Alla inlägg under februari 2018

Av Krister - 13 februari 2018 17:29



Semmeltemat känns uttjatat nu lagom till idag, fettisdag. Delade på en semla även idag, så nu är det dags att hålla igen. I LCHF-synpunkt fungerar det ivarjefall inte om man går efter en strikt diet. Kalorierna bryr jag mig inte så mycket om, det är sockret i mandelmassan och kolhydraterna i brödet som man ska vara försiktig med. Det var för övrigt kung Adolf Fredrik som enligt sägnen, åt ihjäl sig på 14 stycken hetväggar på fettisdagen den 12 februari 1771. Men egentligen dog han med största sannolikhet av ett slaganfall. Kungen var mycket förtjust i mat, speciellt semlor.


Har just kommit hem från träningspasset för den här veckan och vägde in mig samtidigt. Har hållit mig kring åttio i flera månader nu. Det känns alltid bra efteråt.




   







Av Krister - 12 februari 2018 14:03


Besökte ögonläkaren vid ett idag, just hemkommen. De pupillvidgande ögondropparna gör synen fortfarande grumlig, och det svider i ögonen när de tas för stunden. Man bör ju inte köra bil efteråt, men hur lång tid efter besöket framgår inte. Passade på att få ett läkarintyg utskrivet gällande förnyelsen av körkoret. Jag har bestämt mig för att jag ska behålla de högre behörighetena ett tag till. Du har ju betalat för det, sa ögonläkaren, och det hade han ju rätt i.


Patientavften gick på 350 kronor och läkarintyget 400 kronor. Den här gången ska jag göra undersökningarna i rätt ordning är det tänkt. Tidigare gjordes läkarundersökningen på Vårdcentralen innan besöket hos opikern, vilket ställde till det. Jag var dessutom ute i det senaste laget med ansökan till Transportstyrelsen.


Det mesta såg normalt ut med tanke på "gula fläcken" och ögenbottenfotogrageringen, så det blir väl ett återbesök om ett år igen. 




Av Krister - 11 februari 2018 09:18

 

 

Det händer att jag blöder näsblod emellanåt, men tillhör ovanligheterna. Jag var tvungen att gå in och tvätta händerna igår när jag såg att det ena fingret var blodigt, hade just satt mig i bilen. Det kan ju vara omega-3 kapseln jag tar varje morgon som verkar blodförtunnnde, eller så har det med C-vitamnbrist att göra. LCHF-kosten innebär att jag tar det försiktigare med citrusfrukter då fruktsockret höjer blodsockervärdena.


En brustablett innehåller 1 000mg C-vitamin, vilket är omkring 13 gånger högre än det rekommenderde intaget. En tablett som man löser i ett glas vatten smakar som sötad läsk. Man kan ju spä ut mängden och dricka ett halvt glas. Dessutom innehåller tillskottet endast syntetiskt vitamin-C som är framställt på labb. Att äta brustabletter med C-vitamin är därför inte inte ett bra alternativ till frukt och grönt, utan kan på lång sikt ge negativ effekt. För min del får jag försöka öka intaget av broccoli och paprika som också innehåller naturligt C-vitamin.



 



Av Krister - 10 februari 2018 23:02



Det var lugnt i simhallen ikväll för att vara en lördag. Resonerade med tjejen i receptionen som befriande nog inte kände till att Vinter-OS i Sydkorea hade börjat. Att den andra deltävlingen i Mellon sändes ikväll i svt1 vid åtta, hade jag dålig koll på.

Numera är det lätt att söka fakta via mobilen. Jag gör det ofta. Man behöver inte ha några diskussioner med lösa antaganden längre och slå i lexikon. Ett exempel från fikat idag var att Falun fick rikets första cykelvelodrom för inomhusbruk så sent som 2009. Jag trodde faktiskt att det fortfarande inte fanns någon sådan anläggning här i landet. Bilden togs idag.




  












Av Krister - 9 februari 2018 11:52

 

 

Går man in på www.statsskuld.com får man veta var den aktuella skulden ligger på för närvarande. Den ser ut att minska och enligt Riksgäldens prognos uppgår skulden till 1 192 000 000 000 SEK i slutet av 2018.

Det vore önskvärt att veta hur hushållens totala bolåneskuld ser ut.



 



Av Krister - 8 februari 2018 18:22

 

 

Vitkålen kostar 4,90 kr/kg på Willy:s just nu, så jag lagade en kål- och nötfärssoppa ikväll som kryddades med gurkmeja och salt. Det är gott med en ostbit till soppan och kall yoghurt. Kolhydratmässigt ligger soppan bra till också. Kålhuvudena är rätt stora, så det blir mycket att ta reda på i några veckor framöver. 

Har kört simpasset för någon timme sedan, så jag powernapar väl en stund nu efter maten.



 







Av Krister - 7 februari 2018 21:37



Det har debatterats i regeringen och i media om regeringens sparkrav på Försäkringskassan, och arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons skamliga förslag att göra inskränkningar i strejkrätten. Hur smart är det att föra sådant på tal inför ett kommande valår. Och så besparingarna som regeringen vill göra på assistansersättningen. Man tar sig för pannan. 

 

Sedan ungdomsåren har jag känt sympati med socialdemokratin och lagt min röst på Socialdemokraterna i riksdagsvalen, bortsett från ett valår när Göran Persson var statsminister. Socialdemokraterna har blivit ett smygborgerligt socialliberalt mittenparti för medel och högre tjänstemän. Därför känns det inte så självklart längre att lägga min röst på sossarna i höst.

 

 




Av Krister - 6 februari 2018 18:27



Det var nog Icabutikerna som var först ut i handeln med att sälja konserverade fiskbullar i plastburk. Nu har Coopvaruhusen tagit efter. Fiskkonserver ska förvaras i metallburkar tycker jag. Det är för att jag får för mig att innehållet i burken tar åt sig ämnen från plasten. Jag köper de sista konservburkarna i metall så länge de finns kvar, sedan får jag gå över till något annat.



 





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards