Direktlänk till inlägg 24 oktober 2017
Kian blev klar i halvsextiden ikväll, fick sms-meddelande från verkstaden. Lämnade hyrbilen samtidigt. Verkstäder har ibland om man har tur och är fast kund en lånebil till förfogande.
Det påverkar kostnaden en del, men här måste jag hyra bil. Man kan också ta det genom försäkringsbolaget, men det är inte akut och ingår i det normala underhållet och slitaget i det här fallet.
Detta utfördes:
Felsökning.
Byte bromsskivor inklusive bromsbelägg fram.
Byte generatorrem.
Byte löpjul x2.
Byte stabilisatorstagen fram båda sidor.
Utöver: arbetskostnad, reservdelar, förbrukningsmaterial och miljöavgift.
Med momsen inräknad slutade notan på 8 561 kronor. Momsen ligger rätt högt på verkstadsjobben, 25 procent, alltså 1712 kronor.
Stabilisatorstagen byttes i mitten av december förra året 2016 och måste åter bytas efter fyra tusen mil. De borde väl hålla längre än så. De stag som var fabriksmonoterade höll i sex år och trettioett tusen mil. En avsevärd skillnad. Vägunderhållet med fartgupp och stenbeläggningar sliter ju på framvagnen, men det måste vara andra faktorer som påverkar som låg kvalitet.
Med eftertanke har nog skadan i vänster stabilisatorstag förmodligen uppkommit av att jag körde ner i ett potthål med framhjulet tidigare i höstas, men med bra grundgas kunde ta mig upp ur hålet. Ett senare tillägg.
Besökte verkstaden på morgonen, packboxen under motorn läcker. Det blev fel i beställningen, så jag ska lämna in bilen en annan dag. Deltog i socialnämdens sammanträde i eftermiddags som avhandlades på en timme där den nya socialtjänstlagen...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|