Alla inlägg under december 2018

Av Krister - 15 december 2018 20:08

 

 

Röd glögg var visst namnet på pralinen i mörk choklad som intogs under lödagskaffet i Sollentuna galleria. Rätt intensiv sötma av mint i krämen, men smaktonerna av glögg kunde jag inte upptäcka.

 

Julen sjöngs in i Valsta kyrka ikväll, en årlig tradition. "Gören portarna höga" och "O helga natt," satte den manliga operasångarens röstresurser och höga stämma på prov och tyckte att han gjorde det riktigt bra. 


Känner av en förkylning med rinnande näsa just nu, så jag får se hur läget ser ut i morgon för att inte nämna halsen. Fyra minusgrader och 94 procentig luftfuktighet.



   



Av Krister - 14 december 2018 22:48

Luciatåget med förskolebarn och föräldrar fyllde kyrkolokalen i morse till sista plats, jag kände som besökare en glädje inombords efteråt som lyfte min dag som annars var grå och kändes råkall trots att det bara var några minusgrader. Och trots att prästen uppmanade besökarna att vänta med aplåderna till efteråt, gjordes det ändå, några enstaka föräldrar trotsade också fotoförbudet. Prästen läste Lukasevangeliet om Jesu födelse, helt stängt är det trots allt inte för jultraditionerna i kyrkan som tillåts leva vidare i kommande generationer.


När jag kom hem ikväll låg blodsockret på låga 3,8 mmol/L. Brukar känna att det ligger lågt när jag får svettningar och tappar energi, gör därför en blodsockermätning.

I morse låg fasteblodsockret på fina 5,0 mmol. På fredagar brukar jag göra stora kolhydratintag, äter popcorn och riskakor som förmodligen påverkar blodsockret i motsatt riktning märkligt nog.

Av Krister - 13 december 2018 17:14

 

 

Lämnade in en pojkcykel på Sportson i förra veckan. Av någon orsak saknades två muttrar på framgaffeln och en bromskloss. Det måste vara någon som med avsikt skruvat loss delarna från hjulet, tänkte jag. 

 

Cykelverkstaden hade inte muttrar i lager som passade, och de ville inte beställa några i större mängder som inte gick åt. Dessutom ringde de från samma verkstad och sa att cykeln tog plats. Hämtade den idag med cykelns ägare och fick jobbet gjort på en halvtimme som högst på cykelverkstaden inne på XXL i Arninge. 



 




Av Krister - 12 december 2018 22:56



De effekter som inte kom med i handbagaget för några veckor sedan, hämtades på ett av flygbolagens kontor i morse ute på Arlanda. Det har snöat under natten, ett tunt snötäcke som låg kvar på biltaket i morse. Säsongens första.

 

I övrigt firar Sigtuna Arbetarekommun 100 år och uppmärksammades ikväll med en inbjudan. 

Medelåldern är hög och man undrar var den yngre generationen håller hus. Föräldrar har inte tid att engagera sig politiskt. På gymmet är det några pappor som tränar några timmar innan lokalen stänger. Det kanske vore ett bra försök att senarelägga de partipolitiska mötena när föräldrarna hunnit natta ungarna, men det blir väl för sent för silvergenerationen. Långa omloppstider med skiftarbete och krävande arbetsmiljöer får konsekvenser för framtiden när det gäller rekrytering av medlemmar till folkrörelserna, men det är nog inte den enda orsaken.



 






Av Krister - 11 december 2018 19:02

 

 

Fick tandläkarbesöket gjort vid halvtvåtiden, eftersom hörntanden är död borde det inte kännas smärta i den, därför behövdes det inte heller någon bedövning. En ny fyllning med röntgenundersökning gjordes för en kostnad på sjutton hundra kronor. Har inte känt något i tanden efter behandlingen, och får hoppas på att det inte fastnar matrester mellan tänderna lika lätt som tidigare.

 

En allmänt tandvårdsbidrag från Försäkringskassan utgår med en trehundring. Det gör väl egentligen inte någon större skillnad, en liten uppmuntran. Trodde att jag skulle slippa tandläkaren i år, men så blev det alltså inte.


Tog en hamburgertallrik på en närliggade restaurang i mitt bostadsområde nu i eftermiddags, men fick inte pomfritten utbytt mot grönsaker, de blir liggande orörda på tallriken, eller så petar man lite i det och provsmakar. Burger King är hellre att föredra där man får en liten sallad om man vill undvika kolhydraterna. Mc Donalds erbjuder ofta några påsar morötter eller äppelklyftor som alternativ.







 

Av Krister - 10 december 2018 21:58

 

 

Efter patientbesöket på Danderyds sjukhus bar det av till Uppsala för att hämta julgåvan från Vård och omsorg på eftermiddagen, vi brukar få några presentkort från Upsala Handelsförening varje år. Förra året glömde jag bort att hämta ut gåvan, men det viktigaste är nog ändå att jag visar upp mig.

 

Vaknade med lindrig värk i en hörntand till och från, besökte Folktandvården och fick en tid i morgon.

En kompis önskade sig ett presentkort från Apoteket Hjärtat i julklapp. Kassapersonalen fick leta fram ett sådant ur lådan, det händer inte så ofta att kunder frågar efter presentkort från apoteket, fick jag höra.


Sa till om att personalen skulle sänka ljudnivån på musiken i gymlokalen ikväll, förra gången låg nivån så högt att det kändes påfrestande, samtidigt som det slamras från träningsmaskinerna. Många lyssnar ändå på sin musik i hörsnäckorna anslutna till IPaden allt efter tycke och smak.  

Ligger och stampar viktmässigt på 78,7 kg.



Av Krister - 9 december 2018 22:45

 

 

Besökte kyrkan i Vällingby centrum i förmiddags, fullt pådrag med scouter och barngrupper i ett nästan fullsatt kyrkorum. Köpte en tröja i julklapp till någon som själv ville bestämma vad jag skulle ge och vad det skulle kosta, sådant gillar jag inte. Julklappen var inte ens inslagen och jag gav den direkt i butiken. Poängen, själva spänningen med julklappar går liksom förlorad. Förra året fick jag en skjorta som inte passade i storleken från samma person och som inte gicka att byta. Spännade att se vad det blir i år.

 

Har väl inte mått direkt så bra i det gråtunga decembermörkret som ger yrsel och annat obehag i kroppen. Besökte en person i eftermiddags som bor i en av allmännyttans lägenheter. Varje gång jag kommer på besök påminner jag mig om hur kallt det är i de lägenheterna. Dåligt uppvärmda, kalla och dragiga bostäder borde ses som ett hälsoproblem.

 

 









Av Krister - 8 december 2018 22:39

 

 

Var på en julfika i en gruppbostad mot eftermiddagen utanför Uppsala. Lördagskaffe i Sollentuna tidigare under dagen, någon direkt julrusch var det inte idag. Det blir rätt mycket kaffe och det lutar mot starkare ju mer jag dricker av det.

 

Svullnaden i högerfoten har läkt ut helt, det tog några dagar innan rodnaden försvann runt fotknölen. Läkaren frågade om jag ville ha kortisonsalva, men det kan trigga igång annat i kroppen,  sa jag till honom då jag besökte Närakuten i veckan. Jag försöker undvika kemikalier så gott det går.


Det finns bärhandtag instansade i plastpåsarna för spolarvätska, inte direkt greppvänliga och synbara. Upptäckte det först idag och gjorde en rättelse i gårdagens inlägg.



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards