Alla inlägg den 8 september 2017

Av Krister - 8 september 2017 11:22




Går man in på www.matkalkyl.se/se-kaktusfikon.php  får man veta att kaktusfikon innehåller superlite kalorer, men också 6,7 gram kolhydrater per 100 gram. Det är hyfsat, man äter ändå inte så stora mängder om man ser det till den LCHF-kost som jag följer för att hålla blodsockervärdena på en så normal nivå som möjligt. Kaktusfikon har varit helt okänt för mig som något ätbart fram till för tio år sedan och då i kontakt med en libanesisk vän.


Eftersom det här är frukten från en kaktusväxt kan det förekomma rester av taggar på skalet, trots noggranna kontroller. Jag tycker att det kliar i händerna då jag tar i dem, och kan tänka mig att det är microskopiska taggar knappt synbara för ögat. Man får skölja frukten i vatten några gånger. Jag tyckar att frukten är supergod och ska ätas kyld och är dessutom dekorativ. Kaktusfikon mognar mellan augusti och december och skördas då under sin naturliga årscykel. Istället för glass kan man ju äta den till naturell yoghurt eller Keso.

www.barbera-international.com

















Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards