Alla inlägg under augusti 2017

Av Krister - 24 augusti 2017 10:38




Morgonmässan genomfördes av församlingens ungdomsledare idag. Det blev en ovanligt kort och oplanerat innehåll då prästerna, organisten och övrig personal var på kurs. Jag tycker ju att det här skulle planerats på ett bättre sätt genom att i förväg se till att sammankomsten leddes av någon anställd som var förberedd, eller kalla en församlingföreståndare från ett annat samfund då det fattas folk. I en friförsamling är det här inga större problem eftersom uppgifterna utförs av lekmän och inte av kyrkan för ämbetet särskild invigd personal.

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 23 augusti 2017 17:24




Fick eftermiddagen fri idag och kunde därför göra ett gympass med bland annat crosstrainer och cykel. 78,9 låg viktnivån på, en viktminskning på något kilo. Blodsockret låg på 5,4 mmol/L i morse. Man måste hålla igen på kosten trots lchf. Det var en grabb som uppehöll en maskin trots att han satt bredvid den och knappade på mobilen. - Du sitter ju bara där och använder den inte, sa jag.

 

Värmde Kelda skogssvampsoppa med fiskbullar, broccoli, blomkål och ägg i en kastrull nu i femtiden. Och så en skvätt grädde. Några skivor Emmentalost. 

 

Av Krister - 23 augusti 2017 14:00



När man som hastigast blickar in i nagelmanikyristrenas salongsfönster, affärsverksamheter som tycks växa upp som svampar i köpgalleriorna, får man uppfattningen att den är just kvinnorna som är den huvudsakliga konsumentgruppen. Men idag såg jag faktiskt en medelålders man få fotnaglarna omskötta. Det är ju både kvinnor och män som jobbar med sådant här, oftast asiater. Jag skulle nog inte uppskatta att en asiatisk grabb skulle lacka mina fingernaglar, om jag ens skulle få den tanken för mig. Fotvård är det nog lite annat med om naglarna är illa åtgångna. 

 

Av Krister - 22 augusti 2017 07:51




Det sista Sommar i P1 sändes för säsongen igår. Det känns alltid lite vemodigt. Journalisten Janne Josefsson var den sommarvärd som lockade flest lyssnare, stod det i dagens texttv. Därefter kom den 105-åriga bloggaren Dagny Carlsson, och som trea sångaren Per Gessle. Eftersom jag oftast lyssnar på sommarvärdarna i bilradion dagtid, blir det sällan hela programtiden ut beroende på restiden. Igår kväll lyssnade jag på generaldirektören för Försäkringskassan Ann-Marie Begler i efterhand som sändes den 15 augusti. Man kan förlänga sommarkänslan genom att lyssna på sommarvärdarna i efterhand.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/927250?programid=2071


Jag brukar reflektera övar att chefer och företagsledare gärna uttalar ordet "chef" med ett främre sj-ljud, eller 7-ljud som tydlig klassmarkör. Mer eller mindre medvetet för att dölja arbetarklassbakgrunden. Det främre sj-ljudet förekommer ju också i norrländsk dialekt.

Rättvisa, var väl det ord som fastnade från hennes sommarprogram. Arbetarungen som gör en klassresa genom flit och flyt, men inte utan motgångar genom livet som så många andra. Skillnaden är väl den att hon slipper köa för en kölapp på kontoret i Sundbyberg och vänta på att få prata med en handläggare i en timslång telefonkö.






Av Krister - 21 augusti 2017 22:17




Idag hade inte Apoteket Hjärtat Stesolid inne, men personalen löste det smidigt med att skicka mig till konkurrenten Apoteket Kronan som hade en burk kvar i lager. Jag uträttar ärenden åt en person som är i behov av tabletterna. Det är rätt lugnt nu efter regeringsskiftet med allt vad avregleringar heter inom apoteksnäringen. Det skapar i varjefall inga rubriker i media längre i samma omfattning.

 

Luftade däcken ikväll för att råda bot mot min däcknoja. Jag får för mig att det är dåligt med luft i hjulen som ser halvplatta ut för jämnan. Lufttrycket låg på godkända 2,5 bar runt om. Jag gillar de bärbara luftbehållarna mer än de stationära digitala väggmontrade.






 



 









Av Krister - 20 augusti 2017 23:54




Hörde att det finländska postverket drar in postutdelningen på tisdagarna. Så långt har det inte gått här hemma - ännu. Vi får nog finna oss i ett halvdant fungerande samhälle i framtiden om marknadskapitalismen tillåts fortsätta med att rasera viktiga samhällsfunktioner. Vinstintresset går före driftsäkerhet och samhällsansvar och Post Nord är ett bara ett exempel på det.

 

 https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/25/posten-slutar-dela-ut-brev-pa-tisdagar

 https://www.etc.se/ledare/posten-ar-forstord

 

 

 

 

 

 

Av Krister - 19 augusti 2017 19:08




Det här med spårspring uppmärksammas åter i dagens nyhetsflöde och kostnaden för okynnet som har ökat, hamnar på 100 miljoner kronor årligen i tågtrafikförseningar och tågstopp. Det utgör också en stressfaktor för tågpersonalen.

https://www.svd.se/sparspring-okar-trots-insatser

 

Min farbror fick den ena armen avsliten då han i fyllan inte uppmärksammade ett tystgående ellok på spårområdet en gång i tiden. Han hade ännu inte fyllt tjugo. Tyvärr framgår det inte i media hur många som lemlästas ute på spårområden, vilket borde vara avskräckande nog. 





 

Av Krister - 19 augusti 2017 16:56




Hade inte kompisen nämt att han skulle kuta midnattsloppet.com ikväll med 32 000 andra medlöpare, hade jag väl inte uppmärksammat händelsen alls. Det stod förresten om det i Metrotidningen igår. Loppet startar upp kl. 22.10 vid Zinkensdamms IP. Han deltog i ett annat lopp den 13 augusti,  www.sthlmurbantrail.se  med 2000 löpare i åttatiden på söndagsmorgonen. Det hade visst varit en upplevelse utöver det vanliga. Vaknade i morse med att regnet slog mot fönsterrutorna och med den ofrånkomliga klibbiga luftfuktigheten i lägenheten.


Tog lördagskaffet i Sollentuna vid middagstid den här lördagen också. Gjorde inköp i Arninge och avrundade med ett besök vid Edviken och Edsbergs slott eftersom det klarnade upp mot eftermiddagen.  - Bilder från i eftermiddag.





   

         


   












Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards