Alla inlägg den 11 september 2018

Av Krister - 11 september 2018 22:35






Besökte Skokloster slottspark igår och äppelträdgården. Det har blivit en tradition att jag gör det under sensommaren varje år. Det är trist att så mycket äpplen får gå till kompost, särkilt i år då skördarna är stora. Min farvorit är "Transparente blanche" med det speciella glasiga ljusgula skalet. Lite mjöliga och mjuka i fruktköttet och söta i smaken. Upptäckte en ny sort som jag inte känt till tidigare, "Oranie" som påminner mycket om Transparete blanche i utseende och smak. I övrigt är det "Cox Pomona" som är den mest talrika sorten i planteringen, men fruktköttet har ett hårt tuggmotstånd och smakar syrligare. De sötare sorterna drar till sig fåglarna så en del blir uppätet. Tyvärr blir det bara några tuggor för mitt vidkommande då jag måste tänka på blodsockret som inte får stiga för mycket. Bilder från i måndags.






                 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards