Alla inlägg under april 2018

Av Krister - 8 april 2018 21:38




Har varit in och sett youtubeklipp från "Detroit´s worst east side hoods" och förfäras över förslumningen. Övergivna platser finns det på många håll världen över. Så även här i Sverige och tänker på utflyttning från glesbygder förknippade med nedlagda fabriksområden, öde köpcentran och hög arbetslöshet, men också kommersiella och politiska felsatsningar. Jag minns särskilt Söderhamn där jag var bosatt några år och Marmaverken. Och det öde bostadsområdet Hästhagen som jämnades med marken i Söderfors i nordligaste Uppland. Det finns ett behov och intresse i att söka upp och dokumentra. www.jornmark.se  Youtubeklippet är från idag. 




 

 






Av Krister - 7 april 2018 21:37




"Färdiglagad mat är en saltfälla" löd en av rubrikerna i texttv idag. En stor del av alla färdiglagade enportionsrätter innehåller så mycket salt att Livsmedelsverket nu reagerar. Den officiella rekommendationen i Sverige är sex gram salt om dagen. Många färdigrätter innehåller fyra-fem gram, vissa sex eller drygt sex gram.


Att för mycket salt kan orsaka njurskador, hjärtinfarkt och för tidig död, har man hört förr, likaså med animaliska fetter. Åsikterna om saltets hälsovådlighet går isär, och forskningen visar på olika resultat. Måttligheten borde väl råda där också som för så mycket annat. Processad färdigmat innehåller också transfetter och stor mängd socker och kolhydrater, vilket kan ge upphov till obesitas, diabetes och högt blodtryck.


Ikväll blev det snabbmat i Täby centrum. För mycket salt i hamburgaren kan hända. Plockar man bort det ena brödet och hoppar över stripsen och läsken, väljer till en mineralvatten, så håller man sig rätt hyfsat till LCHF. Sällskapet valde förstås den vanliga menyn. 



 














Av Krister - 6 april 2018 00:04



Uträttade ett ärende i Kista igår eftermiddag och ställde mig i parkeringshuset i gallerian. Det tog väl knappt femton minuter att få det ur världen. Men tillräckligt kort tid för att skärmen i parkeringsautomaten skulle visa texten att regskylten på bilen inte hade avlästs, som vid ett tidigare tillfälle, och skulle kontrolleras manuellt.

Jag ringde Parkman som upplyste mig om att en "karenstid på 15 minuter" gällde om man hade typ glömt något i parkeringshuset, och kunde hasta tillbaka inom en kvart utan att det kostade något extra.

 

Det här är inget som Parkman "skyltar med" som personalen uttryckte det då jag påtalade att informationen var missvisande och att det skulle framgå att de första 15 minuterna var avgiftsfria.




 




Av Krister - 5 april 2018 09:30



Efter snart åtta år har min "miljödiesel" som jag inskaffade 2010 bilvit en miljöbov. Det känns konstigt. Kommunerna får möjlighet att införa tre olika miljözoner från den 1 januari 2020. Men först från 2022 blir det möjlighet att förbjuda även nyare typer av dieselbilar. Det är oklart om vilka områden i Stockholms stad som ska omfattas av ett eventuellt beslut om miljözoner. Även en halv miljon andra bilar utöver den debatterade dieselbilarna som finns registrerade i Stockholms län kommer att beröras.


Jag ställer mig frågan om pendlarparkeringarna räcker till i förorterna och klarar kollektivtrafiken fler resenärer. Hur påverkas näringarna i innerstaden? Har arbetarklassen verkligen råd med en ny elbil?

www.corren.se/nyheter/en-halv-miljon-bilar-portas-fran-stockholm-om5230832.aspx


Igår föll förmodligen det första regnet efter vintern, bild från igår utanför Arlanda.




 






Av Krister - 4 april 2018 10:42



Gjorde mitt återbesök hos tandläkaren halv nio idag i Uppsala. Två tänder ytfylldes, undvek bedövning den här gången. Det som kan göra ont är matrisen, stålbandet som skruvas åt runt tandkronan som klämmer. Borrandet är inte så farligt, om det inte kommer åt nervtrådarna.

 

Igår försov jag mig över tvättiden sju, orolig nattsömn, men i morse gick det bättre att komma upp. Det känns stressigt att hinna i tid med resväg och trafiksituation. Portkoden till praktiken stämde inte med sms:et, ringde upp och fick den nya kombinationen. Det var i varjefall gott om lediga parkeringsplatser längsmed ån. 

 

Efter högkostnadsersättningen på 517 kronor, betalade jag för en timmes behandling totalt 1 712 kronor.

Det duggade och blåste kallt, några enstaka plusgrader.



   



 



Av Krister - 3 april 2018 12:33



Inte nog med att Jerry Williams avled nyligen, nu är det Lill-Babs. Samtida folkparkartister färgade av sin tid. Jerry såg jag väl någon gång i Täby med sin hund på gångbanan då jag passerade med bilen. Lill-Babs marknadsförde charkvaror på Coop i Väsby för sju år sedan in på vårkanten, om jag minns rätt. Kortet hon signerade var ett julkort från 2010, i bild. Jag har inte sett någon av dem uppträda live, men sångerna har man ju inte undgått att lyssna till genom åren. Frid över deras minne och livsgärning.




 







Av Krister - 2 april 2018 21:54



Ikearestaurangen i Barkarby hade öppet till åtta ikväll, vilket förvånade oss eftersom det är Annandag påsk. Åt vegetariska grönsaksbullar, men valet var tveksamt med tanke på kolhydratinnehållet. Alternativet var köttbullar med potatis och sås, men det hade nog inte varit så mycket bättre, och en kall sallad ville jag inte ha.

 

I varje fall så bevistade jag förmiddagsgudstjänsten som av tradition brukar vara ekumenisk i Svenska kyrkans lokal med representanter från frikyrkligt håll och den Syrisk ortodoxa kyrkan. Katolska kyrkan var inte med i år. Det var fler besökare förra året vad det nu kan bero på, men utbudet av gudstjänster under påsken är brett.


Fick ett påskkort från syrran i år, det kan väl inte var så vanligt att man skickar sådana hälsningar nu för tiden.




     





Av Krister - 1 april 2018 21:37




Kom hem från påskmiddagen hos min syster med familj i Knivsta för en timme sedan. Jag behövde inte ta med mig något särskilt till påskbordet, men köpte ett knippe vita-lila tulpaner och en stor Loka mineralvatten på Coop, det brukar mest serveras påskmust till maten. Vår gemenskap brukar vara uppsluppen och trevlig, det pratas väldigt mycket utan uppehåll, så en viss heshet efteråt är helt normalt.

 

Besökte den sena påskaftonmässan igår vid elva. Prästen Sara kände sig sjuk, var närvarande, men avstod från mässandet och därmed blev det ingen nattvard. Runt trettio besökare hade samlats till påskmässa så sent i varierande åldrar. Förmiddagens påskdagsgudstjänst i Sundbyberg gick i triumfens tecken, graven är tom. Jesus är uppstånden!

 

Vi har haft ett typiskt påskväder idag, småkyligt med några enstaka plusgrader.

- I bild den smala gamla Forsbyvägen mellan Märsta och Knivsta. Den medeltida stenkyrkan i Knivsta skymtar i horisonten och stambanan nedanför som inte syns i bild. Järnvägen förbinder Stockholm med Uppsala.


God fortsättning på påskfirandet!



   









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards