Alla inlägg under juni 2017

Av Krister - 17 juni 2017 21:55





Det är tröttande att i längden lyssna på berusade personer. Ord och händelser tjatas om och om igen, man väntar på ett bra tillfälle att avsluta samtalet utan att personen tar illa vid sig. Det har varit sommartemperaturer idag, och människor med alkoholproblem konsumerar väl som de brukar av ohejdad vana och det slår slint i huvudet av värmen utan att de tänker sig för.

Idag var det en man som berättade att han var med om att lyfta upp en kropp på hundra kilo som fallit omkull i fyllan och dessutom luktade skit i den fullsatta bussen. Han hade tidigare satt sig ner och tömt tarmen i ett dike. Alltså en alkoholist i sextiofem årsåldern på väg hem från Systembolaget. Märkligt att han i det tillståndet tilläts köpa ut. 

Sista fyllan tog jag för trettioett år sedan, utled på det mesta sökte jag mig till en friförsamling, tog mot Jesus i mitt hjärta, en livsförvandling som gav mitt liv ett nytt innehåll och nya vänner.

 

Majken Johansson har skrivit en dikt/limerick tillägnad författarkollegan Sun, kanske det bästa hon givit ut:

 

Till Sun Axelsson

 

Du, Sun, har ju levt på en palmö,

men jag känner en tös ifrån Malmö.

När kring Stockholm hon flöt

i sin nöd hon beslöt

gå till Frälsis, som blev hennes psalm-ö

 

Vet du, Sun, hur det kändes att bära

något blytungt och gå som i tjära?

Hur kan man bli fri

från ett sånt slaveri?

Herren svarade då: "Jag är nära.

 

Kom till mig!"

 

 

Djup ropar till djup (1989)

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 17 juni 2017 20:37




Det var rätt lugnt i Sollentuna köpcentrum vid middagstid idag, vad det nu kunde bero på. Tog lördagsfikat på Garden Bistro. Det är juste att kunna sitta utomhus med utsikt i ett köpcentrum, och idag var det dessutom behaglig utemperatur. Utsikten över ett parkeringsgarage är väl ingen visuell höjdarupplevelse direkt. Strödde kanel i kaffet, man kan ju variera lite. Mintkakan får man ta det försiktigt med.


Klippte ner häcken, en Brudspirea i eftermiddags ungefär i brösthöjd, använde vanlig häcksax med hyfsat resultat. Det är inte så många buskar det handlar om. Väntade tills blomningen var över.




         


  



Av Krister - 16 juni 2017 13:07





Efter förmiddagens träningspass vägde jag 79,3 kilo, en uppgång alltså, och visar på att man måste vara försiktig då det gäller kosten även om man går efter lchf. Jag har inte tränat på grund av förkylningen. Blodsockret låg på 5,7 mmol/L.

Har tänkt på dessa vattenblandare på gymmen som man ska toucha med handen för att justera vatten och värme med, men som bara fungerar som det är tänkt när det är nytt. Varför duger det inte med vanliga kranar, kan man fråga sig. 


I morgon är det precis fjorton år sedan jag börja träna under ett utmattningstillstånd som varade i över två år. 



 

 

Av Krister - 16 juni 2017 09:47




Egentligen behöver man väl inte resa så värst långt för upplevelsens skull. Tog en biltur ut på Gräsö i Roslagen i onsdags och vände vid Örskärsgrund. Från Gräsö besöker man Örskär med fyr och vandrarhem med passbåt som tidsbokas i förväg. Resan tar ungefär tio minuter. Liljekonvaljerna blommar fortfarande i kustbandet. Minnesstenen som vittnar om de femton Örskärsbor som omkom vid hemfärd med kyrkbåten från julottan 1877, får mig att tänka på August Stridbergs Hemsöborna. - Bilder från i onsdags.





         



Av Krister - 15 juni 2017 17:59




Den första juli, och lagom till industrisemestern, höjs ministerlönerna med tre tusen spänn i månaden - igen. Statsministern får en löneökning med fyra tusen och hamnar då på 168 000 kronor i månaden, övriga statsråd får 133 000 kronor i månadslön. Eftersom arvoden höjs varje år den första juli, kan vi tänka oss hur höga arvodena blir i framtiden om utvecklingen tillåts fortsätta i samma takt som nu.

 

 

 

 

Av Krister - 14 juni 2017 23:11




Idag uppmärksammas den internationella blodgivardagen som infaller den 14 juni varje år. Det var ett tag sedan jag gav blod nu vilket beror på alla dessa bedövningssprutor jag fått vid tandläkarbesöken. Man får ju inte tappa blod efter ett tandläkarbesök. Jag brukar dessutom gå in på Geblod.se  för att se hur det ser ut i bloddepåerna främst i Uppsala län, men också i Stockholms län. Det har sett bra ut med AB+ sedan lång tid tillbaka, så det har inte känts så brådskande att åka in. 

Av Krister - 14 juni 2017 21:55



Besiktade bilen under morgonen på Bilprovningen som kostade 475 kronor. Besiktningsmannen justerade vänster strålkastarlampa som stod för lågot och jag fick trots ojämna värden på parkeringsbromsen godkänt där också. Han nämnde också att det var första gången som han testat en Kia som gått så långt som över 41 000 mil, och frågade om bilen hade fungerat bra. Karossen kommer nog att ta slut innan motorn ger upp, är min bedömning. En bil är nog inte bättre än dess förare och underhåll.  - Förutom Bilprovningen fick jag erbjudanden från Carspect, Opus Bilprovning och Dekra i år. Det är bara för mycket. 




 




Av Krister - 13 juni 2017 19:26




Vit Solöga var den enda av den sorten som fanns att köpa på Plantagen igår, tre växter för en hundralapp och rymdes precis i krukan på uteplatsen. Den lila är nog tåligare, så jag får se hur länge den vita blommar. Dahlior är en chansning, om sommaran blir regning och kall bommar de knappt alls.





 










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards