Alla inlägg under december 2019

Av Krister - 8 december 2019 22:31

 

 

Kom sent in i den välbesökta barngudstjänsten i Vällingby kyrka idag. Barnteater, några adventsånger och nattvard, ingen riktig predikan. Kollektupptagning vid utgången och så kyrkkaffe. Parkeringsautomaten tog inte betalkortet, ställde bilen i parkeringshuset med fri parkeringstid i fyra timmar, ingen p-skiva behövdes men gångtiden blev längre. 


Gjorde ett halsduksinköp på H&M. Personen ville ha julgåvan oinslagen i pappkasse, skulle ta den på sig rätt snart. De regnblöta duvorna burrade upp sig på det belysta renhuvudet på gågatan. Det gjorde jag också.


Körde en person till närakuten vid Löwenströmska i Väsby i halvtio tiden ikväll. Det gällde en muskelinflammation i en arm som hade svullnat. Det kan hända under tung sömn, man vaknar inte av att det smärtar och ändrar kroppsläge, här är det medicineringen som påverkar och har hänt tidigare.

 

Närakuten stänger ner i Väsby efter nyår. Vi ska ta oss till Sollentuna framöver. Hur det påverkar överlevnadsmöjligheten vid livshotande tillstånd vet man ju inte med tanke på avståndet.




 






Av Krister - 7 december 2019 23:22

 

 

Bräslepumparna på OKQ8 i Märsta tog inte betalkortet nu i halvtio tiden, det var kassabetalning som gällde. Man förväntas lämna ifrån sig betalkort eller annat av värde i kassan och ställa sig synlig för kassapersonalen vid två av pumparna så de har uppsikt över oss för att undvika smitningar. När inte tekniken fungerar brister tålamodet, fyllde på diesel på OKQ8 vid Glädjen i Väsby. Det är halt väglag nu mot kvällen med någon enstaka plusgrad och friska vindar.


Det blev en saffranssemla med mandelmassa till kaffet i Sollentuna köpcentrum på förmiddagen för att få variation. Köpruschen har börjat tillta, men på konditoriet var det rätt lugnt, som en vanlig lördagsförmiddag. - Besökte den årliga julmarknaden i Sundbybergs centrum i eftermiddags, och lyckades hitta en ledig plats att ställa bilen efter några varv i området. Hjälper till i en församling som jag är engagerad i, vilket var anledningen till att jag tog mig in.




   




 

Av Krister - 6 december 2019 23:14

 

 

Karin Boyes dikt "Via Media", från latinets ord för "medelväg", ställer frågor. Fick en kommentar från Amisa i kommentarfältet. Kan man verkligen be om sorg?


Enligt Wikipedia är diktens huvudfråga "Månn blygsamheten växer till med åren?" som ger uttryck för brustna förhoppningar - och samtidigt insikten om att solen trots allt lyser.

Att den lyser är till och med skönare än både glädjen och sorgen. 

Jag kan tänka mig att solen här kan ses som ett uttryck för Gudsnärvaro.



Av Krister - 5 december 2019 23:27

 

Via Media


Jag bad en gång om glädje utan gränser,

jag bad en gång om sorg, som rymden ändlös.

Månn blygsamheten växer till med åren?

Skön, skön är glädjen, skön är också sorgen.

Men skönast är att stå på smärtans valplats

med stillad håg och se, att solen lyser.


Ur diktsamlingen "Moln"  

 

Karin Boye




Av Krister - 4 december 2019 17:45

 

 

I fjärden Skarven utanför Rosersbergs slottspark överraskades jag över ett svanpar som övervintrar i Mälaren så länge det är öppet vatten vill säga. När det fryser på går flytten söderut. Kylan är det inget problem med och så länge det finns mat.

Fruset vatten bildar intressanta former och mönster, något jag fascineras av. 


Jag följer med intresse renoveringen av sommarvillan som ägs av Statens fastighetsverk i slottsområdet som benämns Djurgården. Huset har försetts med skyddande plast och fläktar som jag antar motar fukt. 


Idag vände vi efter den entimmes långa promenaden vid golfanläggningen i Wenngarn. Naturen ändrar skepnad, fläckvis halka, dagsmeja och uppehåll.

 

 

                

 





Av Krister - 3 december 2019 13:06

 

 

Gjorde promenadrundan i Rosersbergs slottspark på förmiddagen. Resultatet blev ett antal foton med markfrost och iskristaller efter nyfallen snö som motiv. Några minusgrader och uppehåll,

men blåsten kändes kall och bet i kinderna.



       



 


 








Av Krister - 2 december 2019 21:44

 

 

Besökte Täby köpcentrum vid middagstid. Fångade det gulaktiga lågt liggande decemberljuset som kastade långa skuggor över torget. Kände mig rätt trött idag av någon anledning.

 

Jag får lätt fotsvamp i Sats våtrum, behandlar angreppet just nu. Det är en sådan tid nu med dubbla strumpor och täta skor som blir lätt fuktiga i de temperaturer som råder. Det blir badskor som gäller för att skydda fötterna från nya utfall och täta strumpbyten.

Det är en vanlig åkomma och drabbar fysiskt aktiva personer som tränar, men känns motigt att skriva om för det är hud som kliar och flagnar mellan tårna och bildar små sår som svider.



 




Av Krister - 1 december 2019 21:24

 

 

Lägger in bilder från eftermiddagens besök från julmaknaden i Sigtuna stad. Det är nog första året jag besöker just den marknaden. Mannen som sålde lyckobönor för tio kronor styck kom från Senegal. En av de ovanligare inslagen på julmarknaden. 

Det blev en varmkorv med bröd, kaffe och så en bit salamikorv till julbordet.


Firade adventsgudstjänsten i en friförsamling i Sundbyberg i förmiddags. Jag besöker gudstjänster varje söndag oavsett om det är kyrkohögtid eller inte. 



         





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards