Alla inlägg under april 2020

Av Krister - 7 april 2020 14:52



Det blev regn idag som väderutsikterna visade på igår. Bra för gräsbrandbekämpningen. För min del gör det inte så mycket, jag tar mig ut oavsett regn eller inte. Regnjackackan gör kläderna inunder fuktiga men inte våta och det är fortfarande lager på lager som gäller. Men jag tycker att det blåser ovanligt hårt den här säsongen mot vad det brukar göra.


Det blåser också kring Göran Hägglund, tidigare minister i den moderatledda alliansregeringen. Konsekvenserna av rådande coronapandemi har påvisat stora brister i den marknadsliberala just in time-lagerhållningan av mediciner där han inte tog sitt fulla samhällsansvar när de sålde ut apoteksnäringen till privata aktörer.

Dagens medicinbrist och bantade beredskapslager beror på avregleringen av apoteksnäringen 2009.

www.dn.se/ekonomi/goran-hagglund-sjalvkritisk-efter-avregleringen-av-apoteken


Sent ska nyliberalerna vakna.





  



Av Krister - 6 april 2020 22:41



Besökte Edsvik och Edsbergs slott mot eftermiddagen i det härliga vårvädret. Slog oss ner i solgasset på Mjölkkällareberget med utsikt över Edsviken. Pratade med en brandman på Coop under kvällen. Han hade släckt gräsbränder under dagen och såg trött ut.

I morgon väntas regn över Stockholmsområdet. När nytt gräs växer upp avtar risken för gräsbränder, ett övergående händelseförlopp. 



         





Av Krister - 5 april 2020 22:32



Stannade hemma i förmiddags och såg två gudstjänser live på Youtube. Det är förstås inte samma upplevelse som att besöka en gudstjänstlokal där vi vanligtvis brukar omfamna varandra, men undviker heliga kyssar, där går gränsen. Med eritrianer är det dock lite osäkert. Nu i virustider får man vara försiktigare i tillmötesgåendet. Eller om man vill lajva svensk överklass genom att kindpussas som i SVT:s programserie Husdrömmar. 


I den lilla närbutiken uppmanade jag bakomvarande att hålla avståndet i kassakön på Ica, på Coop gick det lättare, det är en större butik.










Av Krister - 4 april 2020 21:31



Den stora teleoperatören med lila logga på fem bokstäver, har haft stora tekniska problem under kvällen som säkert många användare märkt av över hela landet, jag kom in på nätet först vid halvtiotiden. Det blev en lattelördag i förmiddags också, med märkbart få besökare i Sollentuna galleria liksom uppställda bilar i garaget.


Det är besvärligt med blåsten nu för oss med fibromyalgi. Det är mer sveda och bränna än värk för mitt vidkommande, särskilt under nätterna med  temperaturväxlingar och svettningar. Besvären visade sig 2001 i samband med utmattningsyndrom som orsakades av den stressiga arbetsmiljön på dåvarade Swebus. Värken och muskelanspänningarna har i stort sett avtagit med åren, men det återstår obehag som jag får leva med.   


Jag letar ljuspunkter. Färre intensivvårdas i Italien. Det är första gången sedan coronaviruset slog till mot Italien som antalet intensivvårdade patienter minskar. I Spanien minskar antalet redovisade dödsfall. Det ger andrum för sjukhusen.



     







Av Krister - 3 april 2020 11:17




Det blev tid över för en promenad på lunchrasten igår i de närmsta omgivningarna i närheten av Sollentuna centrum. Målsärendena för dagen tog kortare tid än beräknat. 

I bild den fantastiska utsikten över Edsviken. Stannade till vid Sollentuna sjukhus och närakuten nu när närakuten vid Löwenströmska är nerlagd, och hur det var ställt med parkeringsplatserna. Tvåtimmarsparkering med parkeringsskiva. Det kanske fanns andra möjligheter att ställa ifrån sig bilen när besöken drar ut på tiden.


Besökte Frank´s Diner i Sollentuna centrum där jag beställde en kyckling- och kebabsallad. Det mesta i inredningen går i femtiotalstil med Elvis Presleytema, liksom musiken som strömmade ur högtalarna.

Jag tog en kebabtallrik igår kväll på Pizzeria Campino vid Märsta station innan de stängde nio. Om jag har möjlighet ska jag försöka gynna besöksnäringen så gott det går nu i orostider. Vi höll avståndet och ingen trängsel vid borden vid lunchtid.



        









Av Krister - 2 april 2020 21:52



Tre förhandlingar blev det idag som jag var kallad till vid Attunda tingsrätt i Sollentuna, och som avslutades vid halvtretiden. Det fanns gott om lediga platser att ställa bilen ute vid pendlarparkeringarna i närheten av Märsta station, det såg ödsligt ut när jag tog promenaden till pendeln.

 

Med jackan inräknad bylsade jag på mig sju lager i vårkyla och blåst för att inte frysa, men svettades förstås i vagnen. Tänkte först ta bilen till Sollentuna för att undvika trängseln i pendeltåget, men det var inte så många som åkte. Det gick att hålla avståndet mellan sittplatserna både till och från.


Några bilder på Färgskrapan där tingsrätten flyttar in mot hösten. Det råder full byggaktivitet trots de omständigheter som råder nu.



         








Av Krister - 1 april 2020 22:31



Ställde bilen vid Åholmen i höjd med Rosersberg och tog promenaden ut till fågeltornet i naturreservatet Fysingen i förmiddags. Vattennivån är fortfarande hög just nu, men det gick att ta sig fram någorlunda torrskodd hela sträckan.

 

Från och med idag och fram till den femtonde juli är det tillträdesförbud i våtmarkerna för att inte störa det rika fågellivet.

Det var uppskattningsvis ett tiotal seniorer som hade tagit kikaren och eventuellt kaffetermosen med sig ut i det härliga vårvädret. Uppåt elva, tolv plusgrader har det varit som högst. Men inte så särskilt varmt i luften ännu. Jag tog kaffet på Preem idag. - De första fjärilarna för säsongen!



                   


Z




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards