Alla inlägg under januari 2020

Av Krister - 8 januari 2020 22:38



Besökte utsiktsplatsen med vy över Garnsviken i naturreservatet Askarehage idag i det milda men blåsiga vädret med tolv plusgrader och nio sekundmeter. Nu har bräderna kommit på plats på spången med nya mötesfickor som underlättar för förbipasserande fotgängare. Det var rätt mycket aktivitet på promenadsträckan i Wenngarn, hundägare, en och annan motionär och föräldrar med sittvagnar.


Dekorationerna hängde fortfarande uppe vid besöket i Stenladan, Steninge slottsby, som en sista påminnelse om julen. Den kristna ortodoxa kyrkan firade Kristi födelse igår, vilket går spårlöst förbi.


Beställde en kebabtallrik i Väsby ikväll vid halv åttatiden. Pommesen är jag försiktig med och kaffet hade stått lite för länge på plattan. 



           








Av Krister - 7 januari 2020 18:03

 

 

Lägger in bilder från dagens entimmespromenad ute vid Löwenströmska. Närakuten ska enligt landstingspolitiskt beslut läggas ner redan på torsdag. Vi hänvisas till närmaste vårdcentral, Danderyds sjukhus eller Sollentuna.

 

Funderar över hur man ska hinna lösa avgift på parkeringsplatsområdet vid ett brådskande eller livshotande tillstånd om man vill undvika höga parkeringsböter. Här räckte det med en parkeringsskiva i framrutan.

 

Vattennivån i Fysingen har sjunkit undan något, men inte tillräckligt för att kunna gå torrskodd hela sträckan idag.



     





Av Krister - 6 januari 2020 23:19

 

 

Bortade bort blötsnön i parkeringsrutan när jag kom hem i går kväll, men det kändes onödigt med tanke på mildvädret idag på uppåt åtta plusgrader under eftermiddagen.

Gjorde ett besök i Täby, men har mest hållit mig hemma nu ikväll. Såg några program på Kunskapskanalen, bland annat Karibien med Simon Reeve, när jag besökte B här i Märsta. Hemma ser jag inte på tv. 

Skrev tidrapporter som ska in till arbetsgivaren imorgon och ett antal kvartalsrapporter, ett tråkgöra.


Det är lätt hänt att man förväxlar Trettondedag jul som infaller idag med Tjugondedag jul, eller Tjugondedag Knut, som infaller den 13 januari.

 

 

Av Krister - 5 januari 2020 23:20

 

 

Eftersom det föll blötsnö nu mot kvällen fanns det anledning att testa de nyinöpta Salomonskorna med Gortex som skyddar mot väta på den sista promenadrundan för dagen. De är lite hårda innan man går in dem. 

Brorsan firade sjuttio år med födelsedagsfirande mot eftermiddagen utanför Knivsta. Det skiljer åtta år mellan oss, till utseendet är vi lika, men karaktärsdragen skiljer sig rätt mycket åt.  


Det händer inte särskilt ofta att jag predikar i gudstjänsterna, men gjorde det i förmiddags. Jag brukar följa kyrkoårets tema för söndagen som utgick från Johannesevangeliet 2 som handlar om tempelrensningen. En rätt svår text att jobba med eftersom det handlar om den Kristusbild vi har som den gode herden, men som här kan beskrivas som helig vrede. 





Av Krister - 4 januari 2020 21:17

 

 

Får se om jag helt övergår till latten på lördagarna framöver, det blev en sådan i Sollentuna galleria i förmiddags som förra lördagen, men serveras olika. Jag tycker att chokladfyllningen i Saran är en liten smaksensation.

Stannade till i Rotebro för proviantering och fortsatte ut mot Bålsta och Ekillaåsens naturreservat. Det finns nya områden att upptäcka. Sanden kändes skrovlig och hård att gå på, man får hålla sig nära strandlinjen där sanden är mjukare.


Känner mig trött i kroppen just nu, blåsten påverkar förmodligen genom min överkänslighet för drag som ger kroppssveda när temperaturväxlingarna ligger kring nollan.

 



            








Av Krister - 3 januari 2020 23:30

 

 

Har rört mig i Vallentuna och Arninge idag och så turen till Uppsala mot eftermiddagen. Det har blåst friska vindar idag med som högst 11 m/s. Lägger in några bilder från eftermiddagen med regnbågen i blickfånget.

 

Tvättade bilen i snabbtvätten på OK Säby vid den södra infarten till Uppsala på hemvägen och blev av med väggruset och leran som lägger sig i fälgarna. Betalade tvättid för en hundralapp.



   





Av Krister - 2 januari 2020 22:30

 

 

Intryck från dagens promenad. Har gjort inköp på Coop och Ica Maxi i Häggvik ikväll. En personal på Maxi ville visa mig på skanningen, men jag föredrar kassabetjäning och gick tillbaka och ställde mig i kassakön. Och så en chili cheese meal på BK i Rosersberg, byter ut läsken mot mineralvatten och morötter. Tar bort ett av bröden. Det kan bli snabbmat ute flera gånger i veckan.

 

Mellandagarna forsätter med rätt mycket trafik på vägarna. Det blåser friskt nu med tio sekundmeter och temperaturen håller sig vid sex plusgrader nu i elvatiden utanför Arlanda.

 


       







Av Krister - 1 januari 2020 21:37

 

 

Det har blivit en tradition att jag och någon i mitt sällskap besöker en senare nyårsgudstjäns varje år. Gunnar Bergling nyårspredikade i församlingen Arken efter taccosbuffén i halv elvatiden. Linda Bergling höll ett långt kollekttal i en halvtimme ungefär som vanligt. Vi stannade till på Max i Bredden på vägen dit, så slapp vi stanna till på återresan. Ingen buffé för oss.

 

Tillställningen annonserades rätt sent i år, kanske en av anledningarna till att det var färre som deltog i firandet jämfört med året innan. Det har varit många mellandagar, somliga är bortresta. Fyrverkerier och så hem innan ett. Hade bokat tvättstugan tidigt i morse, det är lätt att man försover sig.

Besöke en eftermiddagsgudstjänst i Sundbyberg på eftermiddagen. 


Vid årsslutet brukar jag summera den årliga totala körsträckan med bilen som slutade på 4 803 kilometer. Underhållskostnaderna var relativt höga under 2019 med byte av ventilationsfläkt, stötdämpare och fyra nya vinterdäck utöver olja och filterbyten.


 




 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards