Alla inlägg den 3 juni 2017

Av Krister - 3 juni 2017 19:45




Det finns uppenbarligen många amerikaner som skäms i dessa dagar över den republikanske presidenten Donald Trumps sätt att uppföra sig och uttala sig i media. För eget vidkommande vill jag inte hänga upp mig så mycket på en enskild persons tillkortakommanden, snarare då på hur det amerikanska valsystemet är uppbyggt.

Medborgarna i USA utser inte sin egen president i direkta val. Presidenten väljs istället av 538 representanter, så kallade elektorer, som utses när amerikanerna röstar i presidentvalet.

 

Bakgrunden till systemet med elektorer som utser presidenten istället för folket är att de som skrev grundlagen inte litade på väljarna. USA :s grundare med förespråkare som James Madison, var oroliga för "majoritetens tyranni ",  att åsikter som skulle kunna utgöra ett hot mot nationen eller mot andra medborgare skulle kunna få majoritet.  Elektorerna ska garantera att presidenten som väljs har de rätta kvalifikationerna och att personen verkar i nationens intresse. -  Finländarna hade under nitton hundratalet ett liknade valsystem men övergav det senare till förmån för en folkvald president. 

Det amerikanska valsystemet är under hård diskussion i USA.  -  Människan spår och Gud rår.

 




Av Krister - 3 juni 2017 17:04




Innan Apoteket Kronan stängde vid fem passade jag på att lämna gamla mediciner som har förvarats i köksskåpet sedan många år tillbaka. Det förvånar mig att det är så många förpackningar som var oöppnade, eller så har jag bara tagit någon enstaka tablett ur en karta. När det gällde huvudvärkstabletter hade förbrukningsdatumet passerat. Och dessa ögondroppar och salvor till ingen nytta. Personalen frågade om jag hade kanyler i påsen vilket man inte får ha på grund av säkerhetsrisker i hanteringen och det hade jag inte heller. Det här är kemikalier som kommer att förbrännas.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards