Alla inlägg under januari 2020

Av Krister - 15 januari 2020 21:16

Arbetet med spången ut mot utsiktsplatsen över Garnsviken i naturreservatet Askarehage fortsätter, pratade med entreprenören som utför renoveringen. Det är inte så vanligt att se hantverkare ute i markerna, det överraskade. Nu var det delar av träräcket som byttes ut delvis. Vi är rätt ensamma om att bege oss ut mitt i en arbetsvecka som vi brukar göra. Helgerna ser kanske annorlunda ut. 

I naturreservatet Fysingen är det fågellivet som lockar fågelentusiaster, där kan man träffa på människor mitt i veckorna när man som minst anar det. Vädret har känts behaglig att promenera i med över nio plusgrader och mer än så ute i Wenngarn.


Tog en latte med minisemla i Täby centrum mot eftermiddagen. På Balders är det övervägande äldre som träffas, de större kafékedjorna drar yngre gäster med ett annat utbud som lockar.


       



Av Krister - 14 januari 2020 22:18

 

 

Tog den entimmeslånga promenaden i Rosersbergs slottspark på förmiddagen. Regnet föll på eftermiddagen med vindbyar kring 11 sekundmeter och temperaturer kring åtta plusgrader. Det kändes lättsamt och behagligt att röra på sig idag, vissa dagar kan kännas riktigt tunga vad det nu beror på. Renoveringsarbetet med fasaden på djurgårdsvillan i slottsparken verkar vara avslutat, jag har följt arbetet under tiden det pågått. 


Svanparet har funnit sin plats och övervintrar i Rosersbergsviken, idag kom de riktigt nära.



     




Av Krister - 14 januari 2020 12:52

 

 

Pratade med fastighetsskötarna nu på morgonen och fick veta att den ovanliga glödlampstypen i källarförrådet är en så kallad bajonettglödlampa. Frågade grannen samtidigt som förklarade att den sorten av glödlampor med bajonettfattning är vanlig i källarlokaler i äldre bostadsfastigheter. Nu gäller det alltså att skaffa en ny speciallampa och får önska mig själv lycka till.


 





Av Krister - 13 januari 2020 22:56

 

 

Det blev inget Knutmassofirande i Gimo i år på Tjugondedag knut för mitt vidkommande, men däremot en latte i Uppsala på Café Linné Hörnan i halvåttatiden. Smördegskakan har fått namnet Garbo, vilket egentligen är en Syltgrotta men i ett annat utförande. Det var det minsta jag kunde hitta i bakverksväg och semlorna lyste med sin frånvaro. 

 

På busstorget hade sörjande lagt ner blommor och tänt ljus för att hedra de människor som omkommit vid nedskjutningen av passagerarflygplanet över det iranska luftrummet.



 




Av Krister - 12 januari 2020 22:29



Den upplevelse som jag kommer att minnas från året 2019 är nog främst besöket på Norröra där filmerna Vi på Saltkråkan huvudsakligen spelades in. Det besöket gav mig mycket just därför att det är så starkt kopplat till barndomen.

Handbollsmatcherna i slutet av året i Märsta var något utöver. Det var över sju år sedan jag såg den sista volleybollmatchen i Tierp. Det typen av lagidrotter är ändå att föredra som åskådare framför kalla hockeyhallar, för att inte tala om bandy.

Bowling har det blivit en hel del genom åren och så bågskytte som jag testade på i några år. 


Året framför är än så länge ett oskrivet blad, men det blir en del uppdrag inom rättsväsendet som jag kommer att återkomma till.



 









Av Krister - 11 januari 2020 21:52



Märkte upp mitt extraförråd som jag hyr av bostadsrättsföreningen med lägenhetsnumret i eftermiddags, förvaltaren byter ut låset till förråden om vi inte följer uppmaningen. Det här skulle gjorts redan i mitten på november, men jag kom inte in i källarlokalen. Den tunga plåtdörren var försett med ett grovt hänglås som jag inte hade nyckel till. Reservnycklar fanns inte heller till hänglåset på fastighetskontoret, och fick meddelande om att låset var klippt i torsdags så jag fick tillträde till utrymmena.


Jag har nog inte varit inne i förrådet på över fem år, så det har kanske varit ett hänglåsbyte under tiden som jag inte känner till. Glödlampan i taket var trasig, så jag skruvade loss den. En ovanlig tvåpolig 100 wattslampa med sockel som saknade vanlig gänga. Gissningsvis är det en glödlampa till ett arbetsfordon.



   




Av Krister - 10 januari 2020 22:04

 

 

Gav mig ut vid halvtiotiden ikväll för att uppnå dagens sex tusen steg i sex minusgrader och nästan ett hundra procent luftfuktighet. Råkallt med andra ord och ohälsosamt att vistas ute för länge.

Då var det trevligare i förmiddags med besöket på Kardemumma i Väsby. Första minisemlan för säsongen men inte den sista.


Det var för kallt att använda utomhustvätten på OK i Uppsala på hemvägen nu ikväll. Knäppninarna från dörrstoppet i höger framdörr på Kian har upphört, men kommer och går. Har tryckt in smörjfett och 5-56 universalolja i gångjärnen.

 

 


 






Av Krister - 9 januari 2020 16:53

 

 

Gjorde ett besök hos frisören i förmiddags för att få ordning på håret som tovar ihop sig när det är nytvättat samtidigt som det blivit tunnare med åren. En tvåhundring fick jag ge idag för att få det klippt. 

 

Har besökt Kista centrum för inköp och beställde snabbmat på BK för att senare stanna till i Arninge på återresan. Och så Häggvik nu i kväll och åter igen snabbmat men nu på Max i Rotebro. Jag använder rabattkuponger oftare på BK än på Max, uppskattar därför Maxburgarna som omväxling. Det händer inte så särskilt ofta med två mål under en dag.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards