Alla inlägg under december 2019

Av Krister - 16 december 2019 22:58

 

 

Eftersom det blev över en och en halvtimmes väntan på några personer i Näsbypark i eftermiddags, tog jag en fika inne på Näsbydals bagri. Värmen försvinner rätt fort i bilen om inte motorn går på tomgång och det vill jag helst undvika.


Satte upp de röda panelgardinerna i köket först idag. En årsrunda går så fort att jag låter det som har med julen att göra ligga lättillgängligt i överskåpen, lätt att ta fram när det är dags.

 


   





Av Krister - 15 december 2019 23:02

 

 

Det blev ett litet julbord i församlingsgemenskapen vid middagstid, slog mig ner i Sundbybergs kyrka en kort stund för att lyssna till körsång och predikan. Första besöket i just den kyrkobyggnaden.

Så blev det en del teve idag också, vilket inte tillhör vanligheterna. 

 

"My 600 ib life" är en amerikansk realityserie där man följer människors kamp för att gå ner från upp emot 300 kilogram till en mer hälsosam vikt. Jag tycker att det är intressant att se helheten som återspeglar livsmedels- och läkemedelsindustrins vinstintressen, en  bidragande orsak till den globala fetmaepidemin. Liksom den offensiva marknadsföringen. Och så det absurda i att göra underhållning av eländet. 

 

 

 

 

Av Krister - 14 december 2019 23:27


En målares önskan


Jag ville måla ett ringa grand

av slitnaste vardag, så nött och grått,

men genomlyst av den eld, som förmått

all världen att springa ur Skaparns hand.

Jag ville visa, hur det vi försmå

är heligt och djupt och Andens skrud.

Jag ville måla en träsked så,

att mänskorna anade Gud!


Ur diktsamlingen "Moln"

Karin Boye


Försmå= förakta, ringakta.



Av Krister - 13 december 2019 22:31

 

 

Det blev faktiskt sex enkla julkortshälsningar postade i år med vanligt brevporto omsnodda med gummiband. Den gula postlådan vid Coop i Märsta var proppfull vid halvtiotiden. Fick en tackhälsning i onsdags, så det tog tre dagar ungefär för posten att leverera julhälsningen till en av mottagarna. Jag försöker hålla liv i traditionen med fysiska julhälsningar så länge det går, 9 kronor kostar ett vanligt frimärke nu.


Åt av Ikeas julbort i tisdags som förra året. Jag saknar lutfisken med pepparrotsås, gröten saknades också på bordet, men den klarar jag mig utan. Det var inga köer eller trängsel vid julmaten och platser lediga vid restaurangborden i två tiden.



     






Av Krister - 12 december 2019 21:03



Vi trotsade regnet i förmiddags ute vid Wenngarn på entimmesrundan. En man med självlysande gul väst rastade hundar i koppel förmodligen från hunddagiset intill. Bräderna på träspången som leder ut mot utksiktsplatsen i naturreservatet Askarehage, byts ut delvis inför nästa säsong, men idag låg arbetet nere. 


Gick en informationsutbildning för nämndemän på Förvaltningsrätten på Tegeludden som ligger granne med TV4 igår eftermiddag. Man stiger av vid Gärdet från T-banan, men jag tog en promenad i regnet från Karlaplan. Det gick fortare på återvägen då jag tog tåget mot T-Centralen från Gärdet och Märstapendeln.


Förvaltningsrätten genomför säkerhetskontroll vid entrén, man passerar under en larmbåge som påminner om proceduren man ska göra inför en flygresa. Gärdet och hamnområdet vid Värtan känns ödsligt med långa gångavstånd och uppförsbackar. Åt panerad spätta på restaurangen i samma fastighet. Miljön påminde om bespisningsmatsal. Det fick gå.



       




Av Krister - 11 december 2019 22:11

 

 

Av de snömängder som skapade det vackra vinterlandskapet igår finns inget kvar idag. Lägger in bilder av bland annat Fysingen från gårdagens promenadsträcka. Tog kaffet stående utanför Shell.


Den svarta lampan i skyltbelysningen byttes ut på höger sida igår. Olustig tid nu när vägarna ser ut som de gör. Dörrstoppet i framdörren på passagerarsidan avger ett knäppande ljud. Gav på med smörjfett och 5-56 smörjolja som dämpade något. Det lät inte så mycket nu ikväll.

 


           






Av Krister - 10 december 2019 17:18


Det brukar vara rätt mycket att göra tisdagar, lägger in några vintriga bilder som togs vid middagstid, återkommer senare med nya reflektioner. Det är ju nobeldagen idag och blev påmind om det när linjebussana flaggade för dagen.



     






Av Krister - 9 december 2019 23:09

 

 

Besökte den årliga julkonserten på Livets Ord i Uppsala igår kväll. Eftersom det var fri entré och jag blev tillfrågad, var det värt besväret att ta mig in med bil från Sigtuna. Koreografin med rekvisita och kostym överraskade mig liksom ljussättningen. På hemsidan www.livetsord.se kommer förmodligen ett videoklipp att läggas ut framöver.


I programbladet framkommer att författaren till den välkända julmelodin "Stilla natt", Joseph Mohr, blev känt först så sent som 1995 då originalmanuskriptet påträffades.



   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards