Alla inlägg under juni 2021

Av Krister - 14 juni 2021 22:06




Blev påmind via sms att jag missat tandläkartiden tio och debiteras fyra hundra kronor för att jag tog fel dag. Jag var helt inställd på att det var i morgon tisdag som gällde, men fick en ny tid i nästa vecka.

Beställde tid för verkstadsbesök för bränslefilterbyte och olja i växellådan i Opeln. Växellägena känns tröga emellanåt.


Ringde redan i fredags för tidsbokning av den andra sprutan coronavaccin, men det fanns bara två tider lediga och det i Västerhaninge och på en annan plats som jag inte minns nu var den låg. Men jag sa nej, det blir för lång resväg för ett nålstick som tar någon minut.


Pratade med personal på vårdcentralen som sa att jag skulle ringa tidsbokningen på morgonen redan vid åtta, men fick rådet att försöka igen nu på eftermiddagen, men det fanns inga tider lediga. Jag ska ringa varje eftermiddag fram till den 29 juni då tiden för andra dosen löper ut. Jag får nog räkna med att jag blir utan i Region Stockholm.


Vi blev bjudna på en mugg kaffe som serverades av McDonalsperonal i Täby centrum på eftermiddagen. En liten uppmuntran om än anspråkslöst.

Köpte med mig kaffe och mjölk mot kvällen för en kompisfika. Och så en smakbit av det turkiska godiset Rahat Lokum, med hasselnötter och rosenvatten. 








     















Av Krister - 13 juni 2021 22:58



Det känns lite märkligt när man ser en Vresrosbuske som lyser vackert rosaröd vid vägkanten och drar in den söta väldoften i näsan och tänker att arten är invasiv här i Sverige. Eller så riskerar den att bli det, enligt Naturvårdsverket. Den sprider sig snabbt och slår ut andra arter. Den är dock inte förbjuden enligt EU:s lista över invasiva arter.


Det är ju söndag, så jag hann med två gudstjänster. Befann mig i Uppsala på förmiddagen och i Märsta på kvällen.






 






Av Krister - 12 juni 2021 21:44



Vi slog oss ner för en lördagslatte på Torsåker säteri idag för att få omväxling. Temperaturen nådde upp till arton plusgrader mellan regnskurarna. Köpte en röd Dahlia på Plantagen för den mindre krukan på uteplatsen.

Renoveringen av parkeringsdäcket drar ut på tiden, jag ställer bilen vid idrottshallen med tillåten tid till tjugotre, därefter kan det bli böter. 


Jag glädjs åt att det enligt den senste uppdateringen gällande patienter som vårdas på IVA sjunker, idag ligger nivån på 115 personer totalt sett. Förra året vid samma datum intensivvårdades 263 personer.




     














Av Krister - 11 juni 2021 22:25





Det första bytet av motorolja på Opeln gjordes i eftermiddags på OKQ8 vid nästan uppnådda sextontusen fyrahundra mil. Tidigare oljebyte vid fjortontusen mil stod bilfirman för vid bilköpet. Dokumentation saknas utöver den stämpel som finns i serviceboken. Jag frågade först efter Opels originalolja dexos2 men det blev verkstadens Castrol Magnatec 5W-40W C3.  I dag byttes olja och oljefilter, kupéfilter och luffilter.


Bränslefiltret hade inte kommit och växellådsoljan byts ut vid ett senare tillfälle. Jag hade inte informerats om att Modernas assistansförsäkring ingick i servicen. Försäkringen gäller i ett år från servicetillfället. Eftersom jag också har Folksam är jag alltså överförsäkad.



InSP är en kod som har lyst brandgul i fönstret på instrumentpanelen växelvis med kilometerräknaren ett tag nu, men släcktes idag. InSP betyder "inspection" alltså hög tid för service.





 




 












Av Krister - 10 juni 2021 15:24




Tog några foton av säsongens Svärdsliljor längsmed motionsrundan vid sjön Fysingen. Elever och lärare på cykelutflykt hade slagit sig ner vid friluftsbadet, förmodligen säsongens första utomhusdopp för de flesta som vågade sig ut i vattnet.


För enkelhetens skull tog vi snabbmat på Donken i Väsby mot kvällen liksom igår kväll men på en annan plats. Grabben skulle spela innebandy senare ikväll så vi var inte ute så länge, ett paket som skulle hämtas på Webhallen i Bredden.




         













Av Krister - 9 juni 2021 22:44





Vallmoblomningen är återhållsam i år. Stannade till vid vägrenen för att fånga några av de drömlika skönheterna även denna säsong. Det har varit både varmt och fuktigt idag också och tidvis regn. Gjorde ett sjukhusbesök i Danderyd på eftermiddagen, fick fel nummer till avdelningen och glömde kvar mobilen i bilen. Tappade de nya glasögonen i asfalten med en knappt synbar sprickbildning i ena kanten. Pratade med optikern som sa att jag skulle återkomma nästa år innan garantitiden löper ut, det kan bli fler repor i glasen under tiden.


Stannade till på det nyöppnade McDonald´s i Brunna Park i Kungsängen och så en köprunda på Coop senare under kvällen.






     







Av Krister - 8 juni 2021 22:21



Det blev en eftermiddagstur till Arninge handelsplats, ingen idealisk dag att vistas ute i med tanke på värmen och den höga luftfuktigheten, temperaturen visade på tjugotvå plusgrader. Det kortvariga regnet öste ner mot kvällen.

Beställde tid på verkstaden för bland annat oljebyte med filter på Opeln som rullat över två tusen mil.


Tidsbokad vaccination pågår i Vikingahallen i Märsta just nu. Jag väntar på min andra dos som jag kan ta först vid månadsslutet. Min första dos fick jag på vårdcentralen, den andra vet jag ännu inte. Man ska ju inte behöva åka ända in till Odenplan för att få den andra sprutan.







   


 



 

Av Krister - 7 juni 2021 22:06




Testade en turkisk marmeladkonfekt på pistagenöt  som hade en mild söt fruktig smak i samband med ett fikabesök ikväll.  Och så ett kaffepaket och en mjölkliter, det var så gott som tomt i kylskåpet. Jag tar i regel bara en smakbit med tanke på blodsockret.


Avfuktaren får jobba nu ikväll, luftfuktigheten är hög, men regnet som skulle komma nu mot kvällen har jag inte sett något av.






     







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards