Alla inlägg den 20 september 2019

Av Krister - 20 september 2019 21:35

 

 

När man som jag äger en gammal bil som repareras relativt ofta, får man veta mer om teknik och slitage än om man kör en  nyare bil med låga miltal. Det finns två typer av bromsok - flytande och fasta. Flytande bromsok som sitter på Kian, fungerar genom att hela bromsoket rör sig på glidpinnar som är monterade i okhållaren. Denna oktyp har bara kolvar på ena sidan av bromsskivan.


Nu var det just en utsliten glidpinne som ställde till det. Själva oket fungerade och behövde därför inte bytas och den beräknade reparationskostnaden halverades. Något över 1 400 kronor med nya bromsbelägg och arbetstid. Bromsgnisslet som jag trodde kom från det bakre bromsoket på vänster sida, hade med glidpinnen att göra och gnisslet har upphört.


Mekanikern erbjöd en lånebil igår, men han ändade sig och jag skulle få skjuts till hemadressen. Eftersom jag har stegräknare i mobilen, tog jag en promenad och gjorde mina steg för dagen. Det var bara fem plusgrader i morse, så det gällde att klä på sig ordentligt.









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards