Alla inlägg under oktober 2020

Av Krister - 15 oktober 2020 21:37



Blodsockernivån har legat rätt högt varje morgon i nästan en vecka nu med 6,7 mmol/L. Först idag låg nivån på mer normala 5,7 mmol/L. Jag har fått direktiv från sköterskan sedan tidigare att inte mäta blodsockernivån så ofta annat än när jag känner mig krasslig. Jag tror att det kan bero på inflammationen i tandköttet, men det är bara en gissning.


Deltog i en kurs inom Vård och omsorg som arbetsgivaren kallade till ikväll med bland annat en repetition av dataprogrammet Heroma där arbetstiden redovisas.

 

Temperaturen låg på sex plusgrader i morse och nådde väl inte högre än elva plusgrader idag med sol och friska vindar. Gjorde ett ärende i Täby vid middagstid.



 





 

Av Krister - 14 oktober 2020 15:43




Besökte Steinge slottsby nu mot eftermiddagen. Om floran av skyltar talar för en sviktande bostadsmarknad, låter jag vara osagt. Det råder ivarjefall ingen brist på bostadsrätter och ivern att ta rejält betalt för dem.





   






 

Av Krister - 13 oktober 2020 21:57



Tog på mig mössa när jag gick rundan på morgonen, temperaturen låg på sju, åtta plusgrader. En vacker höstdag, men småkylig. Lederna stramar, det går tyngre. Lägger in bilder från idag, kanske den sista blomningen innan frosten biter.


Föreningen informerade ikväll om planerna inför renoveringen av parkeringsdäcket och de provisoriska parkeringsplatserna vi ska ställa bilarna under tiden arbetet pågår. Det finns önskemål på att parkeringsrutorna ska breddas, med hur mycket vet jag inte, nu mäter en parkeringsruta 2,35 meter och borde ligga på standardmåttet 2,5 meter och en längd på 5 meter.

En bilbredd antas mäta 2 meter i bredd och 4,5 meter i längd. En mc-ruta bör hålla måtten 1,5 meter i bredd och 2,5 meter i längd om inte markägaren betsämmer sig för fler hojar som ska rymmas i samma ruta.





         









Av Krister - 12 oktober 2020 20:11



Gjorde en akut rotfyllning i en inflammerad hörntand i överkäken på Folktandvården i eftermiddags,  jag fick vänta i nästan fyrtiofem minuter innan jag fick problemet avhjälpt. Det blev en provisorisk fyllning som ska hålla i fjorton dagar framåt innan nästa tandläkarbesök.

 

Det började redan i lördags med ömmande käkar, men igår slog en liten varböld upp i överkäken och kinden kändes svullen. Kommer inte ihåg när jag rotfyllde en tand sist, det känns avlägset i varjefall. Men det har inte värkt så jag trodde att det inte var så farligt. Däremot smärtande det när varet trycktes ut.

 

Nu känner jag den lite beska smaken i munnen och hoppas väl att det ska avta helt över natten.






 






 

 

 

 

Av Krister - 11 oktober 2020 23:30



Utbildning och ekonomiska satsningar tycks vara lösningen på det mesta i den partiledardebatt som jag såg i kväll. Så enkelt är det förstås inte. I Valsta-Steninge sköts nyligen en tjugofemåring ihjäl som nyligen frigivits från fängelset, enligt uppgifter jag fått, på busshållplatsen inför chockade vittnen. Och regeringen och samarbetspartierna har enats om att skjuta till mer pengar till Åklagarmyndigheten 2021. Man kan fortsätta rekrytera fler åklagare för att bekämpa brott.










 

Av Krister - 10 oktober 2020 22:22



Besökte handelsplatsen i Bro i eftermiddags och klädbutiken Morgans. Jag är ofta ute efter vita skjortor och hittade en vit utan knappar i kragsnibbarna från Lindbergh Black-serien som var nedsatt med 509 kronor från 899 kronor. Vita skjortor behöver inte nödvändigtvis se tråkiga ut, den här modellen har kontrastinslag på kragens insida även om det inte faller direkt i blickfånget. Skjortan är skrynkelfri, antibakteriell och fläckbeständig.





   












Av Krister - 9 oktober 2020 21:49


Det var först under förmiddagens besök på ett äldreboende som jag var uppmanad att bära munskydd, har faktiskt inte behövt använda det tidigare. Vi har kunnat umgås utomhus med två meters avstånd utan munskydd över sommaren, men nu är det tydligen slut med det när vi vistas inne i lokalerna. Jag skulle få "låna" en skyddsmask, hur tanken gick där vet jag inte, skulle kanske återlämnas. Köpte tiopack på apoteket för 109 kronor inklusive imbildning på glasögonen. 


På det andra boendet satt vi inne i omsorgstagarens lägenhet utan problem, men det beror förstås på riskfaktorerna hos personerna jag träffar. Vi har suttit ute tidigare under sommaren.


När man turar över dagen med Eckerölinjen tas kroppstemperaturen innan avresan på färjan för att sedan köpa ett munskydd, och plasthandskar ska användas när maten plockas, och masken på under resten av resan. Man kan ju fundera över vad det ger för resupplevelse. På en lördagstur för någon vecka sedan var det inte fler än uppskattningsvis tjugo, tjugofem passagarare med vändande båt från Grisslehamn. 

 


    









Av Krister - 8 oktober 2020 21:39





Vi överraskades av en cykelburen skolklass under promenaden i Rosersbergs slottspark idag. Det bröt tystnaden och den annars lite dystra känslan som kan infinna sig så här års. Ett äldre par var de fåtal personer vi mötte utöver skolbarnen med lärare som grillade vid badet. 

Vresrosorna sprider fortfarande väldoft som omgärdar den grusbelagda parkeringsplanen vid slottet.






                  


Köpte en burk surkål på Ica med den tyska benämningen Sauerkraut. Det är smakmässigt ingen favorit, men är ändå nyttig och med ett lågt kolhydratinnehåll. Passar bra till den kokta varmkorven. Det är kul att testa på något nytt.



   


 


 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards