Alla inlägg under oktober 2016

Av Krister - 18 oktober 2016 08:23




Det händer att jag kikar in på hugorosas.se en av Sveriges största bloggar. I söndags döptes Hugo, Paula och deras två barn, Molly och Leonore. Det framgår inte i bloggen vilken kyrklig tillhörighet familjen har, men av symbolerna och mässdräkten är det sannolikt Katolska kyrkan med dopritual det handlar om när man ser bilderna. Man får väl då utgå från att de är katoliker. På altaret finns två ikoner föreställande Jungfrun Maria och Jesus. Hugo har också en katolsk skyddsängel tatuerad på ryggen.

 

Läser man i bloggens kommentarfält utgår resonemanget från att det rör sig om Svenska kyrkan som om det inte skulle finnas andra trossamfund som förrättar dop.  Jag är döpt efter Svenska kyrkans dopritual på sjukhuset som många i min generation gjorde. På ett sätt opersonligt då jag inte vet vem förrättaren var. Idag skulle jag som vuxen välja det baptistiska dopet med att hela kroppen sänks ner i vattnet.





 

Av Krister - 17 oktober 2016 15:45




KD:s "skräcksiffror"?  - För de flesta är 2,8 % för KD glädjesiffror!  -  Göran Greider kommentar på twitter.

På åttiotalet sympatiserade jag med KDS då pastor Alf Svensson var partiledare. Nu när Kristdemokraterna har blivit ett mer urpräglat borgerligt nyliberalt parti på högerkanten har jag svårt att känna sympati med dem längre. Det har med människosynen att göra.



Av Krister - 17 oktober 2016 10:30




espressohouse.se kan man som tillval till kaffet välja en delikatessbit på 4g av den mörka sjuttioprocentiga franska chokladen monbana.com. Då det gäller näringsinnehållet ligger kolhydratnivån på 34g varav sockerarter 29g. Fett 39g varav mättat fett 24g per 100 gram.

Förutom socker och kakaomassan på 70% innehåller den också tyvärr emulgeringsmedel SOJAlecitin (E476). En tillsats som livsmedelsindustrin tillsätter för att produkten ska klara hållbarhet och konsistens till slutkund. Det är inga större mängder man sättet i sig, men ändå.

   

Jag tycker att chokladen har en neutral smak och saknar eftersmak. 






  

 

 


Av Krister - 16 oktober 2016 21:15



Besökte elvagudstjänsten idag som jag brukar. Tyvärr gick inte prästen in djupare på söndagens tema "samhällsansvar" med utgångstexten från Lukas 19:1-10 som handlar om den rike tullindrivaren Sackeus som i sitt möte med Jesus får i sin omvändelse ett givmilt och ödmjukt hjärta och skänker halva förmögenheten till fattiga. En av mina absoluta farvorittexter.

 

Parallelltexten i Jakobs brev 2:1-8 uppmanar aposteln församlingen att inte göra åtskillad mellan de fattiga och rika. Att inte ha anseende till personen.

 

Stadsmissionen fick av någon anledning en ovanligt generös summa pengar i söndagen kollekt som redovisades vid kyrkkaffet efteråt och möttes med applåder. 

 

Rättare sagt Jakob.

De som är insatta i den teologiska världen vet att författaren till Jackobs brev förmodligen är aposteln Jakob och som vägleder församlingen och inte evangelisten Paulus, som jag tidigare skrev i bloggen.  

 

 

 




 

Av Krister - 15 oktober 2016 23:41




Den vänsterpolitiska webbsidan alliansfritt.nu tycker jag granskar den borgerliga alliansens politik på en träffsäker, underhållande och förhållandevis saklig nivå. De brukar uppdatera sig ofta, men hade tyvärr ett uppehåll mellan september 2014 och oktober 2015.  -  Den borgerliga motsvarigheten rodgronrora.nu uppdateras inte så ofta vilket jag tycker att de borde i opposition.

 

 

 

Av Krister - 14 oktober 2016 10:45

 

 

Vaknade vid halvtio idag. Känner av gårdagens intensiva simpass i mag- och bröstmusklerna som stramar lite. Varvade med bastu och simning i omgångar. Lyfte för tungt under måndagskvällens gympass och det har gjort lite ont i korsryggen. Särskilt efter stillasittande och då jag klivit direkt upp ur sängen. Det har släppt vid kroppsrörelse.


Jag brukar varva med bastu och simpass i omgångar, muskelanspänningarna släpper i bastuvärmen. Det brukar bli dags att avsluta simningen när fingrarna ser ut som russin.  - Blodsockret låg fastande på 5,2 mmol/L i morse. 

 

 

 

Av Krister - 14 oktober 2016 00:15

 

 

Köpte en burk omegatrekapslar på ögonkliniken i Kista igår för 199 spänn. De är antiinflammatoriska och påskyndar läkeprosessen i ögonlocksinflamnationen, blefariten, som jag behandlar dagligen. Jag glömmer rätt ofta bort att droppa ögonen i utsatt tid två gånger om dagen nu. Det kan bero på att återfuktningen i ögonen har blivit så mycket bättre av den behandling jag gör varje morgon och kväll med värmekudde över ögonen i några minuter. Jag använder sterila våtservetter och ett ögonskum som masseras på ögonlocken. Däremot känns ögonen torra innan jag stiger ur sängen på morgnarna.  

 




 


 









Av Krister - 13 oktober 2016 17:15




Lägger in några bilder från onsdagens besök i Fjällnora friluftsområde söder om Uppsala. Kafét är öppet i stort sett året runt. Det fanns inget som jag kunde äta av i utbudet så det blev en mugg automatkaffe med mjölk. Det har hänt att vi har varit de enda gästerna under en vardag, men då har det också varit en gråkall bister vinterdag med snöfall i början av året.


Nu var det några män som fiskade från bryggan och ett fåtal mammor med barnvagnar som man kunde se i omgivningen. Färgerna börjar skifta mer mot rostbrunt nu och lukten som söker sig in i näsborrarna påminner om kylig fuktig markmylla och en föraning om stundande vintersäsong. 






       






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards