Alla inlägg under december 2019

Av Krister - 23 december 2019 17:29



Drog mig för att ta mig in med bilen till Täby köpcentrum nu i värsta ruschen. Det brukar bildas långa bilköer ut mot huvudlederna och särskilt den tjugotredje, dagen före. För att inte nämna de överfulla parkeringsplatserna. 

 

Besökte McDonalds i Väsby med kompisen som tog med sig knattarna i bilen mot eftermiddagen. Lämnade julklapparna varav fyra oinslagna paket Gevalia kokkaffe och en del annat också. Den sista Paradisasken tar jag med mig ikväll till en annan person i vänkretsen, vi nämde eventuellt en runda till Gränby i Uppsala.    

 

 

 

 

 

Av Krister - 22 december 2019 21:22

 

 

Fick en förpackning med dadlar med kärnor av en iransk vän för några dagar sedan, men visste inte riktigt vad jag skulle göra av dem. Jag gav bort dadlarna till en familj idag som kommer ursprungligen från samma breddgrader.

 

Sockerinnehållet ligger alldeles för högt.

Man kan också se att förpackningen har passerat bäst före datumet och det är inte helt lätt att se det vid en hastig granskning.



 





Av Krister - 21 december 2019 22:07

 

 

Tog julkaffet i Sollentuna vid middagstid, förvånades över att det inte var fler bilar uppställda i garaget än vanligt med tanke på att det är den sista lördagen före julafton.

Det fanns inget dieselbränsle i pumparna på OKQ8 vid Glädjens trafikplats i Väsby, fyllde på i Märsta. Det händer inte så särskilt ofta, men känns snopet.


Tittade in hos pappa på äldreboendet i Väsby ikväll fram till åtta med min äldsta syster. Borde besöka honom oftare, men det känns bättre om vi är några som är där samtidigt. Utan pacemaker hade han inte uppnått en så hög ålder som nittioåtta år.

 

Hann med en kebabtallrik med en komis på Märsta kolgrill en halvtimme innan stängning samtidigt som jag uppnåde mina dagliga sex tusen steg i appen.



     







Av Krister - 20 december 2019 22:17



Delade på en prinsesstårtbit med mitt bordsällskap till kaffet på Gotti i Arninge vid middagstid. Gästerna består så dags av arbetare inom transport- och byggsvängen, men idag var det färre gäster än vid våra tidigare besök.

Köpte tulpaner på Plantagen och delade ut bland annat två inslagna Paradisaskar vid några besök idag. Men det är bara en person som önskar sig Aladdin med de mörka chokladpralinerna som delas ut i morgon och så en ytteligare Paradis med ljus choklad.


Stannade till vid det nästan helt öde Stinsen köpcentrum i Häggvik i tisdags kväll. City gross lokaler stod hyreslediga sedan kedjan stängt ner nyligen, och jag går omkring och påminner mig om vilka butiker, restauranger och kaféer som har inrymts i lokalerna och de jag besökte. Friskis & Svettis har stora generösa träningslokaler som de driver sin välbesökta verksamhet i nu.

Det var också sparsamt med juldekorationer i år.



        




Av Krister - 19 december 2019 22:50

 

 

Det kändes lättare nu när den bleka decembersolen visade sig som den gjorde idag genom det uppsprickande molntäcket. Åkerlandkapet ute vid Wenngarn är översvämmat och skorna blev sura i snögloppet, men det klarnade upp under onsdagseftermiddagen igår under entimmespromenaden.


Skrapade bort frosten från rutorna i morse, hade inte kopplat in kupévärmaren igår kväll, jag får skylla mig själv. 

Listerna fastnar i dörrarna när det fryser på. Köpte listskydd på OKQ8 idag och nya lampor till parkeringsljusen och regskyltbelysningen. Vänster lampa gick i plåtbelysningen i tisdags, bytte ut den nu ikväll och strök på listskydd samtidigt, så ska det nog inte bli några fastfrusna bildörrar framöver.



              





Av Krister - 19 december 2019 21:32

 

 

I SVT-nyheter stod det något om att Upplands-Väsby centrum utrymdes ikväll i halv åttatiden efter ett misstänkt farligt föremål, polisen fick in ett överfallsalarm från en av butikerna, en person är gripen.


Det gick lugnare till i förmiddags då vi satte oss ner på Espresso House. Vid ett tidigare tillfälle beställde jag en pannkaksbit med grädde, men nu erbjuds tre mindre pannkaksplättar, lite väl mycket, jag vill inte lämna något kvar på fatet.

Såg ut det minsta till latten, en bit choklad, 25 gram, från Malmö chokladfabrik. Den här chokladen ligger på 70 procent och benäms som mörk med smak av apelsin och ingefära. Apelsinsmaken var dominerande och satte karaktär, rätt god och inte så söt. Men mörk är den inte i ordets rätta bemärkelse, enligt min mening.


Kolhydratinnehållet ligger på 33,9 gram per 100 g. Inget att orda om eftersom det inte är några större mängder det handlar om.

Malmö chokladfabrik erbjuder inga mörka chokladsorter som överstiger 90 procent.

www.malmochokladfabrik.se



     







Av Krister - 18 december 2019 17:26

 

 

Ringde som jag brukar göra varje år vid den här tiden till Preems kundtjänst för att få deras väggalmanacka hemskickad. De vacket tagna fotona brukar följa årets växlingar. Man slipper alltså se vispar och stekspadar, olika matupplägg och recept varje månad när man vänder blad. 

Men i år är det slut med det. 

Det var leveransproblem och skulle eventuellt kunna finnas att få om några år igen, men det lät osäkert. Och så var det något med att de ville ta hänsyn till miljön. - Jag skrattade åt det och sa rakt ut att de ville spara pengar och önskade kvinnorösten i telefonen en god jul. 



 








Av Krister - 17 december 2019 15:28

 

 

Förvaltaren ringe vid middagstid och informerade mig om att det måste ske en fuktmätning i min lägenhet efter läckan i avloppsstammen i trapphuset för några månader sedan. Fukten kan ha trängt ner i grunden och i väggarna i min och grannens lägenheter. Om det sker något före nyåret vet jag inte och var det kommer att landa. Det är det som är problemet med att bo i en bostadsrätt, man har ju ingen hyresvärd att vända sig till och det tar på privatekonomin.


Sjön Fysingen var översvämmad efter den nederbörd som fallit den senaste tiden. Vi måste vända efter halva promenadsträckan för att inte bli genomsura om fötterna, utetemperaturen har legat som högst på åtta plusgrader.



           








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards