Alla inlägg den 14 juli 2017

Av Krister - 14 juli 2017 22:59





Victoria och jag har det gemensamma att vi firar våra födelsedagar på samma datum. Det innebär att jag kan inbilla mig att det är för mig de flaggar. Mina födelsedagar är något jag annars helst inte vill fira nu då man kommit så långt upp i åren. Köpte en jordgubbstartelett (tartelette fr. "liten paj", "liten bakelse"), på Ica i Gränby för att uppmärksamma dagen på något sätt ändå. Annars är juli en fin månad att fira födelsedagen på då man får gräddtårta med färska jordgubbar.  Eftersom det har blivit ett högt intag av både socker och kolhydrater idag, förvånade jag mig över att blodsockret ikväll visade på låga 4,0 mmol/L.

Gjorde ett träningspass vid middagstid och vikten låg strax under åttiostrecket. Jag har inte tränat på några veckor nu då foten är överansträngd.






 





Av Krister - 14 juli 2017 08:38




Det har snart gått en vecka sedan "Hesa Fredrik" skrämde slag på Stockholmarna under söndagskvällen i halvtiotiden. Jag hörde falskalarmet från räddningscentralen under ett samtal i telefonen, men är osäker på om jag hörde något från mitt bostadsområde.

Misstaget som berodde på "den mänskliga faktorn" i samband med ett test under en uppgradering av systemet, är snart glömt i det dagliga nyhetsflödet. Ingen kom ändå till skada.

 

Det allvarliga i händelsen ligger i att viktiga myndighetsajter som polisen och SOS Alarm blev överbelastade och gick ner när oroliga invånare sökte information. Även 112 blev belastat. Det första meddelandet om felet gick ut på Twitter från myndigheten Krisinformation elva minuter över tio. - Jag har svårt att övertyga mig om att det hade gått fortare vid ett skarpt läge, som en person på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ville påskina. När jag hade strömlöst låg också Vattenfalls sajt nere.


Det finns en märklig barnslig överertro på att internätet löser det mesta i dagens samhälle, där ingen myndighetsperson vill ta på sig det helhetliga samhällsansvaret över att viktiga funktioner fungerar. 

Sedan telefonkatalogen lades ner av ekonomiska orsaker, finns det ingen fungerande information för samhällsmedborgare vid skarpt läge. Vem vågar lita på att mobilens sms-meddelandefunktion och internätet fungerar i händelse av krig? Informationen borde ligga på Räddningsverket och kommunerna som delar ut information till hushållen och som ska anslås på ett lämpligt ställe i bostaden. Var ligger närmaste uppsamlingsplats och skyddsrum?


När ett falskalarm går ut sådär oförhappandes, läser man ju av situationen i sin omgivning. Man hör, ser, och känner om något utöver det vanliga händer, stänger fönstren och håller sig inne och hoppas på att radiosändningen fungerar.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards