Alla inlägg den 14 oktober 2018

Av Krister - 14 oktober 2018 20:42

 

 



Den enda hyrbil som fanns inne i går eftermiddag var en Volvo V40 med automatlåda. Problemet med automat för oss som är vana vid manuell växellåda är att det är lätt att man tar bromspedalen för kopplingspedal och tvärnitar med vänsterfoten när man rör foten reflexmässigt. Det hände faktiskt bara vid ett tillfälle den här gången.

Jag körde en automatbil när de manuellt växlade bilarna var uthyrda på OK i Uppsala för några år sedan, inget annat alternativ fanns att välja på.

Sedan kan man ha åsikter om lukten i bilen, en mix av nybil och gammal parfym. När jag hämtade ut Kian kände jag inte den typiska nybilslukten, och har aldrig gjort det.


Det tog någon minut innan jag hittade nyckelhålet där bilnyckeln skulle skjutas in i instrumentpanelen, och så är det start/stop-kontakt numera, motorn automatstannar vid varje stopp för att spara på miljön. Det är en teknik som man har vant sig vid innan.

Däremot var det nytt med automatisk värme, jag letade länge efter värmereglagen. Man undrar ju om det verkligen är nödvändigt. Att justera värmen med en ratt på panelen tar ju ingen tid, och vad händer när tekniken börjar krångla?


Personen jag hämtade idag slog huvudet i framstolpen, och tyckte att plåtlådan med hög takhöjd jag kör med dagligen var så mycket bättre att ta sig in i. Det spelar egentligen ingen större roll om man kör nytt eller gammalt om bilen är funktionell och rymlig. Stolarna i en Volvo är mycket bättre stoppade än de hårda platta i Kian och så detaljkvaliteten som är högre i en Volvo.


Jag gillar det enkla och funktionella, uppmärksamheten ska ligga på körningen och inte främst på tekniska finnesser på instrumentpanelen, särskilt om det är en hyrbil som man måste komma igång snabbt med och kanske köra bara över dagen.

Kikade snabbt under huven och kunde konstatera att hela insatsen måste skruvas loss som tidigare modeller för att göra ett lampbyte, det tar bara några minuter att byta strålkastarlampan i Kian. Motorhuvreglaget satt bra och åtkomligt till under instrumentpanelen. En shoppingvagn fick vi ner i det lilla bagageutrymmet med hög lasttröskel.

 

Det här är en bilmodell som har testats i media, och man ser den ofta på motorvägen, men jag kanske ser tekniken ur en annan synvinkel än vad en motorjournalist gör.

Lägger in några bilder på Volvon, det var visst en Cross Country med dieselmotor som kändes överraskande snabb vid gaspådrag.

 




 


                               










 








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards