Alla inlägg den 29 januari 2018

Av Krister - 29 januari 2018 14:42




Lämnade in Kian på OKQ8 för glödstiftsbyte som ska göras efter ungefär tio tusen mil i åttatiden i morse. Det gick bra. Det här med glödstiftsbyten är jag alltid lite orolig över, mekanikerna måste kunna sitt jobb med tanke på utvidgningskoefficienten, hur ett material expanderar vid temperaturförändringar.

 

Anledningen till min oro har att göra med att jag lämnade in Kian för ett glödstiftsbyte på Kia Motors auktoriserade verkstad i Märsta 2012. Efter glödstiftsbytet luktade det avgaser i bilen, vilket berodde på ett läckage. Gängen i ett av glödstiften hade gått av och satt kvar i blocket. Skadan lagades provisoriskt och efter ett år resulterade det i att motorn tryckte upp vatten i expansionskärlet och tömde systemet på vatten varpå värmen försvann i cupén. Det berodde på en feldragning, samtliga 10 topplocksbultar satt lösa. Då hade garantitiden gått ut efter 15 000 mil och chefen på Märsta Bilhus slog ut med armarna och sa att han inte kunde göra mer, och lämnade mig som kund i sticket med en trasig motor. Jo, jag fick visst en goodwillservice som kompensation. 


En bild på glödstiften som byttes 2014. Något över fem tusen kronor gick glödstftsbytet på den här gången.




  







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards