Alla inlägg under maj 2018

Av Krister - 18 maj 2018 10:57




Lägger in några bilder från gårdagens vistelse i Wenngarn. Det kändes kallt i luften igår eftermiddag, man fick sitta ute med jackan på.

Blir påmind om hur samhället har förändrats över tid. De jordbruksarbetare som slet hårt ute på åkerfälten för över ett hundra år tillbaka i tiden skulle bara veta att vi "vanliga ofrälse" idag kan strosa omkring i parkområdet en vanlig vardag som vi gjorde igår, och dessutom slå oss ner med en kaffe utanför slottsbyggnaden.


Många av de här äldre slottsbygnaderna saknar altaner och balkonger, vilket förmodligen beror på att synen på solbränna har förändrats. Att vara solbrun ansågs som arbetarklassigt och att vara fetlagd pekade på att man hade pengar nog att äta upp sig. 






     





Av Krister - 18 maj 2018 08:44

Coop har sedan i början av 2017 öppnat en sajt som informerar oss om de vanligste matvarorna inför varje måltid stastistiskt sett. www.matometern.se  Den sämsta frukosten är förstås att inte äta alls. Kaffet och det ljusa brödet får mycket utrymme under frukosten i undersökningar, rätt förutsägbart. Undersökningen gör Coop tillsammans med Demoskop som frågar 1000 personer varje vecka.  Artikeln är hämtad från KSF Medlem Stockholm 11/2017.


 




Av Krister - 18 maj 2018 00:55




Om det nu är någon som bryr sig, vill jag bara informera om att literpriset på diesel låg på 15,76 kronor igår då jag fyllde på i Rosersberg. Lägg till 24 öre så är soppan uppe i 16 kronor per liter.





 




Av Krister - 17 maj 2018 08:22




Fick tag i två Stjärnöga på Ica Maxi i måndagskväll och satte dem i kruka. De är rätt tåliga och brukar blomma sent in mot hösten. Det var riktigt varmt igår, displayen i bilen visade som mest på 31 plusgrader i värsta solgasset, nu under morgonen kändes det kyligare, termometern i köksfönstret visar på elva plus just nu, det blir förmodligen regn.


Tog kaffet på Piccus i Gamla Apoteket i Väsby igår på eftermiddagen, men jag kände mig lite stressad, tänkte på kranen som skulle fixas i köket och vvs-montören som skulle komma efter fyra.

Sms:ade föreningens organisationsnummer till vvs-firman i morse med lägenhetsnummer för att kunna göra rotavdraget. 






     










Av Krister - 16 maj 2018 21:18





Idag var det den andra gången under de tio år jag bott i lägenheten som jag måste låta en vvs-kunnig laga vattenblandaren i köket. Det gick smidigare första gången, jag ringde en av fastighetsskötarna som samma förmiddag bytte ut delar i den droppande kranen. Det var viktigt att det var just en Mora-blandare, det fanns delar till den hemma. 

När jag ringde samma nummer till bostadsrättsföreningen i morse, fick jag veta att jag skulle vända mig till en annan fastighetsförvaltare i HSB. Det visade sig att personalen inte var tillgänglig och kontoret var öppet först i morgon. Jag ringde en vvs-montör på orten som kom och bytte ut delarna i fyratiden idag. 


Sedan några dagar har det bara kommit varmvatten och igår kväll började det droppa från kranen. Eftersom vattnet skulle stängas av i en kvart ungefär, ringde jag på hos grannarna för att informera. Det hade inte behövts, jag har separata vattenledningar som enbart går till min lägenhet, så nu vet jag.

Man är ju osäker på om läckaget förvärras och vill få det lagat så fort som möjligt.






 


Av Krister - 15 maj 2018 16:15



...och ac:n fixad, beredd att möta sommaren på riktigt. Fick klimatanläggningen servad på OKQ8 i förmiddags. I servicen ingick läckagekontroll, det visade sig att det fanns ett litet läckage från kondensorn.

Kontroll av köldmedelsnivån, det fanns inget tryck i anläggningen, vilket beror på läckaget. Man får väl fylla på oftare.

Avtappning av köldmedel, kompressorolja och vakumfas. Påfyllning av det som avtappats, UV-spårmedel och tryckkontroll av AC-systemet. Fick höra att det är svårt att få hundraprocentig täthet i systemet, men nu kyler systemet i sommarhettan och det är huvudsaken. 1 095 kronor kostade servicen.

Det ska bli intressant att se om kondensvattnet från ac:n droppar under bilen i samma omfattning som tidigare.


Hämtade sommarhjulen som förvarades på verkstad utanför Östhammar och fick dem pålagda norr om Uppsala på den däckverkstad som jag brukar anlita. Nu fick de ta däckförvaringen den här säsongen så behöver jag inte hämta och lämna hjulen på olika ställen. Hjulskifte och däckförvaring gick på totalt 700 kronor. Det är skönt att slippa däcklukten i bilen och de skitiga plastöverdragen. - Stannade till och tog några bilder från Forsmarks bruk inte så långt från kärnkraftverket.






     








Av Krister - 14 maj 2018 15:04





Det har gått över två veckor sedan jag gjorde mitt senaste träningspass. Jag kände mig inte bra under träningen och kortade ner passet förra gången. Förmodligen var det på grund av att jag tappade blod under tisdagen den 24 april, och jag trände under fredagen. Jag vet inte hur blodprovstagningen inverkade som gjordes den 12 april. Inte fullt två veckor mellan tappningarna. Det blir ju rätt många rör totalt sett. Idag gick det bättre. Vikten låg på 80,6 så jag är nöjd.

 

Lyssnade med ett halvt öra på den personlige tränaren som sa att det var viktigt med kontinuitet, riktat till en kvinna i rodden som förmodligen inte var där så ofta som hon borde. Ett bra sätt att ta sig till gymmet är att göra sig av med vågen hemma, eller att inte skaffa någon. För den viktnojige är det bara att ta sig ner till gymmet och väga in sig efter passet.





Av Krister - 13 maj 2018 20:43




Proletärens webbtidning visar just nu ett youtubeklipp där slaktaren från Dalarna säger ett sanningens ord, nu på Investors stämma, och fick ett litet replikskifte med Jacob Wallenberg. -  Man kan alltid prata vackert om de demokratiska värdegrunderna, "min syn" och "något jag är stolt över" och låtsas som om samhället skulle vara generöst och jämlikt, hög som för låg.

Den marxistiska filosofin definierade ekonomisk demokrati som viktigare än politisk demokrati. Jacob Wallenbergs filosofiska syn på demokratin som begrepp gynnar förstås underförstått främst det kapitalistiska systemet, aktieägarna, och honom själv.


www.proletaren.se  Här nedan får vi se Youtubeklippet som har 1 292 visningar och laddades ner för 5 dagar sedan. 











Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards