Alla inlägg den 16 april 2017

Av Krister - 16 april 2017 19:36




Kom inte isäng förän en kvart i fem i morse. Segade mig iväg till elvagudstjänsten i Sundbyberg som tar ungefär 45 minuter att köra med bil en kvart försenad in i gudstjänsten. Nu var det inte direkt någon trafik och det är gott om lediga parkeringsplatser.

 

Det är inte första gången jag besöker den Etiopisk-ortodoxa kyrkan som hade en fyra timmar lång mässa och mat efteråt som avslut på fastetiden vid fyratiden på morgonen, nu i en lokal i Kallhäll. Etiopisk-ortodoxa kyrkan är statskyrka i Etiopien och sägs vara det äldsta kristna landet i världen. Liturgiskt sett är mässan intressant men samtidigt tröttande i längden med liturgisk sång, bibelläsning på amarinja, rökelse och ceremonier där man ska kyssa både förgylld Bibel och förgyllt kors i procession.

 

Handstöpta brandgula, långsmala ljus som släppte ifrån sig glöd. Rytmisk sång till trummor och handklappningar. Ett färgglatt grönglänsade broderat parasoll som hölls över mässande präst och ett uppochnervänt färgglatt paraply för kollektupptagning. Kvinnor och män sitter åtskilda och man skulle ta av sig skorna vilket ställde till det då jag var tvungen att leta efter dem i skohögen efteråt.

 

Mycket får man vara med om, brukar gå i sällskap när jag blir inbjuden. 

 

 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards