Alla inlägg under juni 2019

Av Krister - 6 juni 2019 22:10





Funderar över anledningen till varför inte alla dessa snabbmatrestauranger, och besinstationer längsmed vägarna hissar svenska flaggan på nationaldagen. Det råder ju ingen brist på flaggstänger. 

På vägen in till Solna såg jag att Ikano hade hissat svenska flaggan mellan deras vita flaggor med röd logga. I Märsta industriområde kunde jag se två svenska flaggor vaja med vinden vid en färghandel.

 

På åttiotalet frågade jag trafikmästaren på SL om det fanns flaggor att sätta i hållarna på bussarna på Svenska flaggans dag. Om jag minns rätt ville inte fackföreningen att det flaggades, våra vänner med andra etniska bakgrunder kunde ta illa vid sig. Därför hade flaggning på bussarna upphört vid den tiden. Annat är det idag.


Gjorde ett sent träningspass på Sats ikväll, vad jag kan se så har jag inte varit på gymmet i över tre veckor. Vägde in mig på 79,1 kg. Det är främst rygg, axlar och mage som jag vill ha mer styrka i.







 









Av Krister - 5 juni 2019 23:04




Det ordnades inför nationaldagsfirandet i morgon ute på Steninge bruk. Tog en kaffe med en för stor chokladboll, jag sätter i mig som högst hälften. Det är överlag stora bakverk som finns i utbudet. Det har varit sommarvärme idag med uppåt tjugonio plusgrader, direkt i soljuset, trettioen.


Slog stegrekord igår med hela 17656 steg, 12 km på nästan tre timmar. Idag blev det 10424 steg. Jag tror inte stegräknaren håller sig till helt tillförlitliga värden, men det är ändå riktlinjer som man kan hålla sig till. Fortsätter väl tills jag ledsnar.




         





Av Krister - 4 juni 2019 16:12




Kunde inte motstå den här gången att stanna längsmed vägen för att ta bilder av den röda Vallmon som växer i höjd med Rosersberg villasamhälle. Helst ska både Blåklint och Prästkrage finnas med i motivet. Vad gör man inte för att få fina motiv att lägga ut på bloggsidan.

 

Tog ungefär en timme i gångtid vid middagstid, och så kaffet på Shellmacken söder om Arlanda. Varmt i bilen, och fortfarande svalt i luften och hett i direkt solljus. Displayen i bilen visade som mest på tjugotre plusgrader mot eftermiddagen.

Har ingen motivation att lägga pengar på att få kyla i klimatanläggningen, men jag får se hur varmt det blir i sommar. Just nu kör jag med halvöppna sidorutor.





     





Av Krister - 3 juni 2019 23:36




Ringde Vårdcentralen i eftermiddags och beställde Accu-Chek testremsor, jag mäter blodsockret varje morgon fastande. Och det sålänge jag får remsorna gratis från landstinget för min kostbehandlade typ två diabetes. 

Dessutom frågade jag om det gick att få ut Canoderm till rabatterat pris, men de har blivit mer restriktiva. Man ska ha ett recept från läkare. Sist räckte det med ett samtal med en sjuksköterska.

Det är många som har torr hud och söker för det. Jag har fått ett mindre kluster av eksemutslag på ryggen som går i skov, men nu verkar det avta igen, likaså klådan, så det är på rätt väg.









Av Krister - 2 juni 2019 23:13




Det myckna regnadet i maj har orsakat en rejäl rotblöta och växtkraften är fantastisk i år liksom gräsmattan, så det blir väl mer jobb med den nu. 

Brudspirean är tyngd av blommor och Kaprifolen som jag trodde skulle vissna ner för några år sedan, blommar ovanligt mycket och sprider en fantastisk väldoft på uteplatsen. Rosbuskarna har också blivit ovanligt resliga och så får jag se hur Hortensian tar sig som jag planterade i juli förra året.


Har besökt två gudstjänster idag, i Rissne på förmiddagen och Uppsala i eftermiddags.

Det har blivit rätt mycket sittande idag så jag tog en promenad nu ikväll. Stegräknaren visade på 6727 steg under en knapp timmes gångtid totalt.





       






Av Krister - 1 juni 2019 22:46





Bjöd på en bit gräddtårta i förmiddags i Sollentuna galleria, mitt fikasällskap fyller sextiotvå på måndag. Jag nöjde mig med några chokladganachepraliner. Det är rätt mycket fokus på ålder i samhället över lag, och vilka faktorer som påverkar kroppsslitaget och åldrandet. Det kan kännas orättvist att somliga klarar sig bättre än andra. För min del är det dags att ta ut halvtidspension till sommaren. Man får ju, än så länge, börja ta ut pensionspengar redan vid sextio ett. 


Hängde på i elljusspåret i Valsta igår kväll med en en grabb som är tjugosju. Han ångade på med övervikten och den dåliga konditionen i uppförsbackarna och svetten forsade. Jag hade inte så värst bra kondition i den åldern heller, men ingen övervikt.

Det var kul att visa att jag inte kände av rundan nämnvärt mycket konditionsmässigt och med tanke på åldersskillnaden. 


Eftersom det var uppehåll från regnet ikväll gjorde jag 7106 steg totalt idag, gångtid på en timme. Igår blev det toltalt 12228 steg, så det varierar från dag till annan.






 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards