om det här slarvet får fortgå.

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards