Alla inlägg den 13 september 2017

Av Krister - 13 september 2017 22:17

 

 


I Väsby kan man stanna till för en fika eller lättare måltid i den gamla apotekarbostaden, Hammarby apotek, där det för samtiden kända apoteksmordet begicks 1913. Mer om den händelsen kan man läsa på https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarbymordet 


- Det kända citatet från rättegången "Kyss inte mig, kyss Carlson!" myntades länge i folkmun.  Jag hörde uttrycket "Kyss Karlsson!" hemma under min uppväxt, och man kan ju fråga sig om det är någon som citerar det idag som en käck slutkläm i ett samtal. 

- På väggen i trapphuset finns några fotografier tagna 1924 från Stora landsvägen mellan Stockholm och Uppsala, och ett senare fotografi från femtio- eller sextiotalet skulle jag gissa på. Intill låg en Gulfmack som fanns kvar under min uppväxt. 


Om man tittar noga ser man en springpojke i kortbyxor med firmacykel i bakgrunden på det äldsta fotot.  Om de bara visste hur det ser ut nu, på den tiden, brukar jag tänka med det trafikbuller som man omges av främst från motorvägen.

 





 


     







Av Krister - 13 september 2017 08:07




Tandläkaren är sjuk. Fick ett samtal från Folktandvården för en halvtimme sedan om att mina besök i september är strukna, och har fått nya besökstider i oktober. Tiden idag var bokad för besök åtta. Det är för tidigt, hade satt alarmet på en kvart i sju för att hinna. Besvär för ingenting. Det rör sig om en partiell brygga, den permanenta bryggan som ska justeras och installeras. 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards