Alla inlägg under november 2019

Av Krister - 6 november 2019 22:21





Promenaden i Wenngarn i bilder. Så här års framträder det som tidigare varit täckt med löv mer avslöjande, naket. Isskorpa i fontändammen. Det finns fortfarande områden i slottsparken som är eftersatta sedan tidigare vanvård.


Parkeringslampan i bild slocknade igår kväll och bytte ut den idag på höger sida. Vad jag kan se här på sökmotorn bytta jag höger parkeringslampa förra året den 28 augusti, så brinntiden var fjorton månader ungefär. Året innan byttes högerlampan den 31 januari 2017. Jag får för mig att lampbytena sker oftare än så.

 

 

                   





Av Krister - 5 november 2019 16:59




Tog promenaden vid Löwenströmska idag. Den grusbelagda vägen som löper parallellt med motorvägen ska förses med nya växter för att mångfaldiggöra artrikedomen i området, fick jag veta. Någon breddning av vägen rör det sig alltså inte om. Man kan se i bild att det läggs ut väv för att hålla ovälkommet ogräs borta, det ska bli intressant att se vilka växter som kommer att planteras. Den lågt liggande solen kastar långa skuggor, tinar upp, men frosten ligger kvar i skuggorna som skapar kontraster.


Lämnade in bilen för packningsbyte, vänster bromsok fram, nu på eftermiddagen. Mekanikern tog inget för reparationen. Det var just läckaget på vänster sida som Bilprovningen anmärkte på. Det känns lite konstigt, det mesta

brukar kosta.





         







Av Krister - 4 november 2019 21:36




Har bestämt mig för att äta mer av de där exotiska frukterna som ofta ligger orörda i butikerna, en buketlist över sådant jag vill göra under min livstid. I bild Guava. Fruktköttet påminner om honungsmelon och päron och utsöndrar en söt fruktarom, lite oväntat. Rätt neutral frisk smak. Man äter frukten som den är, även kärnorna. Kolhydratnivån ligger på 9,9 gram, det rör sig inte om några större mänger.

Tillsätts i yoghurt, glass eller i sallad.





 













Av Krister - 3 november 2019 21:55




Lyssnade på det fantastiskt fint genomförda körverket Requiem av Wolfgang Amadeus Mozart i S:ta Birgittakyrkan i Knivsta nu ikväll. Det ger ett värdigt och vackert avslut på alla själars dag. Prästen hade en kort bibeltextinledning från det tjugoandra kapitlet ur Uppenbarelseboken.

Förra söndagen var det Handboll i Märsta som gällde på eftermiddagen, tvära kast mellan olika begivenheter. Jag tycker att man ska försöka vara öppensinnad för olika kulturyttringar när det erbjuds.





 

 

   






Av Krister - 2 november 2019 22:46




Besökte Fjällnora friluftsområde utanför Uppsala vid middagstid och tog en mugg kaffe utomhus på renfällen. Själva restaurangen var stängd på grund av renovering, kaffe gick det att få i receptionen. Det var istort sett vindstilla i dag med vattenspegel på sjön Trehörningen när inte änderna krusade vattenytan.


Har just kommit hem från Husby-Långhundra kyrka där jag besökte mammas gravvård för att konstatera att en krans lagts på vården och några ljus tänts, som man kan förvänta sig i år också på Alla helgons dag. Hon befordrades till härligheten för tolv år sedan. 

Det är brorsan som brukar sköta gravsmyckningen, tillför jag något och övriga syskon blir det för rörigt.






                   






Av Krister - 1 november 2019 22:05




Eftersom jag inte kopplat in kupévärmaren i bilen än såg det ut så här i morse, någon enstaka plusgrad. Tog kaffet på Kardemumma i Väsby på förmiddagen. När jag skulle skjuta in betalkortet satt ett kvarglömt Nordeakort i automaten, lämnade in det i konditoriets kassa.

Det är inte första gången som det händer att kvarglömda bankkort från parkeringsautomaten lämnas in, det blir förstås merjobb för personalen.  Man kan ju numera lättvindigt blippa kortet för max två hundra kronor och få fikat betalt utan att det kostar något.




     







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards