Alla inlägg under december 2018

Av Krister - 23 december 2018 19:14



Det var tomt i butikshyllorna på vissa varor då jag skulle handla i kväll på Coop. I Kvantumbutiken i närheten fanns det bara lättgriljerad julkyckling kvar i frysdisken och större skinkor går inte åt i mitt hushåll. Lidl har en skivad kokt skinka som påminner mycket om julskinka i smaken, så den gick ner i matkassen.


Åt av Ikeas julbord i början av veckan som så många gör. Inte Sveriges största, men kanske mest kända, kan man väl säga. Grönkålsgratäng, lingonpaj och marinerade morötter nämner Ikea som exempel på vegetariska julrätter på årets julbord. Jag saknade lutfisken med pepparotsås, men man kan inte få allt. 

Idag den tjugotredje var det sista dagen för Ikeas julbord och det absolut första som jag har ätit av. Bättre än vad jag hade förväntat mig av det.


Trots att det är söndag i det fjärde advent har det inte varit så många kyrkor öppna för gudstjänstfirande idag, men besökte en friförsamling i Kungsängen i förmiddags.




         






Av Krister - 22 december 2018 20:01



Det tog lite längre tid att hitta en ledig ruta i Sollentuna galleria i förmiddags i parkeringshuset. Men kundtillströmningen var inte större än vanligt hur det nu hänger ihop. Det blev några saffransskorpor till kaffet, tog med mig några bitar mörk choklad utöver i plastpåse. Sjöng in julen med traditionella julsånger på eftermiddagen i Sundbyberg med kyrkkaffe efteråt, det fanns lediga parkeringsrutor där också och trafiken var lugn, annat är det väl i och utanför handelspalatsen idag. Det mesta är avklarat när det gäller julklappar, det har blivit färre med åren.


Läste att svenskarna skickar 16,5 miljoner julkort i år enligt Postnords prognos. Förra året skickades omkring 20,5 miljoner julkort. Jag skickar mina fyra julhälsningar traditionsenligt, i år fick jag en julhälsning oväntat från ett utländskt par med ursprung från mellanöstern. 

Den yngre generationen präntar väl förmodligen inte ner något på julkort i brist på skrivövning, det går så mycket lättare med sms. I grundskolan fick vi lära oss välskrivning på min tid, alltså skrivstilsövning, det sitter i fortfarande, även om jag textar mest nu för tiden.



   





Av Krister - 21 december 2018 21:13

 

 

Världsmarknadspriset på råolja är på väg nedåt just nu. Fyllde på diesel på Preem för 15:06 kronor litern, men sjönk ännu lägre senare på dagen till 14:96. Prisnivån för 95-oktanig bensin har legat högre än dieselpriset tidigare, men är förmånligare just nu med ett riktpris på 14:16 per liter på bemannade stationer.

 

Riksdagspolitikerna ser gärna till, oavsett sida, att energiskatterna höjs om världsmarknadespriserna ligger lågt en längre tid.

Inget ska nödvändigtsvis underlätta för arbetarklassen när det gäller utgifter för bilägndet.



 





Av Krister - 20 december 2018 19:15

 

 

Trafikflödet var rätt så intensivt och tröttande redan vid halvtre då jag gjorde ärenden i Täby centrum, och så det tilltagande mörkret. Skaffade ett presentkort på Coop i dag till en person som inte vill ha choklad. Så B som gärna vill ha märkesparfym, men inte någon produkt som kopplas till en idrottare, men det gick tydligen bra med namnet på en modeskapare. Jag går nog mer efter doften, beställer man hem via nätet vet man inte vad man får. Det blir ett presentkort även där så köpet får göras i butik personligen.


Tiden innan jag fick min diabetesdiagnos, kokade jag upp de chokladpraliner som blev kvar i askarna i mjölk och fick en riktig god drickchoklad. Det är inte alla fyllningar i pralinerna som faller väl i smaken.




Av Krister - 19 december 2018 16:20

 

 

Det tog bara ett dygn att få teststickorna levererade till Icabutiken, hämtade ut dem för en halvtimme sedan. Sjuksköterskan nämnde två veckors leveranstid. Heja, Stockholms landsting och Post Nord!

 

Tog några vintriga bilder utanför stenladan i Steninge, förra året bemödade sig arrangörerna med att ställa ut en släde i rondellen med ljus och gran, men inte i år. Det var pensionärstätt inne på restaurangen mot eftermiddagen med en och annan skrattsalva som skar igenom rösthavet.

 


       





Av Krister - 18 december 2018 23:35

 

 

Det går åt stora mängder spolarvätska i det här vinterväglaget med temperaturer kring nollan. Rusta hade sålt slut på spolarvätskan, men skulle få in en ny leverans i morgon. Jag åker inte enkom till Bredden i Väsby för att fylla på, det får nog bli OK-Q8 som ligger bättre till den här gången även om literpriset ligger högre.


Gjorde träningspasset ikväll, vägde in mig på 78,4 kg. Jag tycker att jag ätit rätt mycket de senaste dagarna, men det märks inte på vikten. Blodsockret låg på normala 4,8 mmol/L i morse, fastande. Det går, som jag skrivit om här tidigare, att reversera typ 2 diabetes med att dra ner på kolhydrater och socker genom livsstilförändrig. Våra kroppar svarar olika, man får prova sig fram. Jag tar inte några mediciner annat än för blodrycket som ligger på 5 mg.

 

Ögonkliniken rekommendede att jag i samband med Blefaritbehandlingen, skall ta två Omega-3 kapslar varje dag, jag tar bara en eftersom jag får lätt näsblod med fler än en kapsel dagligen. Omega-3 är blodförtunnande.




Av Krister - 17 december 2018 20:42

 

 

Ringde Vårdcentralen och beställde nya testremsor för blodsockerkontrollerna i förmiddags. Det tar ungefär två veckor att få hem dem. Blodsockret låg på 5,2 mmol/L i morse. Det har blivit lite svårare att sticka i fingertopparna på vänsterhanden nu när jag spelar gitarr med stålsträngar som ger hårdare hud, och väl det. Det gör inte lika ont längre. Jag övar i en halvtimme sammanlagt varje dag.

 

Satte upp de röda panelgardinerna inför julen i köksfönstret och tycker att det inte känns som så länge sedan jag tog ner dem. Det är ett fantastiskt vackert vinterlandskap vi har fått bara på något dygn.

 

Sov över tvättiden med en timme, men det var ingen som hade börjat tvätta på den tiden, och nästkommande var ledig så jag hade flyt idag. 

 

  

 

Av Krister - 16 december 2018 22:00

 

 

Så var det dags att åter attackera blötsnön som fallit ikväll med snöborten på parkeringsplaten, nu för en halvtimme sedan, och den första för säsongen.

 

Besökte två helt olika typer av gudstjänster idag. Den första med endast elva mötesbesökare, den andra senare på kvällen med uppåt femtio. Predikostilarna skiljer mötesformerna åt liksom användandet av sångböcker alternativt lovsångskörer som visas på stora bildskärmar där det inte förekommer sångböcker alls. Sångböcker har den fördelen att man kan lära sig notläsning och blir samtidigt insatt i den fantastiska kulturskatten som tragiskt nog går förlorad i de nyare mötesformena.


Har skickat iväg fyra julkort som jag frankerade med vanligt brevporto och lade på den gula postlådan, spänner ett gummiband runt korten. Det finns ett visst värde i att hålla julkortstraditionen vid liv. Jag väljer oftast motiv med biblisk anknytning, tomtenissar och granar får jag nog av ändå.



 





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards