Alla inlägg under mars 2021

Av Krister - 16 mars 2021 22:04


Tussilagon är efterlängtad och lyste gul i dikesrenen när jag stannade till vid trafikljusen på vägen hem mot Märsta på eftermiddagen. Ringde glasmästeriet som bytte bilrutan åt mig igår och fick veta att Folksam hade upphört med reducering av självrisken som ingick tidigare i bilförsäkringspremien. Det rörde sig om halva summan som låg på sju hundra kronor ungefär. Fler kunder än jag hade frågat, Folksam har inte varit tillräckligt tydliga med det.


Ringde Folksam för att få inskränkningen i försäkringsavtalet bekräftat, samtidigt som jag blev erbjuden en olycksfallsförsäkring. Olycksfallsförsäkringar ingår i anställningsavtalen hos olika uppdragsgivare, man blir lätt överförsäkrad, men är värt att se över.

En spricka som uppkommer i framrutan går inte att reparera som man gör med ett mindre stenskott, och telefonrösten påtalade att reparationen var gratis. Men bara tre gånger om jag minns rätt, sedan måste framrutan bytas ut.


Det kändes skönt att sitta ute idag med muggkaffet i solgasset, isen dröjer sig kvar i sjön Fysingen ett tag till.



       








Av Krister - 15 mars 2021 16:33



Det tar en hel arbetsdag att få framrutan bytt på en bil. Ställde mig på Ryds vid halvåttatiden. Jag var först inställd på att ta en lånebil, men självrisken låg på 99 kronor och promenadsträckan hem tog ungefär tjugo minuter, så jag avstod extrautgiften. 

 

Det var någon plusgrad på morgonen, men behagligare dagstemperatur på återvägen till glasmästeriet. Jag fick ett glas med blå rand upptill den här gången som jag önskade. Det var en liten spricka längt upp i vänster kant som det inte gick att laga på den tidigare. Upptäckte sprickan i januari och har uppkommit av sättningar och temperaturväxlingar. Svårt att veta om sprickan funnits där innan.


Vad jag minns var framrutan otät i min tidigare Kia efter bytet till en ny, snopet när man ska iväg och upptäcker regnvatten på instrumentbrädan.



   

 

 

 

 


 

 

 

 










Av Krister - 14 mars 2021 20:33



Stannade till och tog några bilder av den ödsliga uppställningsplatsen, långtidsparkeringen vid södra infarten till Arlanda flygplats.

Det har gått över ett år sedan pandemin påverkade stora delar av verksamheterna ute på Arlanda. Antalet uppställda fordon blev tillfälligt fler under sommaren, men nu ligger området åter öde.


Luftade däcken ikväll på OK. Jag får fylla på luft varje vecka nu innan sommarhjulen läggs på. Räknade ut att jag har kört ett tusen mil sedan bilen anskaffades i början av december förra året. Det är en längre sträcka än vad Opeln kördes under förra året fram till november.



       







Av Krister - 13 mars 2021 22:24


 

Det skulle vara nystädat och rent i kompisens lägenhet inför en kommande operation som ska genomföras i nästa vecka. Därför var jag med och flyttade på bord och soffa, mattor och annat nu ikväll. Det var också anledningen till att jag dröjde mig kvar och såg finalen i årets melodifestival, vilket inte har hänt så särskilt ofta de senaste åren.


Tog en bit avocado- och schweizernötkaka till dagens latte.



   









Av Krister - 12 mars 2021 19:59



Idag var det åter dags med ett glödlampsbyte på bilen, huvudstrålkastaren på vänster sida gick sönder på förmiddagen, frågade om lampbyte på två OK-verkstäder. Den första teknikern kunde ta Opeln först på måndag, den andra verkstaden tog in bilen direkt och fick bytet med glödlampor utan kostnad, jag är återkommande kund där, så det lönar väl sig i längden. Jag tog mig kundnöjd vidare till Uppsala med fullgod belysning. 

 

När höger halvljuslampa gick sönder under julhelgen förra året tog det längre tid och kostade tre hundra kronor. Vänster glödlampa skulle jag kunna byta själv nästa gång.


BK i Väsby följer restriktionerna och tillät inte matgäster efter halvnio i restaurangen, vi tog snabbmaten i bilen igår kväll. 

Jag gillar egentligen inte det här med drive-in och att sitta i bilen, matrester kan hamna i skrymslen och så kryllar det av bakterier som det finns gott om i en bil.



       








Av Krister - 11 mars 2021 16:30



Att marsvädret kan vara omväxlande konstaterar jag i skrivande stund med en hastig blick ut genom köksfönstret. Det är rätt kraftigt snöfall just nu strax innan fem med en temperatur runt nollstrecket och blåsigt. Vi klarade oss rätt bra på förmiddagrundan med friska vindar och uppehåll.


Såg över bilbatteriet med batteritestare i eftermiddags för att få klart för mig att det är rätt nytt batteri i bilen med bra batterikapacitet som borde hänga med ett tag framöver. Jag var inne på att byta till ett nytt, men det behövdes alltså inte.



         










Av Krister - 10 mars 2021 22:30




Det var bara att vända om och gå in igen när jag kände den kalla morgonluften. Tog på mig lager på lager för att inte frysa under förmiddagens promenadrunda. Det känns ganska motigt just nu när man väntar på vårvärmen och temperaturen ligger på minus fem grader som ikväll. 

Personalen satte fram en stol vid det enda bordet i butiken på Shellmacken där jag kunde slå mig ner med muggkaffet en stund. Man anpassar sig rätt fort till de nya retriktionerna som gäller för tillfället.


Däcken tappar en del luft, så jag luftade hjulen ikväll på macken och får göra så fram till mitten av april när sommardäcken ska läggas på. Vinterhjulen eller snarare allrounddäcken ska ses över inför nästa säsong. 

Idag uppmärksammas V8-motorns internationella dag hur nu en sådant firande skall gå till. Jag hade under åttiotalet en Dodge Aspen med V8 motor i något år med rattautomat. 




       









X

Av Krister - 9 mars 2021 20:11


Beställde tid för synundersökning för några veckor sedan, och infann mig hos optiker vid middagstid. Att försöka läsa bokstäverna på längre avstånd med munskyddet på innebar vissa svårigheter. Vi som bär glasögon vet att det är nästan omöjligt att undvika imma på glasen, så även på den tekniska utrustningen vid syntestet.  Fönstret stod öppet för luftcirkulation i rummet.

 

Skalmar sågs ut och betalades, nya progressiva glas beställdes och beräknas komma om två veckor. Förskottsbetalningen av skalmarna är väl en slags säkerhet att jag som kund inte ska ångra köpet, det rör sig om rätt mycket pengar.


På Biltema i Bredden var det max en person i taget som fick slå sig ner vid borden.


 









Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards