Alla inlägg den 2 oktober 2018

Av Krister - 2 oktober 2018 19:55






Det är en fördel  att tura över till Åland med vändande färja så här års under lågsäsong om man bortser fån den svala väderleken. Man kan lösa biljett direkt på terminalen, även om det tillkommer en extra avgift. 125 kronor är inget att orda om.

Det blev Vikinglinjen och Rosella den här gången från Kapellskär, avgångstid tolv, och med återvändande tur sexton från Mariehamn. Hann inte gå iland i Mariehamn, blev avrådda från det. Blir man akterseglad får man ta nästkommande tur i morgon onsdag halvåtta.

Förr fanns det fåtöljer att vila sig i under resan, nu ska man sitta och fördriva tiden vid borden och helst förtära något samtidigt.


Det är länge sedan jag tog Vikinglinjen, vad jag minns kunde man vistas i Mariehamn några timmar innan avgång, men så är det inte idag. Hade det inte varit för pensionärerna som kommer farande i bussar, skulle det nog inte funnits någon större lönsamhet i rederiverksamheten. Kunde räkna till sex bussar utanför terminalen, sju med SL-bussen. Underhållningen bestod av dansbandsmusik och bingo.


Personalen gick inte ut med hur många passagerare som fanns ombord, men fick till svar att det var 465 passagerare på ditresan, och på återresan fick jag det knapphändiga svaret på nära fem hundra passagerare.

På terminalen skulle jag visa upp id-kortet vid två tillfällen, den andra var vid inpassagen där en irriterad grabb som viserade biljetterna väste att han inte kunde veta att jag visat upp id-kortet en gång tidigare då jag påtalade det för honom. Även en av kvinnorna i receptionen visade en avog inställning, stämningen verkade inte så bra på arbetsplatsen hade jag en känsla av. Det känns konstigt när de dröjer kvar med blicken.

Jag föredrar nog Eckerölinjen.


Det roliga var att jag hade en kort dialog med Herman Lindqvist i en av butikerna på båten, nämnde att han hade en behaglig berättarröst, vilket uttryckligen uppskattades. Jag har lyssnat på några av hans historiska skildringar från ljudböcker i bilen.

Obligatorisk räkmacka som står sig under hela resan. Det såg rätt mörkt ut på väderkartan inför dagen, men vädret blev hyfsat med uppehåll.

Brukar köpa med mig en eller flera dusch gel varje gång, nu en tub "James Bond 007" 150 ml. för 89 kronor från taxfree-butiken, men utbudet är begränsat.







                          






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards