Alla inlägg under oktober 2017

Av Krister - 24 oktober 2017 21:08





Kian blev klar i halvsextiden ikväll, fick sms-meddelande från verkstaden. Lämnade hyrbilen samtidigt. Verkstäder har ibland om man har tur och är fast kund en lånebil till förfogande.

Det påverkar kostnaden en del, men här måste jag hyra bil. Man kan också ta det genom försäkringsbolaget, men det är inte akut och ingår i det normala underhållet och slitaget i det här fallet. 


Detta utfördes:

Felsökning.

Byte bromsskivor inklusive bromsbelägg fram.

Byte generatorrem.

Byte löpjul x2.

Byte stabilisatorstagen fram båda sidor.

Utöver: arbetskostnad, reservdelar, förbrukningsmaterial och miljöavgift.

 

Med momsen inräknad slutade notan på 8 561 kronor. Momsen ligger rätt högt på verkstadsjobben, 25 procent, alltså 1712 kronor.  

 

Stabilisatorstagen byttes i mitten av december förra året 2016 och måste åter bytas efter fyra tusen mil. De borde väl hålla längre än så. De stag som var fabriksmonoterade höll i sex år och trettioett tusen mil. En avsevärd skillnad. Vägunderhållet med fartgupp och stenbeläggningar sliter ju på framvagnen, men det måste vara andra faktorer som påverkar som låg kvalitet.


Med eftertanke har nog skadan i vänster stabilisatorstag förmodligen uppkommit av att jag körde ner i ett potthål med framhjulet tidigare i höstas, men med bra grundgas kunde ta mig upp ur hålet. Ett senare tillägg.

 





 

  

Av Krister - 24 oktober 2017 09:08





Blev kallad till diabetessjuksköterskan i morgon klockan två, men ringde återbud nu på morgonen. Det känns inte bra att besöka Vårdcentralen med den kraftiga förkylning som jag dras med och hostan.


Tandläkarbesökstiden i onsdags blev framflyttad, fick meddelande om att tandläkaren skulle ringa. Den medicinska fotvården blir också framflyttad, jag vill ha det på närmare håll så det blir väl nångång i december i Sigtuna. 


Har fått påringningar från Sifo marknadsundersökning vid flera tillfällen, men svarade först igår. Frågorna är politiska vilket gör det tråkigt att svara och ibland svåra då det gäller till exempel barnomsorgen i kommunen när man inte har kontakt med den. Förr fick man en trisslott när man hade fyllt i ett formulär. Nu förväntas man ställa upp gratis, information som Sifo tar betalt för att ge ut.





 

 

Av Krister - 23 oktober 2017 16:36




Det är rätt mycket som ska göras på Kian just nu. Det är alltid något som ska repareras.  Verkstaden meddelade mig i förmiddags om att förutom stabilisatorstagen som sitter under framvagnen intill hjulen, är det akut med bromsskivorna framtill och bromsbeläggen. Har känt till det innan då man känner att det skakar i bilen vid kraftiga inbromsningar. Jag hade tänkt vänta med det inför nästa besiktning. Så var det tre remhjulslager som skulle bytas, vilket man hör när de börjar surra där det inte har gjort det tidigare. Jag förlänger hyrbilstiden en dag till.



Livslängden för en Kia ligger statistiskt sett i botten med 9,2 år.  Jag ska försöka ha bilen kvar i tio år, men rosten tar nog bilen före det maskinella. 

 




 

Av Krister - 22 oktober 2017 20:46




Eftersom Sibyllas rabattkuponger gäller i några dagar till passade jag på att nyttja ett 2 för 1 erbjudande med en kompis, Sigtuna låg bäst till. Kaffet tog vi på 7-eleven på raststället vid Stora Wäsby söder om Arlanda. De har nog det bästa automatkaffet. Är det någon som har vågat sig på rävgiftet för en femma från Ikeas snabbkaffeautomat? Kaffet i restaurangen smakar bättre då det går att balansera smaken med riktig mjölk. Sallanden på Sibylla är lite trist, men är ändå ett bättre alternativ än stripsen, eller avstå helt.


Egentligen kännar jag ingen aptit alls då jag dras med det halsonda och rinnande näsa. Just nu känner jag spänningshuvudvärk, så det är väl bara knyta sig. Oktoberskymning vid vattnet, Sigtuna ikväll.





     


 












Av Krister - 21 oktober 2017 19:20




Sitter man i en låg sportvagn är det kanske svårare att parkera bilen inom markerade vita linjer, särskilt om de är snedställda som här. Eller så vill bilägaren undvika en buggla i plåten när någon ouppmärksam passagarare öppnar bildörren intill med full kraft. En Chevrolet Corvette, ser rätt ny ut.  Den här typen av överträdelse ger också böter. En del uppställningsplatser saknar vitmålade linjemarkeringar förutom några knappt synbara kryssmarkeringar i hörnen. Ett halvdant, oordenligt samhälle där det ska sparas på allt utom när det gäller politikerarvodena. 





   





Av Krister - 20 oktober 2017 14:03





I år är det precis fyrtio år sedan jag ryckte in på LV3 i Norrtälje för militärtjänstgöring i januari. Att regementet skulle läggas ner, var det nog ingen som hade kunnat ana vid den tiden.

Deltog i en  begravningsceremoni i förmiddags i Norrtälje. En vän avled plötsligt för en månad sedan, 46 år. Jag var den sista som pratade med honom. Kände att jag inte orkade vara med på samkvämet efteråt.

Omslaget i vädret från värme till kyla ställer till det med halsont och kraftig förkylning. Sa ifrån mig några besök idag just därför. 


Har ställt in Paradisträdet inomhus nu när frosten har kommit. Förra året var det nära att frosten tog den. Det var i samband med lägenhetsinbrottet, jag tappade greppet om småbestyr som skulle göras.






       



 

Av Krister - 19 oktober 2017 15:55





Det är för kallt med skinnjacka nu och Leejackan känns för stor efter viktnedgången. Den behöver repareras om det nu är värt kostnaden. Hittade en jacka på MQ fär 1299 kronor igår i 100 procent bomull, Kinatillverkad. Rickard jkt, Vintage Indigo. Jag gillar dragkedjan i gulmetall, den ser gedigen ut med lång hållbarhet, inbillar jag mig i varje fall.  Det får inte vara för mycket detaljer på en jacka, och här slipper jag loggan framtill.






   









Av Krister - 18 oktober 2017 20:47





Skandalomsusade pensionsbolaget Allra misstänks ha blåst pensionssparare på miljonbelopp. Före detta vd:n Alexander Ernstberger sitter häktad för grov trolöshet mot huvudman. Och nu senast har hans lyxvilla tömts på värdesaker och helikoptern tagits i beslag inför de kommande skadeståndskraven, rapporterar Expressen. Det är lätt att döma ut honom på förhand som en bortskämd överklassunge från Östermalm som tappat omdömesförmågan och greppet om verkligheten.

I tidningen Fokus gjordes ett reportage om Allras vd Alexander Ernstberger den 7 april 2017 https://www.fokus.se/2017/04/pojken-som-blev-av-med-guldbyxorna


Det jag stannade upp inför i reportaget var att Alexander Ernstberger har sagt om sig själv att han var en blyg och tillbakadragen "kodknackare" under sena tonåren. Planerna på att läsa till flygingenjör som pappan, gick om intet när han hoppade av naturprogrammet efter två år. Planerna att gå klart gymnasiet på ekonomisk linje övergavs också. Istället blev han entreprenör. Han började med att kontakta lokala småföretag och erbjöd dem hjälp med att skapa enklare hemsidor. Kunskap han lärt sig från internet.

Mamman Camilla lyckades locka Alexander tillbaka till studierna, en kurs på reklamskolan Berghs för att tänka mer kommersiellt. Och det var där framgångssagan började. "Jag har enorm energi och kan jobba 14 timmar om dagen", lär han ha sagt till Expressen. Med de rätta kontakterna och en hel det flyt kan man komma långt.


Finns det något mer att tillägga?





















Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards