Alla inlägg under oktober 2017

Av Krister - 17 oktober 2017 17:10





Demokratin i Sverige är på utdöende, och därefter väntar en teknokrati eller diktatur, siar den tidigare S-ledaren Håkan Juholt, som nu är ambassadör på Island.  Den framtidsbild han målar upp i mörka penseldrag är en diktatur under expertstyre, demokratin kommer att glida oss ur händerna. Färre vill bli folkvalda och partierna tonar ner ideologin. Det är han hundraprocentigt säker på.

https://samtiden.nu/2017/10/juholt-sverige-gar-mot-teknokratisk-diktatur


Min uppfattning är nog snarare att risken inför framtiden lutar nog mer åt en hårdnande marknadsdiktatur där ett fåtal kapitalister kommer att stå för allt världsägande. Vi medborgare kommar att förslavas under tunga ekonomiska skuldbördor under en förhärskande överklass med en utbredd världsvält. Redan idag har myndigheter och marknaden full kontroll över våra liv.  Människan spår och Gud rår.













Av Krister - 16 oktober 2017 21:47



Har försökt att få ihop det tidsmässigt med bilreparationen och hyrbil, men det är inte lätt. I Östhammar fanns det inte en hyrbil att uppbringa, vilket har med viltolyckorna att göra just nu. Det var tänkt att jag skulle anlita den lilla verkstaden jag ofta vänder mig till. Det fick bli en annan verkstad närmare Stockholm där det gick att boka hyrbil, men inte den dagen jag räknade med. Jag har själv kört på ett rådjur vid ett tillfälle i nordligaste Uppland. 


Det har varit sommarvärme i dag. Satt kvar längre än vanligt vid restaurangborden utomhus med en kopp kaffe, stenladan, Steninge slott. Displayen i bilen visade som mest på tjugo plusgrader på eftermiddagen. Gatubelysning, Steninge slottspark.







 





Av Krister - 15 oktober 2017 21:33




"Nu är jag inte ekonom. Jag är en enkel svetsare men jag kan läsa", sa statsminister Löfvén i riksdagens partiledardebatt mot moderatledaren Ulf Kristersson. Frågan ställs om det var rätt av statsministern att ta upp sin yrkesbakgrund. Att vara svetsare till yrket har ett talande symbolvärde, en person som kan foga samman det som brustit eller som ska byggas upp. Ett sammansvetsat samhälle som solidariskt strävar mot ett gemensamt mål. Underförstått vill han med sin arbetarklassbakgrund sälla sig till arbetarkollektivet, men gör det inte annat än i retoriken och när det passar.


För att bli yrkespolitiker krävs ingen formell utbildning. Det finns väl inget som säger att man är en bättre politiker bara för att man har en akademisk utbildning i bakgrunden. Oavsett social bakgrund kan vem som helst drabbas av galenskap, och utbildningsnivån utgör ingen som helst garanti för att politikern uppträder som vi förväntar oss.

 

Bild från fredagens Metrotidning den 13 oktober.



 







Av Krister - 14 oktober 2017 22:53

 

 

Var ut till Skavlöten fritidsområde mellan Täby och Vallentuna i eftermiddags som ligger vid

Rönningsjön och Rönninge by. Funderar över hur gammalt det svartmålde knuttimrade huset som inhyser bland annat kafét är. Jag gissar från ibörjan av 1900-talet med tanke på de grönmålade pelarna. Att måla i svart är inget som är nytt för vår tid. Molntäcket lättade på eftermiddagen med en del sol.

 

Har fått en för årstiden typisk halstjocka som jag ofta drabbas av. Kände av den då jag vaknade i morse, men har lättat något. Däremot tilltar förkylningen med nästäppa.  Man kan inte förvänta sig något annat så här års. 

 

 




         












Av Krister - 13 oktober 2017 10:44




Nu när höstregnet faller har buskarna skjutit i höjden på nytt, klippte ner dem en bit nu på morgonen. Likaså gräset, men det blir nog ingen gräsklippning den här säsongen. Jag måste skaffa ett nytt batteri till trimmern.  Man får passa på när det är uppehåll och den bleka höstsolen väl är framme. Det blommar faktiskt fortfarnade, eftersläntrarna. Rosorna knoppar och skjuter nya skott, samtidigt som skuggorna blir allt längre och färgerna börjar gå mer åt brunt.






       









Av Krister - 12 oktober 2017 16:05





Att inte uppdatera datorn då man ska göra det, kostade mig fyra hundra kronor idag. Det var det som var anledningen till att den hade hakat upp sig och fick den nu åtgärdad. Det är ett irritationsmoment att man så ofta ska hålla på med uppdateringar. Hämtade ut den för en timme sedan från butiken.

Var in till en bilverkstad för att få några missljud som uppkommit på senare tid lokaliserade till kopplingen och något lager som driver fläktremmen, jag vet inte exakt. Har tankarna på att byta Kian mot något annat, men är kanske värd att laga på ett tag till.


I måndags var det en funktionshindrad högröstad och storvuxen grabb, förmodligen från ett gruppboende, som plockade på sig varor i en väska på Biltema på eftermiddagen. Har man inte tillräckligt med förstånd och är tung och urstark, är det väl bara en polisinsats som kan sätta stopp på den här typen av personer. Alarmet gick då han försökte ta sig ut genom lagerutgången.






   









Av Krister - 11 oktober 2017 12:02




Fick en kallelse till diabetessjuksköterskan här om dagen för ett besök i nästa vecka på VC. En blodsockermätning ska göras tre valfria dagar i veckan, och mätresultatet ska fyllas i på en medföljande blankett. Mätningen innan frukost fastande fungerar alltid, men eftersom jag tar en brunch lite senare på förmiddagen fungerar inte mattiderna 2 timmar före och efter lunch då mätningarna ska göras. Något urinprov ska inte göras den här gången. Jag känner mig fortfarande medtagen av gårdagskvällen gympass. Blodsockret har legat på 5,4 mmol/L i några dagar nu och viktmässigt vägde jag 80,8 kg. En nedgång från förra fredagen. 

 

 


Av Krister - 10 oktober 2017 10:42




I morse var det äntligen fjärrvärme i lägenhetselementen. Alltså den 10 oktober. Somliga sparar pengar på det och låter andra frysa. Det hade behövts redan för en månad sedan, men egentligen också över sommaren då den var rätt kall i år.

Kan inte komma in på internätet på min bärbara. Det är på den jag laddar ner foton och lägger ut på bloggen. Får se om jag lämnar in den eller skaffar en ny. Allt med datorer kostar, samtidigt som myndigheter, affärsverksamheter, arbetsgivare och banker räknar med att medborgaren ska ha tillgång till det, oavsett kostnaden.


Det är svårt att gilla det kapitalistiska överkommersialiserade samhälle vi lever i.

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards