Alla inlägg under mars 2019

Av Krister - 10 mars 2019 19:57



Det är puckelpistkörning som gäller i sakta mak på Valhallavägen. På väg ut mot Gärdet och Museiparken får man räkna med en del undanmanövrar för att undvika hamna i bussfilerna.

På Polismuseet pågår utställningen "Utryckning! - radiopolisen från fot till fart." Det som intresserar mig mest är fordonen, tyvärr ryms det inte så många i den lilla utställningshallen. En intressant Volvo PV56 och Packard 1701 A fanns till beskådan och det är tillåtet att plåta i lokalerna. Två av bilderna är från utställningsbrochyren. www.polismuseet.se  Den största besöksgruppen är föräldrar med barn i förskoleåldern.




   


  






Av Krister - 9 mars 2019 21:25

 

 

Vaknade redan i halv sextiden med ryggklåda. Skulle ändå iväg vid åtta till Täby och Arninge, ställde därför in cupévärmaren några timmar innan. Bra, för dörrlisterna hade frusit fast av smältvattnet från biltaket då Kian stod på uppvärmning igår kväll. Dörrlisterna borde smörjas in så slipper man fastfrusna bildörrar. I varjefall blev det uppåt tre plusgrader under dagen och mer än så när solen låg på.

 

När det gäller inflammerad hud läste jag på nätet att äppelcidervinäger kan råda bot mot eksem och många andra åkommor, köpte en flaska på 250 ml. på Coop i eftermiddags. Blev samtidigt avrådd av en vän att använda det mot inflammationen utan att rådfråga någon sjukvårdskunnig. Jag avvaktar en vecka, så får jag se hur jag gör. När det läker brukar det klia, just nu sticker det lite lätt i huden. 



   






Av Krister - 8 mars 2019 19:59



Hämtade ut Canodermkrämen i eftermiddags på apoteket, men väntar med kortisonsalvan som jag också fick på recept. Det skrivs ut för mycket medikamenter, många gånger i onödan. Det kanske räcker med det fuktbevarande läkemedlet. Har tittat på naturmediciner också som alternativ.

Känns lite obehagligt när jag ska prova något nytt, jag vet inte hur kroppen svarar eftersom jag har yttringar av fibromyalgi. 

 

Det var rätt lång kö på Apoteket Kronan vid middagstid, äldre har en benägenhet att ta tid på sig då det kan gälla rätt många mediciner som ska hämtas ut och rådfrågas om.

 

Det har regnat idag med uppåt sex plusgrader för att nu ikväll sjunka ner mot nollan med snöfall.  - Tog ner julgardinerna från köksfönstret nu ikväll i det senaste laget, men nu är det gjort. Det var väl det sista av julen.




 





Av Krister - 7 mars 2019 16:31



Besökte Vårdcentralen med min kliande rygg och fick oanmäld en tid hos sjuksköterskan som konstaterade att det var hudeksem, huden är infekterad och irriterad. En salva skrevs ut som innehåller Kortison och så är det Canoderm att smörja in sig med. Tog mig till gymmet och duschade i kallt vatten efter passet. Det känns inget vidare att visa upp ryggen på det här viset. Vägde in mig på 79, 8 kilogram, så det är inga större förändringar viktmässigt.

 

Hoppade över cykeln idag, har powerwalkat både tisdag och onsdag förmiddag, så jag tog det lugnare idag. Funderar på om det finns ett bra svenskt ord för powewalk, kraftspurta kanske.






 

Av Krister - 6 mars 2019 22:35

I den senaste utgåvan av pappersmagasinet Friskispressen 2-2019 uttrycker sig generalsekreteraren för Friskisrörelsen i ordalag att "Grunden är inte att Friskis ska växa för växandets skull. Det viktigaste är att vi får fler att röra på sig." 


När privata aktörers motivation ligger i att höja vinstmarginalerna som främsta mål för tillväxten av träningscenter snarare än folkhälsan, blir jag riktigt uppmuntrad av att det finns andra värderingsgrunder än just ekonomisk tillväxt som driver träningskulturen framåt.


 



 





Av Krister - 5 mars 2019 16:15

 

 

Snön ligger kvar och dagstemperaturen har legat på några minusgrader med kallblåst. Det har väl inte varit optimalt för en längre promenad idag. Bilder från Wenngarn, Kulturstallet, temat upprepar sig. Konsistensen var något mjukare i den här gräddbullen.

Fina keramikmuggar och fat som lyfter helhetsupplevelsen av besöket. De små detaljerna.

Eftersom det är fettisdag hade konditoriet öppet särskilt för det just i dag.

 


       



Av Krister - 4 mars 2019 21:49

 

Slog oss ner på konditoriet och bageriet Kardemumma i Väsby på förmiddagen, så då vet ni. Smaken på kaffet i kannan påminde om kokkaffe. Minisemlan skulle nog benämnas som mellansemla i storleken, delade med mig av den till mitt sällskap. Lokalen är rätt liten, så man får tränga i hop sig vid borden.


Han vill dra iväg, kanske till Paris

Och hitta äventyret på något vis

Inte sitta här på stans konditori

Och låta tankarna, bara fladdra förbi


Text: Tomas Ledin



   







Av Krister - 3 mars 2019 18:15



Vaknade till kramsnö i morse och temperatur kring nollan. Rätt moddigt på uppfarten till motorvägen. Upptäckte att mönsterdjupen på framdäcken börjar bli slitna, så det blir väl nya vinterdäck till nästa säsong.

 

Besökte gudstjänsten i Uppsala i förmiddags. Det är en grupp yngre eritreaner och etiopier som lyfter gudstjänsterna och är villiga att hjälpa till med praktiska göromål vid sammankomsterna. Det är i invandrarna vi har framtiden för församlingen och tillväxten. Jag blir andefylld i många möten, och det är just det som är drivkraften till att jag besöker gudstjänster. Man kanske kan se det som ett uttryck för salighet.


 





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards