Alla inlägg under september 2020

Av Krister - 14 september 2020 22:39





Tog på mig ett eftermiddagsmål vid Attunda tingsrätt idag, jag slapp stiga upp tidigt, förhandlingen började klockan ett. Sedan har foten läkt så jag kunde gå en kilometer från parkeringsplatsen till pendeltågstationen utan risk för överbelastning. Köpte en Keso naturell som jag utan problem sätter i mig med tanke på smaken, idag var det någon som bjöd på björnbär, så det passade bra som tillskott.


Jag har inte tränat på Sats sedan i november förra året. Dels har det med att jag fick ett besvärligt fotsvampangrepp och sedan kom pandemin som satte stopp för träningen. Jag har gått över sex tusen steg varje dag, så det har inte varit någon brist på motion eller motivation. Körde ett pass med crosstrainer och latsdrag, bastade i flera omgångar. Jag blev förvånad över att det tas plastskatt på plasttossor, jag använde badskorna, nya rutiner.

Man kan gå i strumplästen också, men det känns ofräscht och samlar grus under fötterna.






   









Av Krister - 13 september 2020 23:22





Är det någon som har sett Martin Timell i kyrkan idag?  Om man ska tro det som står i Wikipedia är han kristen troende, och jobbade som församlingsassistent inom Svenska kyrkan i tio år. - Så jag fick bara en tanke som slog mig sådär plötsligt.

I en artikel från 2005 gick Marin Timell till attack mot Carola Häggkvist. Programledaren kallar hennes tid i Livets Ord för nazistinspirerad masspsykos.

- Som kristen skäms jag, säger Timell.

www.aftonbladet.se/nojsbladet/a/Xwjzmn/timells-naxi-attack-pa-carola








Av Krister - 12 september 2020 22:26



Läste i dagens nyhetsflöde att omkring 2 700  dömda brottslingar går fria i väntan på att påbörja sitt fänglsestraff, rapporterar SVT. Antalet har ökat den senaste tiden eftersom anstalterna är överfulla. - Situationen beskrivs som allvarlig.

KD vill i ett förslag bygga fängelser utomlands. SD ville hyra fängelseplatser utomlands. Det finns faktiskt också moderater som vill tillåta privata aktörer starta fängelser, en affärsidé där det antas ge goda möjligheter att driva bättre och mer effektiva anstalter och expandera fortare.  - Trots att kritiker menar att modellen varken är mer kostnadseffektiv eller leder till en välfungerande kriminalvård.

www.arbetaren.se/2013/08/29/fangelseforetagen-i-usa-satsar-pa-export









Av Krister - 11 september 2020 20:36



Under en lång tid har jag uppmärksammat att milstolpen L2016:4135 i stenpostamentet längsmed Lövstaholmsbacken, numera länsväg 255, saknades. Befarade att ett fornminnesbrott hade begåtts. Kontaktade för några veckor sedan först Riksantikvarieämbetet, men det låg på Länsstyrelsens ansvar som har översyn över våra kulturhistoriska fornlämningar. Fick inte tag i någon som ansvarade för just det området, och tänkte att jag skulle återkomma.

Nu för några dagar sedan såg jag att milstenen var åter på plats. Förmodligen har den renoverats och siffror liksom bokstäver är ifyllda med svart färg. Stenen är kantskadad, bokstäver saknas sedan tidigare.


Den här typen av fornminnen berättar väl inte så mycket, men man får se stenen i ett större historiskt sammanhang.





         












Av Krister - 10 september 2020 19:08



Vattenfall genomförde underhållsarbete i mitt bostadsområde mellan åtta och tio i morse. Det märktes först när jag försökte starta kaffebryggaren och drog mig till minnes att det fanns information anslaget om kommande strömavbrott i entrén.

Det fick bli något som var ouppvärmt från kylskåpet. En timme senare hade gjort stor skillnad.


Det har varit en riktigt fin höstdag idag, och det kändes lättare att ta promenaden vid Löwenströmska än under gårdagens regn i Rosersberg. Foten har dessutom återhämtat sig bra från benhinneinflammationen och hälsporren. 


Det var många som var ute och rörde på sig i området, bland annat en grupp äldre som hade slagit sig ner vid Trefaldighetskällan, några vandrare med ryggsäckar, hundägare förstås, och någon enstaka terrängcyklist.




               








Av Krister - 9 september 2020 17:24



Vem vill påminna sig om det gamla fattigsverige, men skänker ändå en tacksamhetens tanke. Trots de stora växande inkomstklyftorna vi ser här i Sverige, har nog de flesta det relativt bra. Fattigbössan är upprest utanför Vaxholms kyrka.



   






Av Krister - 8 september 2020 18:33



Det regnade på morgonen, fick frågan i sjutiden om vi verkligen skulle ta Vaxholmsbåten som det var tänkt. Jag brukar vistas ute i "ur och skur", som det heter, oavsett väderlek. Det skulle eventuellt klarna upp vid middagstid, så vi tog bilen till Vaxholm och rundturen i skärgården. Ungefär tre timmar båtresa, totalt sett med avgångstid tjugo över elva. Kaffet intogs med laxwrap som köptes i kaféterian. Det är ingen trängsel att tala om under veckorna vid den här tiden på året, så det var inget problem med att hålla avståndet.


Av bilderna kan vi se att det blev riktigt vackert mot eftermiddagen med rätt milda vindar. Klarar man sig utan taxfreeshoppandet är just en rundtur med en skärgårdsbåt ett bra alternativ till Ålandsbåtarna.

Man kommer också nära inpå skärgårdslivet, båten angör många av bryggorna längsmed rutten.


När det gäller rundturer där det inte finns en slutdestination annat än vid Vaxholmskajen, kan det bli knepigt att veta när båten vänder tillbaka om man inte har uppsikt över kartan på bildskärmen.  -  En mycket avkopplande resa, en lisa för själen. Eventuellt kan det bli ännu en tur senare i höst.


 

                         












Av Krister - 7 september 2020 21:32


 

Några bilder från kvällens besök i Uppsala på Café Linné. Beställde ett litet italienskt bakverk som påminner om toscamazarin med chokladkrämfyllning. Tartelett eller garnach kanske, svårt att sätta namn på bakverket. Fanns att välja med olika fyllningar. Alldeles för söt i smaken för mitt vidkommande och klistrig att ta i. Brukar provsmaka en liten bit, men lämnar oftast det mesta kvar om sötman är för påträngande.


Bordskamraten hade inte ro att sitta och hänga så länge, vi blev inte så långvariga. Vid sju, halvåttatiden var det många som var i rörelse i stadskärnan, och man får se upp med cyklisternas framfart.


 



        











 






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards