Alla inlägg under oktober 2020

Av Krister - 7 oktober 2020 16:18


Lägger ut några bilder från promenadrundan i Väsby, det är intressant att följa årstiderna. Det föll en skur mot eftermiddagen, men annars har det varit en solig dag om än fuktig. Uppåt sexton plusgrader.


Vi kom några minuter innan stängning på BK i Väsby nu ikväll. Gjorde beställningen, och satte oss ned utomhus på de regnvåta bänkarna. Det fick gå,  sittdynor fanns i bilen. Jag gillar inte att äta i bilen, känns ofrächt med matlukt för att inte nämna bakterierna kring reglagen. 

 


     




Av Krister - 6 oktober 2020 22:10






Spänningshuvudvärken och svedan i kroppen avtog med vindhastigheten och luftfuktigheten igår, det blev kallt i lägenheten. Fibromyalgin gör att kroppen blir väderkänslig. Idag kändes det avsevärt bättre fastän det regnade, men det blåste milda vindar, så det är olika omständligheter som spelar roll.


Två av fyra förhandlingar ställdes in i tingsrätten som jag blev kallad till idag som nämndeman. Målen kan handla om ringa stöld, narkotikainnehav, olaga hot. Narkotikasmuggling och brott mot knivlagen, djurplågeri och vållande till kroppsskada. Hittills har jag sluppit vårdnadstvister, sexualbrott och mordrättegångar. 


Sedan den borgerligt styrda Sigtuna kommun tog ut avgift för att ställa bilen på pendlarparkeringen, har det sett glest ut vid Märsta station. Det kan variera på vissa dagar under veckan. Man kan inte skylla enbart på coronaskugga eller att det regnar. Men nu är det ivarjefall gott om plats.






   







Av Krister - 5 oktober 2020 20:17



Det brukar bli rätt mycket småplock från butiker i samband med att jag handlar samtidigt med några personer i min omgivning. Från Lidl brukar jag handla mest konserver. Just nu är det gulaschsoppa som jag gör grytor av med grönsaker, ägg, och en skvätt vispgrädde. Det kan vara mycket på konserv med lågt kolhydratinnehåll, böngroddar, minimajs, bambuskott och gröna bönor. Men inte i samma röra. Plockade åt mig av den sista kokosmjölken ikväll i Icabutiken.


Lägger in en bild av caesarsalladen på Ikeas restaurang i Boländerna en tisdagseftermiddag i september. Jag kan tycka att det var rätt lite mat som serverades på tallriken. Men det är intressant att se hur restaurangnäringen bemöter myndighetenas rekommendationer i coronaskuggan.



   




 





Av Krister - 4 oktober 2020 23:01





Båd´stat och lagar oss förtrycka

vi under skatter dignar ner.

Den rike inga plikter tycka,

den arme ingen rätt man ger.



Texten är hämtad från några lösryckta rader ur kampsången Internationalen. När det gäller skattetrycket väger punktskatter och avgifter alltjämt tungt över medborgare med lägre inkomster. Det är märkligt kan jag tycka, att det främst är sänkta skatter på förvärvsinkomst som debatteras snarare än just avgifter och punktbeskattningar.



Guldgrävarsången


En gång i fjärran väst

vid Stilla havets kust

jag fann mig själv en sommardag.

Mitt hjärta slog av lust,

och snart med mod

på strand jag stod.

Jag tänkte gräva guld,

bli rik och få betjänt,

men mina planer gick omkull

och jag fick ej en cent,

men aldrig förr mig bättre hänt.




Ty jag blev frälst, ja härligt frälst

och jordens skatter får vem som helt.

Jag byter ej bort den skatt jag fått,

för millioner, jag mår så gott.




Jag reste hit och dit

att söka guld och glans.

Jag strävade, allt med all flit

att vinna ärans krans.

Jag ville opp till högsta topp.

Jag tänkte ej uppå

att när min famn var full,

jag måste bort ifrån den gå

och lämna mitt scatull,

på denna jord och själv bli mull.



Man slåss om torvorna, idag just liksom förr,

och ser ej stackars Lasarus därutanför sin dörr,

blott för sin skatt, och så blir natt.

Då klappar döden på, vem kan hjälpa vem?

Den rika mannen måste gå från guld och vinning slem,

men Lasarus, han får gå hem.



Att vinna ära här

det aktar jag ej stort.

Mitt namn i himlen skrivet är

och genom himlens port,

en gång jag går och kronan får.

Betyder minus här om kassan ej är full.

Att vara himelsk miljonär

är mera värt än gull,

ty banken där går ej omkull.



 

Svensk text: Fredrik Arvid Bloom













Av Krister - 3 oktober 2020 23:22





Strömmen återkom några minuter efter midnatt, så det blev morgonkaffe utan strömavbrott idag. IFK Märsta arrangerade friidrottstävling på Midgårdsvallen, såg kompisen löpa några varv runt banan på eftermiddagen. Många deltagare är idrottsfamiljer, efternamnen återkommer inför varje startupprop.

Besökte en eritreansk lovsångsgudstjänst i Uppsala i fyratiden. Predikan hölls på amarinja utan tolk, så vi beslutade oss för att äta på foodcourten, eller mattorget på ren svenska, i Gränby. Det är parkeringsavgifter även lördagar i centrum, så det påverkade beslutet.


Kyckling Fajitas hette maträtten med tunnbröd på mexikanska restaurangen Chachos & Cupido. Tunnbrödet åt jag inte allför mycket av. Mycket är baserat på ris och bröd i restaurangutbudet.






 








Av Krister - 2 oktober 2020 21:46



Det skedde en dödskjutning i Valsta-Steninge idag, inget ovanligt med det. Offret var en tjugofemårig man. En heliktoper tog upp jakten efter mördaren. Vattenfall tog god tid på sig att avhjälpa strömavbrottet som varade mellan halvåtta och kvart över fem ungefär. Märsta centrum och Valsta drabbades av avbrottet. Det är intressant att se hur sårbart samhället blir när inte elleveranserna fungerar normalt. Butikdörrar gick inte att öppna liksom ringsignaler och mobiler som måste laddas och mycket annat som ansluts till två hål i väggen.


Hjälpte till med starthjälp på förmiddagen. En Kiaägare hade fått problem med generatorn efter sexton tusen mil, batteriet var urladdat, men bilen startade inte trots startkablar. El som el tänkte jag. Generatorn i min Kia Soul gick sönder efter trettio tusen mil, så det är väl dags för generatorbyte framöver, om jag har bilen kvar.


Trots att regeringen lättat på besökrestriktionerna tycks inte så mycket hända. Har suttit ute vid två tillfällen under dagen.

 

I skrivande stund bröts strömmen i tre minuter mellan 23:28 och 23:31. Om det blir morgonkaffe får jag se. Nu bröts strömmen igen 23:41.



 









Av Krister - 1 oktober 2020 21:21



Sedan många år tillbaka har jag hållit en givande och lärorik kontakt med mina iranska vänner. Vi åt en persisk kebabfilé på restaurang Vanak i Akalla mot eftermiddagen. Jasminris med saffran, stekta tomater, tzatziki, silverlök och så grillade kebabfiléer. Jag har lite svårt för den kolsyrade yoghurtdrycken Ayran, eller Doogh som den heter på persiska. Tog ett kolsyrat minralvatten. Vissa smaker vänjer man sig lättare vid än andra. Kvinnan i sällskapet som är farmaceut, hade med sig hushållsbestick för att undvika restaurangbesticken med tanke på smittspridningen. Det blev komiskt när personalen plockade med sig besticken vid avdukningen, men fick dem tillbaka diskade och skinande blanka.





  

 








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards