Alla inlägg under maj 2019

Av Krister - 22 maj 2019 15:33




Det blev rekordmånga steg igår, 15375. Nästan två och en halvtimmes promenadtid och elva kilometer. Hittills har det inte blivit mer än 6715 steg i skrivande stund.


Lägger in bilder på det märkliga aspfröfenomenet som vi får uppleva just nu i markerna. Pratade med en äldre kvinna som rastade taxen på elljusspåret i Rosersberg idag. Hon hade inte upplevt något liknade.

Inte så trevligt att vistas i det vita luddet, det kliar i huden av det. - Liljekonvalj.






       



Av Krister - 21 maj 2019 17:09




Det jag först trodde var flygfrukter från maskrosbollar, visar sig komma från aspfrön i ovanligt riklig mängd i år. Täcker marken som ett vitt bomullstäcke på vissa håll, faller likt snöflingor sakta mot, och virvlar runt och blåser in genom bilens öppna fönsterrutor.

 

Läste att vi inte haft så mycket aspblomning de senaste tio åren.

I Aftonbladet har det mystiska naturfenomet fått namnet "Guds navelludd."






 








Av Krister - 20 maj 2019 23:27





Det har känts som försommar idag med uppåt tjugofyra plusgrader, klimatanläggningen kyler till och från, rätt varmt och svettigt emellanåt i bilen. Däckfirman ringde och påminde mig om att jag skulle byta till sommarhjul. Får ta det nästa vecka. Jag kör ju på dubbfria vinterdäck, så det är inte så brådskande. 

 

Besökte församlingen Arken ikväll, möte med evangelisten Stuart Glassborow från Catch The Fire. Det namnet säger väl egentligen inte så mycket annat än för de som är inne i den världen.

Linda Bergling var tillbaka från Filippinerna där hon vistades samtidigt med dottern Magdalena Graaf. Om det kan man läsa på hennes blogg.




Gjorde 8514 steg idag, känner att jag måste ta det lugnare för att inte överbelasta fotlederna. 






Av Krister - 19 maj 2019 23:31





Tänk att antalet restnoterade läkemedel som inte längre går att beställa hos tillverkaren har ökat sedan apoteksmonopolet upphörde 2009. Det var under tidigare socialminister Göran Hägglunds tid i den moderatledda alliansregeringen.

Tiotusentals kan därmed inte hämta ut sin förskrivna medicin, skriver två överläkare på DN Debatt.


Just nu finns 366 preparat restnoterade hos Läkemedelsverket, bland annat olika antibiotika, blodtrycksläkemedel, antidepressiva och läkemedel vid allvarliga ovanliga diagnoser. - Läkarna vill att lagen ses över.

"Det som fungerar bra kan alltid bli bättre", brukade allianspolitikerna försvara sig med när deras beslut inte blev som de hade tänkt sig. 





Av Krister - 18 maj 2019 23:22




Nu när jag är inne på det här med stegräkning kan jag bara konstatera att handla i butiker ger ett klent resultat. Var inne i två varuhus i Arninge och två i Täby mot kvällen. Tog en sen rask kvällspromenad och fick ihop totalt 8576 steg på 6,0 kilometer idag.

 

Lämnade en back med tomma glasflaskor till en person som gärna går och pantar dem. Intressant med bemötandet när det gäller backar som ska passera kassan i butikerna. Grabben som satt i kassan i dag hade tränade armmuskler så det gick lätt den här gången, men rullbandet kan gå sönder med så tunga backar. En äldre dam som satt i kassan sa att jag inte skulle ställa backen på bandet, det sliter på kroppen när de ska lyftas.

 




 

Av Krister - 17 maj 2019 05:12





Väntade i telefonkö för en handläggare på Pensionsmyndigheten i går förmiddag med över 37 minuter. Jag tycker att det är oacceptabelt lång tid och tyder på underbemanning. Det handlar om pensionering på halvtid som jag tänker ansöka om nu till sommaren. Det är fortfarande tillåtet att lyfta halvtidspension och samtidigt kunna jobba, pratade med min jämnåriga kompis som ska ansöka om det också. De sociala trygghetssystemen får inte vara för generösa, jag blir väl den sista arbetande generationen som får göra så här. För mig handlar det om att gå ner lite i arbetstid.


Den här stegräknarappen är inte så tokig ändå. Det blev hela 14592 steg i onsdags och 10702 steg igår. Det finns ju de som går i jobben lika långa sträckor varje dag.

Det är i skrivande stund problem med att komma in på Bloggplatsens webbsida på mitt nya abbonemang. På paddan är det inga problem.






 






Av Krister - 16 maj 2019 20:50





Förtidsröstade i går under dagen i den nu utrymda konsthallen i Märsta bibliotek. Den Moderatledda politikermajoriteten i Sigtuna kommun beslutade att konsthallen skulle flyttas till Valsta, och öppettiderna på biblioteket har kortats ner kvällstid vissa dagar i veckan för att spara pengar.

Jag gjorde ett försök att förtidsrösta på tisdagen efter fem, men då var dörren låst. Eftersom jag är invald för S i kyrkofullmäktige och är engagerad i STS, kan jag inget annat än lägga en röst på sossarna. Att hålla främlingsfientliga krafter på avstånd och verka för en hållbarare miljöpolitik är väl de viktigaste frågorna.







     









Av Krister - 16 maj 2019 19:47





Fick oväntat ledig tid på eftermiddagen och gick därför en längre stäcka längsmed Steningeleden i Märsta och i naurreservatet Sköndalsskogen. Inte så naturskönt precis eftersom det ligger ett kalhygge intill som ska bebyggas. 

Slog mig ner en stund i Måby vattenpark, ett nytt outforskat område för mig. Passerar ofta området med bil, mer än så blir det inte.

Det var oväntat många som hade sökt sig till området. Föreställ er doften av Hägg i den lite svala luften och samtidigt den varma solen som låg på. Fick sällskap på vilobänken bredvid mig, en bokläsande äldre dam med brytning och bara fötter.






             





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards