Alla inlägg under maj 2019

Av Krister - 7 maj 2019 23:15





Att teveprogramledaren Martin Timell skulle bli friad i hovrätten idag tisdag som gäller anklagelserna om våldtäkt, hade jag liksom på känn. Oavsett domslut har jag svårt att tänka mig att han kommer tillbaka till samma arbetsuppgifter som tidigare och samtidigt uppnå samma popularitet.

Privatekonomiska konsekvenser och ett förlorat anseende är ett straff nog. Loppet är kört.

 

 

 

 

Av Krister - 6 maj 2019 22:10





Bestämde mig för att skaffa mig en ny mobil idag på Telia i Täby. Ljudet försvann plötsligt till och från i min gamla Sony Xperia, så den kändes osäker att använda. Eftersom det mesta i vår vardag bygger på mobilanvändande i våra kommunikationer blev det lite stressigt innan jag kom igång med den nya.

 

Nya modeller på marknaden blir ju inte lättare att använda, är min erfarenhet genom åren. När det gäller kalenderfunktionen ska man först logga in med Google-kontot. Sedan blir det en utmaning att skaffa ett skal som passar. Frågade säljaren om en likvärdig telefon som tidigare, men det blir alltid något nytt som man ska sätta sig in i och försöka vänja sig vid. En annan typ av laddningskabel som inte passar i min gamla mobil, ett nytt sim-kort. Och så finns det en hanterare som ska läsa av mitt fingeravtryck för att låsa upp mobilen, om funktionen kommer att fungera som det är tänkt.

 

Det var till den största delen pensionärer i butiken som gör sig kanske mer eller mindre bekväma med det nya än vad jag gör. Vad är det för fel med det enkla och funktionella?






 





Av Krister - 5 maj 2019 21:58




Webhallen i Bredden i Väsby har haft ett antal påhälsningar av rånare över tid och har därför väktarbevakning under öppetthållandetiderna. I entrén finns en på sitt sätt rolig självhäftande dekal i entrén som kan väcka munterhet i allvaret med tanke på den höga risken för rån och hot.

Om förbudet gäller beslöjade religiösa grupper framgår inte, men frågan är nog en ickefråga eftersom den kundgruppen är intill obefintlig just här.





 






Av Krister - 4 maj 2019 22:35




Det blev en kaffe i Sollentuna galleria den här lite småkyliga lördagsförmiddagen. Displayen i bilen visade på sju plusgrader på förmiddagen med växlande molnighet. 

Testade några mini-tablettes på 5 gram av den belgiska mörka chokladen Café-Tasse Noir. Har smakat chokladen förra året i Köping, men gjorde inget utlåtande den gången, något större portionsbitar. Avger en söt chokladdoft, rätt mycket sötma, fruktig, men ingen direkt eftersmak. Hård att bryta. Chokladinnehållet ligger på mer än 60% enligt texten på förpackningen. Några bitar till kaffet är väl okej. Ljus ytbeläggning vilket har med temperaturen att göra. Förvarades i plastburk vid kassadisken där det gick att välja på tre olika smaker.

www.cafe-tasse.com





   





Av Krister - 3 maj 2019 22:37




Tog min snabba promenadsträcka vid Löwet i förmiddags igen på över en timme och ungefär sju kilometer - och vi slapp regnet. Uppåt sju plusgrader har det varit som högst och det har fallit en och annan snöflinga.

Den här säsongen har jag tappat en mössa och förlagt en annan, så jag hittade en svart vintermössa i akryl på XXL i kväll i Boländerna för 149 kronor. "Everyday Beanie" som det stod på kvittot. Det här med att dra på sig mössa över huvudet varja dag året runt, ute som inne, har nog avtagit nu bland ungdomarna. Det känns ju som vinter nu i kallblåsten och många butiker har plockat undan vintermössorna ur sortimentet.  

 

Har förresten inte lagt om till sommarhjul ännu, brukar göra det i mitten av maj så slipper jag bli överraskad av snön som faktiskt kan falla i början av maj med temperaturer ner mot nollan. -  Fysingen i bild.





     



Av Krister - 2 maj 2019 12:13





Firade första maj igår i Märsta i gråväder med sådär sju plusgrader på förmiddagen. Vi står ju inför det stundande EU-valet nu där en av de viktigaste frågorna är just klimatet. Det är ett rätt okänt val för vissa väljargrupper och vi uppmuntras att ställa upp inom s-partiet med dörrknackning.

Eftersom det inte anordnas buss in till Norra bantorget längre, bryr jag mig inte att gå med i förstamajtåget.

Jag hade gärna sett att innehållet i talet tog ställning mot kapitalet och försvarar strejkrätten. Men man ska samtidigt vara tacksam över att vi fortfarande gemensamt sjunger Internationalen, en av arbetarrörelsens främsta kampsånger. I år fick vi som är osäkra på texten sjunga den från mobilskärmarna.  Uppåt ett trettiotal hade samlats under pergolan, även en grupp ungdomar från SSU. Latinamerikanska rytmer och bleckblåsmusik, kaffe och varmkorv.


Lämnade in inkomstdeklarationen i Skatteverkets brevinkast sent i går kväll i Uppsala. Förra året försökte myndigheten leka bank genom att beteendestyra oss, de bommade igen brevinkasten, men nu har de lärt sig en läxa. 






 


 






Av Krister - 1 maj 2019 16:21





Valborgsmässoafton blev rätt mild ute i Gamla Uppsala i år med uppåt tretton plusgrader mot kvällen och klart väder. Det brukar blåsa rätt kallt i slättlandskapet. Odinsborg var öppet i år fram till tio, men jag nöjde mig med en varmkorv och en burgare på hemvägen.

 

Årets valborgstal hölls av en pensionerad präst, han nämnde inte Gud vid namn under talet. Däremot var det en del att säga om jordbruket och torkan utan att nödvändigtvis tala i bibliska liknelser. Religion utan Gud, tänkte jag. Däremot citerade han Göran Greider.

Lägger ut några bilder från gårdagskvällen. Landskapet ute vid kungshögarna är sagolika.






             






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards