Alla inlägg under januari 2020

Av Krister - 23 januari 2020 22:38




Att vara medlem i Socialdemokraterna kan kosta mer än vad det smakar. Avgiften till socialdemokraterna är 240 kronor och så tas 60 kronor för varje extra medlemskap. Partiet tar även ut en avgift på det symboliska arvodet som man får när man exempelvis är ledamot i kyrkofullmäktige.

I år ska jag betala 410 kronor för mitt engagemang. Om det är en rimlig kostnad för ett medlemskap beror ju på vilka ekonomiska förutsättningar man har.

 

 

Av Krister - 22 januari 2020 19:52

 

 

Stannade till vid Stenladan för en latte mot eftermiddagen och hälsade igenkännande på Carola på avstånd som satt i entrén i samtal. Hon bor ju i Steninge slottspark intill så det är bara en kortare promenadsträcka. Det är första gången jag träffar på henne just där.

 

I kväll plockade jag ner elljusstaken i köksfönstret, julgardinerna får sitta uppe ett tag till.



 



Av Krister - 21 januari 2020 21:31



Strövade i Rosersbegs slottspark idag vid Rosersbergsviken med vy över holmen Gibraltar. Jag brukar studera det knotiga nötta rotsystemet som slingrar sig längsmed gångstigen där otaliga fotsteg har satt sina spår genom åren. Det är oundvikligt, risken är stor att man snavar på knölarna. 

I Rosersbergsområdet blir man påmind om att det finns en militär skjutbana i närheten med ljudet från smattrande skottsalvor. Det är sällan tyst, men man slipper vägbruset från motorvägen.



         











Av Krister - 20 januari 2020 20:39



Med tanke på att Ulriksdals slottsträdgård i Solna ligger rätt avsides till har trädgården förhållandevis många besökare. Så även idag där vi tog kaffet. Den triangelformiga chokladkakan med vispgrädde var ett litet konstverk att beskåda, men kaffet smakar bättre på andra håll. Det är fantastiskt att man kan få uppleva både tulpaner och liljekonvalj redan i slutet av januari.



         





Av Krister - 19 januari 2020 22:17

 

 

Friterad klassiker står det visst på Ikeas fisk- och chipsmeny med tartarsås och citronklyfta som serverades på Ikearestaurangen i Boländerna. Intogs med en kompis i ettiden efter kyrkan. Pommes fritesen lämnades nästan orörda, en liten potatis hade nog varit ett bättre val med tanke på kolhydraterna.


Mobilen glömdes kvar hemma på väg till ett besök i Sundbyberg ikväll. När det är mörkt är det lätt hänt att den blir kvar i bilen, men nu fick jag inte ens med mig den utanför lägenhetsdörren. Man tänker ju på den där makapären under hela vistelsen, de flesta vet ju hur mycket information som sparas i mobilerna. Adressregistret med samtalskontakter är känsligt om inte annat.



 



Av Krister - 18 januari 2020 22:25

 

 

Besökte årets traditionella Knutmassofirande i Österbybruk ikväll. Restaurangen i centrum hade inget bord ledigt för oss och stämningen var rätt högljudd, så vi fortsatte till Örbyhus och åt på Gullans grill och pub. Jag har bott i Örbyhus tidigare, så jag visste var vi kunde stanna till. Beställde en kebabtallrik med kyckling och kebab som kallades Polisens tallrik. Det är väl den poliserna väljer när de stannar till i Örbyhus, kan jag tänka mig. 


Bilder från årets karnevaltåg med hemmagjorda byggen. Det var inte så stor publik tillströmning som jag hade tänkt mig, men det varierar väl från ett år till ett annat. 




     





Av Krister - 17 januari 2020 22:20



Tvättade bilen i utomhustvätten på OK i Säby söder om Uppsala ikväll, väntade en stund på min tur med en bil före i kön. En hundralapp räcker inte långt tidsmässigt. Får se i morgon om jag lämnat kvar längsmed dörrsidorna som jag behöver rengöra i efterhand. Det är svårt att se innan vattnet avdunstat i dunklet.

 

När det gäller hälsan tror jag att näsblodet har upphört i samband med att jag inte tar Omega-3 på morgonen längre. Men osäkerheten finns där ändå varje gång jag stryker mig under näsan nu i förkylningstider. Annars är det noga med fotvården så det förhindrar hudsprickor och smörjer in ryggen med Canoderm.


Blodcentralen på Akademiska har mejlat två gånger och påmint om att jag skall tappa blod. Först var det den tjugonde december och nu senast den tionde januari i år. Eftersom blodlagret för min blodgrupp ligger på en bra nivå väntar jag tills det blir akut.




 

Av Krister - 16 januari 2020 20:24



Det avhandlades tio bråttmålsärenden i den tingsrättssal där jag närvarade idag och som sträckte sig mellan nio och fem, en lång dag som blev tröttande i längden. Sov dåligt över natten eftersom det var min första arbetsdag som nämndeman, det gäller att hitta rätt i byggnaden och till rätt sal.

Jag avlade domareden i Förvaltningsrätten vid Tegeludden i december förra året i samband med den obligatoriska utbildningen. Livet avstannar inte efter femtio, det finns nya möjligheter och utmaningar så länge man har hälsan och förståndet i behåll.


I bild skymtar den nya Färgsskrapan i bakgrunden som förmodligen står färdig för inflyttning till sommaren.



 


 




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards