Alla inlägg den 1 september 2017

Av Krister - 1 september 2017 11:04

 



Igår var det precis sju år sedan jag hämtade ut Kian från handlaren i Uppsala den sista augusti 2010. Det är också den längsta tid jag haft en och samma bil. Någon "lugn och ro med 7 års nybilsgaranti" som reklamen lyder, har det väl inte varit för min del. Och så mycktet "sommarflirt som varar" har det nog aldrig heller varit. Jag föll mest för den roliga lite utstickande designen, och så skulle bilen rymma en rullstol bak i skuffen och dieselmotor förstås. Annars är bilen rätt svårlastad eftersom Soulen är så pass rumphuggen.


I början av året 2011 fick jag problem efter ett glödstiftsbyte där en av mekarna drog sönder ett av glödstiften som satt fast i topplocket. Det limmandes friskt och fuskades rejält, och problemet med tätningen återkom efter ett år 2012, precis efter 15 000 mil då garantin hade löpt ut. Nybilsgarantin gäller med ifylld servicebok i sju år eller uppnådda 15 000 mil. Om jag minns rätt nu kokade kylarvattnet och vätskan trycktes upp ur expansionskärlet. Det kom också in giftiga avgaser i bilen.

 

Jag fick stå för hela kostnaden förutom en "goodwillservice" med en oljebyte. Topplocket lämnades in för renovering som jag stod för. Förutom detta körde meken in i en stålställning och skadade bilplåten som delvis lackerades om.  - Det måste gått vilt till där på Märsta Bilhus, auktoriserad verkstad för Kia Motors, då för sex år sedan. Nu vet jag inte, jag har inte varit där sedan dess.






 












Av Krister - 1 september 2017 07:15




Fick tipset av min iranske vän att man ska lägga hårdtuggade nötter i vatten med lite salt i över ett dygn för att få nötterna mjuka. För mig gäller det paranötter som har ett förhållandevis lågt kolhydratinnehåll på 4,2g per 100g.


Kolhydratinnehållet för pekannötter kan variera från olika leverantörer. Nötterna från Garant innehåller 4,3g per 100g. Pekannötter från Exotic snacks innehåller 8,8g kolhydrater per 100g. Det är svårt att få tag i färska nötter här i Sverige fick jag också veta. Det är väl nötter med skalen på då förmodligen.





      




 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards