Alla inlägg den 4 maj 2018

Av Krister - 4 maj 2018 07:51




- så lever du längre? I onsdagens Metrotidning stod att läsa om att "dålig kost dödar flest i USA - och i Sverige."  Dålig kost är nu den främsta dödsorsaken i Staterna. Samtidigt visar nya siffror från Folkhälsomyndigheten på att lågutbildade i Sverige har kortare livslängd. 

Den här typen av återkommande nyheter ska man nog i viss mån förhålla sig kritisk till. Det är alltid jag som person som i sann ny- och marknadsliberal anda får skylla mig själv om jag sätter i mig den så kallade skräpmaten. Här ges enkla tips på kostförändringar, "grönsaker frukt och bär är maten." och så hör ju rörelse och kost ihop. Man kanske skulle prata mer om klasstillhörighet, arbetsmiljö och löneutveckling, snarare än kort bildningsnivå. Man får lätt uppfattningen att lösningen på våra dåliga kostvanor är längre utbildning. Vad är det i den högre utbildningen som gör att vi äter sundare? 


Som vanligt slipper livsmedelsindustrin lättvindigt undan, en bov i ohälsotalen. Deras smarta marknadsföring och översockrade produkter är lätt tillgängliga i varubutikernas hyllor för att kunna höja vinstmarginalerna på kundens bekostnad i sämre folkhälsa och till aktieägarnas stora belåtenhet inom läkemedelsindustrin.





 











Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards