Alla inlägg under oktober 2020

Av Krister - 23 oktober 2020 21:10


Före detta statsminister Fredrik Reinfeldt fick nobben när han ville ingå i Djurgårdens Fotbolls styrelse. Man kan fundera över hur klokt det är av en person med så starka band till den borgerliga hårda ekonomiska åtstramningspolitiken där så många av samhällets marginaliserade medborgare fick lida, att ens försöka bli invald i styrelsen. Under onsdagskvällen höll klubben sitt årsmöte, och när 264 medlemmar hade sagt sitt stod det klart att Reinfeldt inte kommer att ingå i Djurgårdens styrelse med stor majoritet.

 

Om man tänker sig att Reinfeldt nominerats till en plats i jaktlagets eller golfklubbens styrelse, hade det förmodligen gått lättare. Röstar man in Reinfeldt i fotbollsstyrelsen röstar man också in Nya moderaterna och den människosyn de står för.

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/Vqbm5l/ingen-reinfeldti-djurgarden-nobbades




 

Av Krister - 22 oktober 2020 21:40



Fick de dubbfria vinterhjulen pålagda i förmiddags i Österbybruk. Blev påmind om att det var dags redan för tre veckor sedan. Däckmönstren var godkända så jag slapp sätta mig i en situation där jag måste köpa nya, jag vet inte hur länge till jag kör med bilen. Eftersom det utgick snövarning redan i söndags hade däckverkstaden fullt upp under måndagen, men idag var det rätt lugnt.


Hämtade grabben från skolan i Täby i eftermiddags, han glömde skolväskan i bilen så jag fick åka tillbaka med den. Det känns långt att köra från Arlanda för just en sådan sak.



 






Av Krister - 21 oktober 2020 16:29



Dagstemperaturen har stigit några grader mot gårdans lite kylslagna väderlek, det är lätt att man klär på sig för varmt vilket jag gjorde idag.

 

Hörde av en kompis att företag som Shugard höjer och sänker hyrorna för förråd och magasinering hela tiden. Han betalar över åtta hundra kronor mer i månaden än vad han behöver göra vid ett nytecknat hyresavtal. Det är värt mödan att jämföra priser mellan olika aktörer på förrådsmarknaden. 

 



   





Av Krister - 20 oktober 2020 21:55



Utetemperturen visade zero på morgonen med stigande dagstemperatur allteftersom och duggregn mot eftermiddagen och kvällen. Men det föll ingen snö som det talades om. Delade på en slajsad Capricciosa pizza i Stäket utanför Jakobsberg på eftermiddagen. Pizzor i närbild gör sig inte, så jag hoppar över det den här gången. 


Startade upp studiecirkeln med bibelstudier och samtal kring ämnet nu ikväll. Vi var fyra kursdeltagare, det kanske dyker upp fler allteftersom.

Det sena oktoberljuset var speciellt idag,  solen trängde knappt igenom molntäcket.





          










Av Krister - 19 oktober 2020 21:43

 


Besökte Jysk i Bredden i eftermiddags och fick syn på ett bäddset i flanell nedsatt till 125 kronor. Påslakan och örngott fanns med som förväntat, men inget underlakan. Så nu vet ni vad jag kryper ned under om kvällarna just nu.

Gjorde sällskap på Chopchop i Rosersberg på återvägen. Eftersom jag hade ätit några timmar tidigare beställde jag bara en Snacksbox small med sweet chilisås för att ha något att tugga på.


Igår skrev jag lite väl optimiskt om att antalet intensivvårdade coronapatienter var nere på 24 vårdplatser, men idag vårdas åter 30 patienter, och långtidsparkeringen utanför Arlanda flygplats låg helt öde, inte en bil i sikte. Jag tror inte det har hänt tidigare.

 

 




 

 



  





 



Av Krister - 18 oktober 2020 22:31


Det ser ut som att det går åt rätt håll igen med sjunkande siffror gällande coronapatienter inom intensivvården. Senaste uppdateringen visar på 24 patienter. Jag brukar räkna bilarna som står uppställda på långtidsparkeringen vid infarten mot Märsta industriområde norrut från motorvägen. Idag var det två bilar, det har varit några ytterligare uppställda i veckan. Ett bra mått att gå efter när det gäller verksamheterna som är knutna till Arlanda flygplats. 

 

Det var bara fyra plusgrader när jag startade upp i tiotiden. Det har inte hänt så mycket idag annat än gudstjänstbesöket i Sundbyberg. En hundralapp i kollektboxen, en tjuga för kaffet. Det började bli vanligare att man swichar pengarna än ger i kontanter,  det är en generationsfråga. 

 

 

Av Krister - 17 oktober 2020 21:49



 

Förmiddag ute vid Torsåker och dagens lördagsfika. Lugnt fram till en kvart innan tolvslaget, sedan blev det rätt stojigt i växthuset med barn och vuxna, det kändes rätt lagom för oss att resa på oss och gå.


Räknaren i Kian visar nu på något över femtiosextusen sjuhundra kilometer. Normalt sett brukar jag göra olje- och filterbyten efter två tusen kilometer, förmodligen tas bilen ur trafik när besiktningstiden löper ut efter nyår och därför funderar jag just nu på om jag ska göra det sista oljebytet. Jag räknar också med att bilen kommer att kosta rejält under nästa år i underhåll.


Med tanke på marknadsvärdet så är det inte mycket mer att göra.

Byte till vinterhjul är det sista som är på gång nu inför vintern. Dieselmotorn knastrar till och från och allt oftare nu än den gjort tidigare, så det är väl dags.   




    





Av Krister - 16 oktober 2020 20:48



När det gäller användning av munskydd på några av de äldreboenden jag besöker tycks det bero på vilken typ av anställningsform man har snarare än att begränsa smittspridningen. Jag uppmanas att bära munskydd, men ingen av personalen bar munskydd, två av dem använde visir.


Man kan fråga sig om jag bär på mer smitta än de som jobbar vardagligen på avdelning. Sjuksköterskan bar inget idag. Däremot användes plasthandskar.

En personal sa att orsaken till smittspridningen på äldreboenden var att anställda gick direkt från sjukhusmiljö till att jobba på äldreboenden. Och så den höga omsättningen av timanställda inom äldreomsorgen.




 








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards