Alla inlägg under juli 2021

Av Krister - 15 juli 2021 23:22



Lämnade in datorn för uppgradering av lagringsutrymmet vilket var orsaken till att det inte gick att ladda ner kamerabilderna. Skulle hämta datorn redan i kväll, men det tog längre tid än väntat. Jag lägger in foton i efterhand.

 

Displayen visade trettiotvå plusgrader på eftermiddagen, det drypande tropiska klimatet är påfrestande. Gjorde promenadsträckan vid Fysingen i förmiddags, men vi tog det lugnare idag. 

 

 

 

Av Krister - 14 juli 2021 23:33



Har i skrivade stund försökt ladda ner dagens bilder med ett klent resultat. Ibland har det fungerat med att starta om datorn. Får försöka med en extern kortläsare.

Besökte Sigtuna stad mot eftermiddagen i den värsta sommarvärmen och beställde en våffla med skagenröra i Strandvillan för att fira min födelsedag, om det nu är något att uppmärksamma. Några av mina syskon skickade textmeddelande och ringde upp.


Fick ett bra avslut på dagen med "Musik i sommarkväll" i Valsta kyrka. "Sånger och arior" med sopran och pianist. Musik av J.H Roman och W. Stenhammar. G. de Frumerie, J. Haydn och E. Grieg.







Av Krister - 13 juli 2021 22:53





Vi tog eftermiddagsfikat i Bredden idag, betalkortet fungerade inte på de två fiken vi besökte innan, men däremot på Biltema. Swishtjänsten erbjöds, kvittot får man via sms eller elektroniskt. Jag avstår gärna den betaltjänsten.


En rejäl regnskur föll över oss ute vid Torsåker. Det har varit en varm dag med uppåt trettio plusgrader och det ska bli varmt i morgon också.





  

 

 

 

 










Av Krister - 13 juli 2021 21:31



 


Ringde telefonisuportern i dag angående sms-meddelandet igår där mitt telefonnummer användes i kommunikationen med en person från Göteborg som jag inte kände till. Jag behöver inte byta ut SIM-kortet med puk-kod, nätbedragarna kan inte komma åt mina personuppgifter. Det är vanligt förekommande att de ursprungliga numren övermaskeras, sa suportern. 


Läste mig till på nätet att problemet uppkommer när bedragarna manuellt lägger in  ett slumpmässigt svenskt nummer som uppringare när de attackerar Sverige. 

När man använder speciella program för IP-telefoni, kan man lägga in exakt vilket uppringningsnummer som helst(number spoofing).


Vi kan inte göra något åt det eftersom de använder sig av ett giltigt svenskt nummer.








Av Krister - 12 juli 2021 22:20






Bostadsrättsföreningen har nyligen infört riktlinjer för hur uteplatsen och altaner får se ut. Uteplats får anordnas efter tillstånd av styrelsen. Maxhöjden för växter är 180 cm. Eventuell häck placeras innanför staketet och får vara max 90 cm hög. Lägenheter i utsatta lägen kan söka dispens för särskilda behov, och så finns det riktlinjer för staket.

En skiss eller ritning bifogas avtalet som ska undertecknas. Om min höga Tuja får stå kvar vet jag inte ännu, liksom Brudspireorna som jag planterade för tretton år sedan. De är ungefär 180 cm höga just nu och skyddar bra mot insyn. 


Fick en fråga via sms om vem jag var som hade ringt två gånger i halvsjutiden. Personen var skriven på en adress i Göteborg. Det var mitt telefonnummer i samtalshistoriken med de två inledningssiffrorna +46, men ingen nolla. Nu har jag blockerat internetanslutningen och får skaffa ett nytt SIM-kort så fort som möjligt.







Av Krister - 11 juli 2021 21:42




Det har inte hänt så mycket idag, besökte församlingen i Uppsala, pratade med två av de eritreanska medlemmarna vid kaffet och kom in på den besvärliga konflikten om styret av tigrayregionen på Etiopiens sida. Befolkningen får lida mycket och  har skapat ett traumatiserat samhälle.


Lyssnade på dagens sommarpratare Inger Nilsson som under hela sitt liv påmints om rollen som Pippi Långstrump i sin vardag.


Besökte Odensala medeltida kyrka mot kvällen, svalt som i en jordkällare inom kyrkorummets tjocka väggar.

Det har inte känts så fuktigt och varmt idag med en temperatur mellan tjugotvå och tjugosju plusgrader.





 








Av Krister - 10 juli 2021 20:32





Det blåser sydostliga vindar idag. Man kan inte påstå att det har varit en idealisk dag för bilfärd då temperaturen visade på uppåt tjugonio plusgrader.

 

Vi stannade till vid Villa Ed i förmiddags, beställde latten och en pannacotta dekorerad med citronmeliss, blåbär och hallon. Det är ljuvligt att sitta under trädkronorna sommardagar när det  fortfarande inte har blivit för hett. Gjorde inköp på Willy:s i Arninge på eftermiddagen.


I år har jag inte sett några hässjor, tog därför tillfället i akt och stannade till vid vägkanten i närheten av Stora Melllösa på återvägen från Arninge handelsplats via Vallentuna och Upplands-Väsby. 


Beställde en bagagerumsmatta till Opeln igår på Mekonomen vid middagstid och hämtade ut gummimattan redan idag i tiotiden. Jag tycker att tillverkarens logga borde vara mer diskret och inte nödvändigtvis det första man ser när bakluckan öppnas. Ett plus var att mattan inte gav ifrån sig gummilukt som nytillverkade däck bruka göra.


Bloggplatsen låg nere idag också men vaknade till liv strax innan åtta ikväll.







       












Av Krister - 9 juli 2021 17:10



Tog en presso i Täby kyrkby på förmiddagen, satt ute i soldiset, det kändes varmt i luften med en temperatur på uppåt tjugofem plusgrader.

 

Satt i bilkö på motorvägen söderut i höjd med Arlanda flygplats i fyratiden på eftermiddagen, vägarbeten pågår. 

Och så snabbmat på BK i Väsby för någon halvtimme sedan efter inköpen i Häggvik. En helikopter hovrade över oss, några poliser pratade med några ungdomar. Det har varit skjutningar med tre skadade utanför en pizzeria i centrum.


I morse låg Bloggplatsen nere, jag brukar ha som vana att gå in och se om det har hänt något.






 







Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards