Alla inlägg under maj 2020

Av Krister - 15 maj 2020 22:55




Det blev en rengöring av turboslangen på verkstaden i förmiddags.  Den oljeläckande slangen behövde alltså inte bytas ut och kostade femtonhundra kronor den här gången. Blev erbjuden skjuts till hemadressen av mekanikern och tog promenaden till verkstaden för att hämta bilen.

 

Eftermiddagskaffet med Schackruta och Brysselkex på Kulturstallet i Wenngarn mot eftermiddagen, satt utomhus en stund. Den svala vinden låg på så vi blev inte så långvariga.






   











Av Krister - 14 maj 2020 23:30




Kom iväg sent till Tingsrätten i Sollentuna imorse, sov rätt dåligt över natten och kände mig inte riktigt utsövd. För att hinna i tid ställde jag bilen i parkeringshuset i Sollentuna centrum, betalade 225 kronor i parkeringsavgift. Pendeltåget är ett bättre alternativ eftersom jag får ersättning för kollektiva färdmedel. Just nu tjänstgör jag i en flerdagarsförhandling som tar några dagar.





 





Av Krister - 13 maj 2020 21:38






Det var inledningsvis inte mer än tre plusgrader och dessutom regn och vindbyar på förmiddagens promenadrunda idag ute vid Löwenströmska. Temperaturen steg några grader allteftersom solen värmde mot eftermiddagen. Vi mötte bara några fåtal som var ute och rörde på sig idag.


När det gäller den världsomfattande smittspridningen av covid-19

www.worldometers.info/coronavirus/  kan vi konstatera att allt fler landområden  återhämtar sig helt från smittspridningen. Just nu är det elva till antalet som ryms inom de grönmarkerade fälten. Det rör sig, som jag ser det, främst om ögrupper som på grund av sitt geografiska läge har lättare att skydda befolkningen. Vi får leta ljuspunkter i den dystra statistiken som vi informeras om dagligen. 






 

       









Av Krister - 12 maj 2020 16:10




Stegräknarappen i mobilen visade på maximalt uppnådda prestationen 365 dagar. Det innebär att jag har gått minst sex tusen steg varje dag under tidsperioden, en årsrunda.

Det positiva med det för årstiden låga dagstemperaturerna är väl att blomningsperioden förlängs. Häggen sprider sin starka söta doft just nu och för att inte nämna grönskan. Uppåt nio plusgrader, varamare i direkt solljus, aprilväder i maj.





     







Av Krister - 11 maj 2020 22:30




Tog snabbmat på BK i Täby centrum mot eftermiddagen. Toalettdörren var låst och det saknades handsprit tillgänglig i restaurangen för handrengöring. Vi hänvisades till toaletterna på övervåningen. Det fick gå ändå.


Sulorna på de nyligen inköpta Eccoskorna är för hårda att gå i vilket jag hade på känn. Butiken i Barkarby har mjuka golvmattor och då är det svårare att uppskatta hur skorna känns på hårda underlag. Köpte ett par tjockare sulor på Eurosko för en hundralapp, så jag får känna mig för.





        




Av Krister - 10 maj 2020 21:03




Det är märkbart hur regn påverkar uteaktiviteterna, jag gick i stort sett ensam runt fotbollsplanerna nu mot kvällen, ett gäng grabbar som körde fotbollsträning, det var allt. Det handlar väl om att ta sig ur bekvämlighetszonen som det pratas ofta om nuförtiden, även när det regnar.

Besökte Uppsala idag och förmiddagsgudstjänsten där det var som högst trettiofem personer i lokalen med kaffe efteråt.

Har lämnat en matkasse i Väsby till en person som undviker besök i butiker vare sig det är samhällssmitta eller inte. Ställde mig i hallen för en kortare pratstund.   


 



 



Av Krister - 9 maj 2020 22:55





Strövade runt dammen i Steningdalen mot kvällen för att få de dagliga sextusen stegen. Kompisen ringde, så det blev ett uppehåll för en fika i flera timmar med slötittande framför teven. Biljard på Eurosportkanalen är rätt avkopplande att se på.

Det blåste kalla vindar idag, än så dröjer sommarvärmen.


Funderar på om det är realistiskt sett genomförbart att ställa högre beslutsfattare inför rätta vars politik påstås leda till människors död.

www.proletaren.se/artikel/avga-svenonius-borde-sitta-i-fangelse

www.proletaren.se/artikel/de-ansvariga-borde-domas-grovt-vallande-till-annans-dod


 





       




Av Krister - 8 maj 2020 23:03






När vi besökte ett av sportvaruhusen i Barkarby i tisdagskväll hade en bastant kvinnlig väktare i medelåldern påtagit sig rollen som expert på skoavdelningen. Jag hörde vad ni talade om sa hon, och visade oss på träningsskor som eventuellt skulle kunna kännas bekväma. Grabben jag hade med mig fick en del råd och provade tre par. 


Känslan av att ha en fullt uniformerad väktare som gav köpråd var lite ovant och på fel plats, men var ändå sakkunnig. 

Man kan ha synpunkter på om det verkligen går att ha uppsikt både över det som händer i butiken och samtidigt ge köpråd.







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards