Direktlänk till inlägg 10 juli 2019

Färre dagliga blodsockermätningar

Av Krister - 10 juli 2019 22:08




Fick ett bra samtal med sjuksköterskan på Vårdcentralen i förmiddags. Eftersom jag bara fick en burk med Accu-Chek testremsor för blodsockermätningen levererad förra gången, var det dags att beställa nya igen. Förmodligen kommer inte Stockholms läns landsting att leverera testremsor i lika stor omfattning som tidigare för oss som har kontroll över vår kostbehandlade typ 2-diabetes. Det är annat för patienter som injicerar och tar metformin.


Tanken är den att vi inte ska mäta blodsockernivån så ofta, om inte kroppen ger signaler på annat. Sjuksköterskan nämnde att fingrarna tar skada av det regelbundna nålstickandet efter en längre tid, vilket jag inte tänkt på. Frågan är hur skadligt det verkligen är.

 

Jag får nöja mig med att mäta blodsockernivån tre morgnar i veckan framöver beroende på hur många testremsor landstinget levererar. Kanske färre än så, om jag inte köper egna på apoteket i fortsättningen.


Blodsockernivån låg fastande i morse på 5,1 mmol/mol.  









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Krister - Torsdag 18 april 22:28


    Den nordostliga vinden kändes råkall idag. Steg upp i halvsextiden för att hinna med pendeln från Märsta till Sollentuna tingsrätt i tid. Dagens tre huvudförhandlingar gällde penningtvättsbrott, bedrägeri, ofredande och grov rattfylla där den...

Av Krister - Onsdag 17 april 20:16

  Det blåser nordliga vindar. Jag hade behövt en extra mössa, men det är svårt att veta hur man ska klä sig från dag till annan. Stegen kändes lättare på förmiddagens promenad i Rosersberg. Jag gjorde uppehåll från träningen igår.   Husbilssäso...

Av Krister - Tisdag 16 april 20:37

  Stegen kändes tunga idag på vår promenadrunda vid sjön Fysingen och i området Stora Väsby. Det duggregnade kortvarigt och blåste nordliga vindar. Jag tog igen mig på eftermiddagen.   Besökte patienten på Akademiska ikväll. Gjorde inköp på Ica...

Av Krister - Måndag 15 april 21:40


    Det är mycket fysisk rörelse just nu. Träningspasset igår kväll och i eftermiddags simmade jag med N i Märsta. Det var ett fåtal besökare på eftermiddagen.   Beställde en schnitzelburgare på Centrumgrillen i Märsta centrum efter simpasset...

Av Krister - Söndag 14 april 23:06

    Deltog i förmiddagens högmässa med prostvisitation i Märsta pastorat. Kontraktsprosten besökte kontraktets församlingar med uppdrag av biskopen och domkapitlet där Anders Johansson uträttade kontrollbesök. Mässan satte slutpunkt på visitation...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards