Alla inlägg under december 2016

Av Krister - 24 december 2016 13:47

 

Önskar er alla en fortsatt God Jul.


 




Av Krister - 23 december 2016 09:40



Har försökt hitta en risgrynsgröt i rulle som har ett lågt kolhydrat- och sockerinnehåll, men har inte sett att det finns några bra alternativ. Coops ekologiska risgrynsgröt ligger på 14 gram gällande kolhydrater varav sockerarter 4 per 100 gram. En rulle innehåller 500 gram, så det får bli mycket måttliga mängder. Drygar ut riset med vispgrädde och så kanel och kokosmjölk utöver.




 




Av Krister - 22 december 2016 17:33




Den gulröda sjuuddiga pappstjärnan som man hänger i fönstret vid advent härstammar från trettiotalet och har i folkmun fått namnet "proletärstjärna" genom åren, ett minne som jag bär med mig sedan barndomen med sitt varma sken. De två femuddiga adventstjärnorna jag har satt upp i fönstret på träfot borde väl med sin djupröda färg passa bättre in på benämningen. Amaryllis tog det ett tag att hitta i butikerna i år då det verkar vara åtgång på den, en snittblomma som jag skaffar varje år sedan jag fick sådana med blomsterbud i några år levererade till dörren.



   






Av Krister - 21 december 2016 22:33




Det känns riktigt bra att få sätta den rubriken med tanke på att vi i dag har vintersolståndet, alltså årets kortaste dag och man kan lägga de mörka kvällarna bakom oss för den här gången.

 

Satt i telefonkö i drygt en halvtimme för att beställa ett nytt Preemkort och en väggalmanacka för 2017 då jag ringde oljebolaget igår eftermiddag. Betalkortet är avmagnetiserat sedan någon månad tillbaka. Preems almanacka visar vackra naturlandskap som återspeglar årstidernas växlingar. Finns det något tråkigare än maträtter, reklam och stekspadar som motiv i en almanacka? 




Av Krister - 20 december 2016 17:54




Fick ett samtal från Röda korset i eftermiddags om att bli månadsgivare med sjuttio kronor i månaden. Pengarna skall gå till det konfliktdrabbade Syrien, en behjärtansvärd insats. Nu stödjer jag andra organisationer och kyrklig verksamhet, så jag vill inte binda mig att bli månadsgivare, hur mycket tjejen försökte övertyga mig under samtalets gång. 

Så här efteråt undrar jag hur stor andel av de sjuttio kronorna som går till höga chefsarvoden inom Röda korset, jag hade förmodligen inte fått något bra svar av henne. Man minns ju att folkpartisten Bengt Westerberg lyfte en heltidslön på 68 500 kronor i månaden 2010.


Sedan faller skuggan fortfarande på Johan af Donner som dömdes för grovt bedrägeri och förskingring till 5 års fängelse mot Röda korset och Cancerfonden. Han lär väl vara satt på fri fot nu. 

Nuvarande generalsekreterare för Röda korset jobbar inte gratis, han lyfter en fast månadslön på 92 300 kronor.

 

Nej, det blir väl kanske en slant i någon insamlingsbössa om jag passerar Kupan. 





Q

Av Krister - 19 december 2016 22:40




Det känns onödigt med spärrar på gymmen, först så ska det av värde låsas in i värdeskåpet, men träningskortet som ska läsas av i spärren tar man med sig in i gymmet. Ikväll fick jag inte kortet med mig ut i bilen,  det irriterar mig. Jag får ringa Satsgymmet i morgon om de har hittat kortet. Eftersom jag fortfarande dras med förkylning och halstjocka, så blev det ett kort pass ikväll också. Jag låg viktmässigt på 74,5 kg. Pratade med en man ikväll som hade undervikt,  men det skrivs det inte så mycket om. Jag sa att han skulle prata med en dietist. Jag har vänt mig till dietist då jag tycker att jag gått ner för mycket i vikt för snabbt med den strikta LCHF-dieten.







Av Krister - 19 december 2016 16:03




Hämtade ut några förpackningar Cellufluid ögondroppar i engångspipetter från Apoteksgruppen som jag har förbeställt för en vecka sedan. Ögondropparna finns som beställningsvara i vissa av butikerna på apotekskedjan Apoteket Hjärtat också, men det gäller inte i alla butiker.

 

Det var helt omöjligt att få tag i ögondropparna på Apoteket Kronan. Jag frågade vid flera tillfällen för något år sedan utan resultat. Man får ändå vara tacksam över att det inte är livsuppehållande mediciner det handlar om.

 

 





 








Av Krister - 18 december 2016 21:55



Hade ett ärende ute vid Roslagskusten idag mellan två kyrkobesök, nu den fjärde söndagen i Advent. Så här såg det ut i Öregrund som går i vinterdvala så här års.

Det finns några restauranger som håller öppet under lågsäsong och en och annan matbutik.

 

Kände i låscylindern i ytterdörren att någon hade varit på mitt dörrlås då jag skulle låsa upp, fick lirka lite med nyckeln för att låset skulle fungera. Det kan ju hända att man kan sätta nyckeln i fel dörr, men ändå. Det känns inte bra, i värsta fall måste jag byta lås.




        




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards