Alla inlägg den 25 december 2019

Av Krister - 25 december 2019 19:16

 

 

Eftersom jag besökte den sena julaftonsmässan i Husby-Ärlinghundra kyrka utanför Märsta igår kväll, blev det ingen julotta idag eller andra gudstjänster. Kyrkorummet var så pass uppvärmt att jag svettades, det fanns heller ingen belysning fram till kyrkporten så jag fick treva mig fram i mörkret. Församlingsherden predikade från predikostolen vilket är ovanligt numera. I den bänkrad jag satt på var det ingen som gick fram till nattvarden, så jag satt kvar, det känns krångligt att ta sig fram när man sitter längt in.


Julaftonsfirandet blev inte som det var tänkt med besök hos min systerdotter utanför Uppsala som tidigare år. Umgicks med en vän i Märsta vars mamma och bror kom på ett kortare besök och en annan vän utöver. Eftersom lägenheten inte hade pyntats inför julen tog jag med några elljusstakar och annat som jag inte använder för att få lite julstämning över det hela.

 

Morotslåda var något nytt för mig som tillhör den finländska julbordstraditionen. Jag fick min lutfisk med pepparrotsås, så jag var nöjd. Sedan kan man diskutera vad som ska finnas med på ett julbord och om det äts upp.


Gjorde entimmespromenaden i Wenngarn i förmiddags, kaféverksamheterna stänger ner juldagen. Ett antal tog en promenad, rastade hundarna, några en löprunda efter julmaten. Vi var inte helt ensamma i det grådisiga vädret. Uppåt fyra plusgrader.



         












Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards